U okviru državne incijative "Prvi od svoje vrste" (First of a Kind), tim Univerziteta Birmingen će dobiti gotovo pola milijarde evra (400.000 funti) da kompletira dizajn proizvodnje i tetiranja konceptra voza na vodonik (hidrogen), piše Euroaktiv.
Hidrofleks (HydroFLEX) je već zreo projekat, a započet je radnom demonstracijom u junu 2019. godine, vožnjom voza čija je lokomotiva tada jedinau svetu imala i gorivne ćelije i baterije.
"Da bi železnicu oslobodili fosilnih goriva moramo da razvijemo tehnologiju vodonika, uz elektrifikaciju i razvoj baterija, ako želimo da dizel vozove sklonimo sa šina", kaže direktor železničkih istraživanja na Univerzitetu, Aleks Barous.
Potražnja za železničkim prevozom porašće u Evropi u narednoj deceniji, kaže analiza koja se oslanja na to da ljudi dana sve više cene čist vazduh, klimatske promene i, na kraju, izbijanje zaraze. Istom analizom očekuje se da da će aviosaobraćaj biti glavni gubitnik tog trenda ekološkog osvešćivanja.
Britanska vlada je najavila da će se rešiti dizel vozova do 2040. godine i zameniti ih niskokarbonskim alternativama. Ali, do tog cilj ima mnogo prepreka. Nova vrsta vozova je (pre)velika investicija za industriju saobraćaja koja se ionako posluje sa malim profitom.
Industrijski partner na projektu, firma Poreterbruk (Porterbrook), planira da se iz te teške situacije izvuče tako što će investitrati naveliko u vozove koji imaju hibridan pogon – baterije koje mogu da koriste odmah a ćelije na vodonik kada ta tehnologija bude pristupačnija po ceni.
Prema statistici iz 2018. godine, samo 40% železničke mreže u Britaniji je elektrificirano, za razliku od recimo Švajcarske, gde je "sve na struju", ili Luksemburga i Belgije, gde je to tako u velikoj meri. Evropksi prosek je 54%.
Nemaćka je prva zemlja koja je uvela putnički voz na vodonik u septembru 2018. Pridružili su im se Holanđani, gde je francuski Alstrom počeo testiranje ovoga marta.