Vinogradari su veoma tradicionalni i ponosni na svoje hiljadugodišnje veštine, i savremena internet tehnologija i start-ap groznica ih je dosad zaobilazila. Ali sa efektima naglih klimatskih promena, i smanjenjem raspoložive (fizičke) radne snage, moraju da se i oni okrenu digitalnoj pomoći – od GPS-om praćenih psa "njušača" do robota koji koriste infracrvene zrake.
Kada se Oli Madžet (Madgett) preselio iz Velike Britanije u Australiju 2014, nije ni pretpostavljao da će će mu trebati njegove digitalne veštine sa starog posla – razvoja interaktivnog sistema glasanja za TV programe poput čuvenog "X faktora" – dobro doći u vinogradu, piše "Fajnenšel tajms".
Frustrirajuće godine koje je proveo u traženju vizualnog alata koji bi mapirao naproblematičnije delove njegovog vinograda pored Adelaide, Madžed je napravio aplikaciju za telefon i tablet koju opisuje kao "Google Maps za poljoprivredu.
Platforma sada vinogradarima ali i ratarima omogućava da integrišu svoje senzore za zemljište i vazduh kako bi dobili pregledne dijagrame za oblasti u kojima im treba (dodatan) rad kako bi smanjili troškove i poboljšali kvalitet zrna.
"Imali smo sve te satelitske snimke, ali ništa što bi ih pretočilo u nešto praktično upotrebljivo", kaže on.
Ali nisu samo apliikacije za mobilne od pomoći, tu su i roboti. Na porodičnom imanju Simington (Symington) u dolinu Douro u Portugal, autonomni robot na solarni pogon "vinski izviđač" (VineScout) šparta imeđu redova loze i beleži temperaturu lista ili vlažnost.
"U nadgledanju našeg grožđa potrebno nam je mnogo ljudi i hodanja", kaže Fernando Alveš, menadžer za ispitivanje i razvoj, koji se nada da će robot zameniti bar uzorkovanje i kontrolni rad zorom od kojeg "puca kičma".
Oni rade i sa istraživačima iz Nemačke na prilagođavanju mašinskih berača da mog da beru grožđe ina strmim terenima.
Na robotima koji bi mogli da prskaju i pleve vinograd rade i na imanjima barona Filipa od Rotšilda, koji poseduje Šato Moton-Rotšild (Château Mouton-Rothschild) u Francuskoj, i to u saradnji sa Najo tehnolodžis (Naio Technologies). Robot u obliku luka zaslužan je tako za ukus vina LVMH ili alkoholno piće Moe Henesi (Moët Hennessy).
Drugima je problem voda, koje je zbog zagrevanje Zemlje sve manje u tlu, i njima pomaže Kris Storm, direktor enologije u Vino farms u Kaliforniji. Oni tamo za irigaciju koriste inovativne senzore Tjule tehnolodži (Tule Technology), koji mere vlagu koju oslobađa sama biljka i analizom uz pomoć veštačke inteligencije predlažu mere.
"Kada se Tjule pojavio sa tehnologijom isparivanja, napravili smo veliki skok u preciznosti", kaže Storm.
Samo da sav ovaj trud ne bude zakasneo i uzaludan jer, prema podacima IWSR, pijenje vina je u SAD; najvećem tržištu na svetu, 2019. godine po prvi put palo u poslednjih 25 godina zbog "menjanja generacijskih navika" u korist piva i žestokih pića.