OPRAVDANJE ZA 136 OTKAZA na Aerodromu: Eto, morali smo!

Od 15. marta, kada je u Srbiji proglašeno vanredno stanje i u komeje vlada apelovala na poslodavce, Beogradski aerodrom je otpustio 136. Iz francuske koncesione kompanije koja vodi Aerodrom Nikola Tesla pravdaju se da su "eto, morali" da potpuno ne propadnu.

MONDO/Stefan Stojanović

Aerodrom, zatvoren u vreme vanrednog stanja, beleži pad broja putnika od čak 95 odsto pa je kompanija Belgrade Airport koncesionara aerodroma Nikola Tesla francuske firme Vansi erportsa, "prilagodila procese rada i broj angažovanih radnika preko posredničke agencije", navode u toj kompaniji.

To znači, kako navode, da nisu "nastavili saradnju" sa 136 kolega angažovanih preko posredničke agencije na određeno vreme, prvenstveno na operativnim poslovima direktno povezanim sa obimom avio-saobraćaja, a s obzirom da na beogradskom aerodromu gotovo da nema saobraćaja.

Dodaju da su zajedno sa saradničkom agencijom upoznali zaposlene sa njihovim pravima i da su podržali njihovo učešće u programima agencije koji se odnose na njihovo ponovno angažovanje u najkraćem mogućem roku.

NEKI RADILI I TRI GODINE

Sindikat Sloga navodi da je reč o radnicima koji su radili na određeno vreme duži period, neki i po dve ili tri godine, a nekima od njih još nije istekao ugovor. Većinom su bili angažovani ugovorima preko agencije Manpower. Iz sindikata ukazuju da se na ovakvim primerima vidi da radnici zaposleni preko agencija (po zlu čuveno "radnici na lizing") nemaju zaštitu institucija i vlasti za Ustavom garantovana radna prava".

"Zahvalni smo svim našim zaposlenima na trudu i zalaganju da se tokom ovog teškog perioda održi neophodan nivo funkcionisanja aerodroma. Nadamo se da su ove neophodne mere privremenog karaktera i da će u dogledno vreme stvoriti uslovi za povratak u redovniji režim poslovanja, kažu za Tanjug u preduzeću Beogradski aerodrom.

"Kada je postalo jasno da će negativni uticaj na industriju avio-saobraćaja trajati mesecima, morali smo da donesemo neophodne odluke, kako bismo očuvali održivost kompanije za period oporavka nakon krize i posao za više od 2.000 preostalih ljudi na aerodromu", objašnjavaju u tom preduzeću.

Ovo "eto morali smo" opravdanje s Aerodroma je stiglo nakon što je danas iz Sindikata Sloga stiglo saopštenje da je tokom vanrednog stanja na aerodromu Nikola Tesla otkaze ugovora o radu dobilo više od 200 radnika.

Iz Sloge su zatražili da rukovodstvo preduzeća Beogradski aerodrom preispita svoju odluku, kritikujući i ulogu agencija za zapošljavanje i njihovu svrhu.

Beogradski aerodrom Nikola Tesla zatvoren je za saobraćaj odlukom Vlade 19. marta, a biće otvoren, takođe odukom Vlade, verovatno 18. maja, najavljeno je danas na konferenciji medicinskog dela Republičkog kriznog štaba.

Dva meseca van uobičajene funkcije (na Teslu su u međuvremenu samo sletali avioni sa građanima Srbije koje je Vlada vraćala iz inostranstva i avioni sa medicinskomopremom) bili su, i dvestotinak ljudi "viška" izgleda dovoljni da ugroze finansijski opstanak Vinči erportsa u Srbiji.

U vreme vanrednog stanja Vlada i predsednik Srbije apelovali su na poslodavce da ne otpuštaju radnike. Iz vlasti je više puta rečeno da ni otkaza ni smanjivanja plata neće biti u javnom sektoru, a da se u privatnom poslodavci uzdrže od otkaza "i to će kasnije biti cenjeno". Radnici Beogrdskog aerodroma nisu u javnom sektoru od februara prošle godine, kada Vansi preuzeo aerodorm nakon pobede na tenderu.

Vlada i taj princip uvrstila i u paket ekonomskih mera, gde je uslov za dobijanje povoljnih kredita i poreskih olakšica bio taj da poslodavac u vreme vanrendog stanja nije otpustio više od 10 odsto zaposlenih. U tih 10 odsto, međutim, ne računaju se radnici na privrmenim i povremenim poslovima, kao ni oni kojima je u pomeutom periodu isticao ugovor na određeno vreme. Po svemu sudeći, ne računaju se uopšte radnici angažovani "na lizing".