Dugovanja građana za struju, mobilnu i fiksnu telefoniju zastarevaju u roku od godinu dana. Neplaćeni računi mogu da budu i prinudno naplaćeni i nakon tog perioda, a da bi korisnik to izbegao potrebno je da uloži prigovor na vreme. Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) napominju da građani, ukoliko ih je neko tužio za zastarelo potraživanje, treba da uzmu rešenje koje im stigne od izvršitelja i da to nikako ne izbegavaju.
"Sve usluge koje dospevaju na mesečnom nivou zastarevaju u roku od godinu dana, prema Zakonu o obligacionim odnosima. Dokaz o uplati treba čuvati u tom periodu, odnosno 12 meseci", kazao je Marko Dragić, pravni savetnik u NOPS-u. Dešava se da građani ne dobiju opomenu da nisu izmirili dugovanja. Ukoliko se desi da ih neko tuži po tom osnovu i stigne im rešenje od izvršitelja obavezno treba da ulože prigovor i da se pozovu na zastaru. Rok za to je osam dana.
"Pogrešno je uverenje građana da dug ne može da bude naplaćen ako je prošlo više od 12 meseci ili da će odbijanjem rešenja koja im stižu od izvršitelja izbeći da plate. Institut zastare se ne primenjuje automatski, već isključivo kada se dužnik pozove na njega u roku od osam dana", objašnjava Dragić. Napominje da će, ukoliko to potrošač ne učini, njegovi troškovi biti višestruko uvećani i dug će biti prinudno naplaćen.
Dragić ukazuje da je Zakonom o zaštiti potrošača zabranjeno da se korisnici uslovljavaju naplatom zastarelih potraživanja da bi im bila ponovo uključena, odnosno pružena usluga. Međutim, u praksi se to, ipak, dešava. "Mobilni i kablovski operateri imaju pravo da prekinu pružanje usluge potrošačima koji dva meseca nisu platili račun", kaže Dragić.
Ističe da o rokovima moraju da brinu potrošači jer to nije obaveza suda. "Dužnik svoj prigovor na zastarela potraživanja upućuje preko izvršitelja sudu, koji donosi odluku da se obustavi naplata. Taj podnesak mora da bude sačinjen u skladu sa propisima", navodi Dragić.
(MONDO/Novosti)