PAD PRODAJE AUTOMOBILA U SRBIJI: Da li sada razmišljate o novom ljubimcu?

Poslednja tri meseca donela su dramatičan pad na srpskom tržištu vozila, pogotovo u aprilu, a sa završetkom borbe protiv epidemije automobilske kuće kreću u jednako tešku borbu - za opstanak.

"Srpsko tržište je u aprilu palo nekih 75% ili 76% odsto u odnosu na prethodnu godinu a svi znamo koji su uzroci. Nije to zato što su sad automobili lošiji ili što su cene velike, nego je isti razlog kao i u Evropi i u svetu. Kada se svi zatvaraju u kuće, kada ne rade ni fabrike, ni prodajni saloni, a ni kupci ne zarađuju da bi mogli da kupuju, tržište u Srbiji mora da trpi isto kao i tržišta u EU. Sada je ljudima zdravlje na prvom mestu", kažu iz srpskih autokuća.

A pad je bio bolan, i potrajao je čitava dva, a verovatno i tri meseca, videćemo kada stignu rezultati za maj. Za nejako srpsko tržište, to je mnogo i veliki broj auto kuća će biti u velikom problemu, tolikom da neke možda neće ni opstati.

Januar i februar su krenuli dobro, sa solidnim rastom prodaje vozila (automobila i lakih komercijalnih vozila, tj. kombija) od 12% i 15%, ali to je presečeno već u martu, kada je uvedeno vanredno stanje sredinom meseca i "zatvorena" privreda, što je bukvalno prepolovilo prodaju. Zbog zatvaranja i izostanka sajma automobila (BG Car Show je trebalo da se održi 19-25. marta) usledio je pad od 75 odsto u aprilu, inače mesecu kada je prodaja najveća tokom cele godine.

KATASTROFA I U EVROPI

Registracija novih automobila u EU pala je više od 76% posto u aprilu u odnosu na isti mesec pre godinu dana, saopštilo je Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA). "Prvi ceo mesec s primenom mera ograničenja zbog korona virusa rezultirao je najvećim mesečnim padom tražnje za automobilom od kada se beleže podaci", navodi se u saopštenju ACEA, koje beleži prodatih 270.682 komada u odnosu na 1.143.046 vozila u aprilu 2019. U Italiji i Španiji praktično nije ni bilo prodaje (pad 98%, odnosno 97%) a najbolje je prošla Nemačka (minus 61%)

Na celom tržištu u aprilu je prodato je samo 1.042 vozila, dok je prošle godine prodato četiri puta više - 4.258.

Kada se pogledaju brojke inače najprodavanijih marki kod nas, situacija je još slikovitija.

"Škoda" i "fijata" je prodato u aprilu 157, odnosno 116, dok je u isto vreme prošle godine to bilo 582 odnosno 500.

"Ovaj pad prodaje nije, naravno , nikako mogao da zaobiđe ni Autočačak tako da smo za prva četiri mesece ove godine u odnosu na isti period 2019.godine zabeležili pad prodaje od 45% , dok smo samo u aprilu zabeležili pad od čak 80%", kažu za Mondo iz ove autokuće koja dominira tržištem prodajom "škode".

Još gore su prošli brendovi koji su prosečno skuplji, kao što je "audi" (prodato samo 24 vozila, naspram 155 prošle godine), "mercedes" (41/191) ili "tojota" (41/238).

Srećom da je prvih da i po meseca prodaja dobro povukla, pa ostaje nada da sedo kraja godine može izaći "na zelenu granu".

A takav optimizam gaje u Opel Srbija, kojem je kvartalni pad bio manji od onog za koji je palo tržište - 23% naprema 38%, koliko je minus zabeležio ceo sektor.

KAKO DALJE?

A sada, kada epidemija jenjava, svi učesnici na tržištu automobila, i u Evropi i u Srbiji, na muci su kako vratiti kupca i kako "izvući godinu".

"Sve što se od mera države primeni u Evropi, moraće a se primeni i kod nas, ukoliko želimo da vozimo automobile i transportujemo robu, i da imamo o koga da ih u Srbiji kupimo", kažu iz branše.

Njihove oči usmerene su u državu, koja bi morala da nekako pomogne ako proizvođačima automobila, delova i prateće opreme, tako i prodavcima. Takve mere se već najavljuju u Evropi. Francuska će, najverovatnije, Renou dati čak 5,5 milijardi evra kako bi prebrodio novonastalu krizu, a iz Folksvagena su od Vlade Nemačke tražili da ljudima subvencionišu kupovinu automobila - kako bi se pokrenula čitava industrija.

BOLJE NIJE NI KOD POLOVNJAKA

U prve dve nedelje nakon ukidanja vanrednog stanja tržište polovnih automobila u Srbiji beleži blagi oporavak, kaže istraživanje sajta Polovniautomobili.com. Od ukidanja vanrednog stanja (6. maj) 35% prodavaca nije prodalo nijedan automobili, 33% je prodalo jedan do dva automobla, do 5 je prodalo njih 19%, a više od 10 vozila 6%.

Na domaćem tržištu možda bi pomogao za prodaju pomogao neki mini sajam automobila do kraja godine ali, kako smo obavešteni, srpski uvoznici još ne razmišljaju o tome "jer su trenutno do grla u problemima dnevne likvidnosti pa se ne bave 'budućnošću'.

Sami trgovci pokušavaju da učine koliko je do njih.

Iz Opela kažu da su kod njihovih dilera u toku akcijske ponude vozila sa lagera, koje će važiti i tokom juna. Slično je i kod dilera koji zastupaju uvoznika Porše Srbija Crna Gora, koji spremaju promocije novih modela i nove pogodnosti.

U Autočačku kažu da povoljnijim ponudama pokušavaju da se oslobode "stoka" akcijskim cenama i paketima,  da im je poseban fokus na model "oktavia a7".

U Tojota Srbiji se nadaju da će se prodaja novih automobila postepeno vraćati u stare okvire i očekuju da će već u septembru poprimiti obrise iz prošle godine.

Što se tiče rezervnih delova i usluga u ovlašćenim servisima, povratak na isti obim poslovanja očekuju već u junu.

I oni daju popuste i akcijske cene spremljene za nesuđeni beogradski sajam automobila, pa tako popularni "jaris" (1,5l, 111 KS, paket stela), košta manje od 11.800 evra.