U poslednjih par godina postala je popularna kupovina putem interneta. Na društvenim mrežama mogu se videti brojne stranice koje reklamiraju i prodaju najviše žensku odeću, obuću, nakit i parfeme.
Takođe, broj prevarenih potrošača koji su se odlučili na ovakav vid kupovine raste, javljaju iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije. Često kupci budu prevareni zbog onih koji delatnost internet trgovine ne obavljaju u skladu sa zakonom, već posluju ''na crno''.
Bilo je potrošača koji su se susretali sa neprijatnim situacijama, pa tako, kada bi otvorili porudžbinu videli bi robu koja nije autentična, originalana ili koja ne radi. Slučaj jedne beograđanke je odličan primer. Ona je kupila aparat za masažu i platila 1 600 evra, međutim on nije radio. Pošto nije posedovala reklamaciju, ali ni podatke o prodavcu, jedino što joj je preostalo jeste da prijavi Tržišnoj inspekciji i nada se najboljem. Na ovaj način kupci ostaju bez novca i bez mogućnosti da tuže prodavce do kojih je teško doći.
Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) nastavila je sa akcijom beleženja trgovaca koji ne posluju u skladu sa Zakonom o elektronskoj trgovini, ali i etičkim normama. Ona je objavila listu od 453 prodavaca za koje se sumnja da nelegalno prodaju robu pute društvenih mreža.
Na crnoj listi trgovaca na Fejsbuku mahom se nalaze stranice koje najviše prodaju obuću, žensku odeću, tehničku robu, ali parfeme i nakit. Na listi se mogu videti profili koji u nazivu sadrže reči poput povoljno, najpovoljnije, super ponuda... Isti je slučaj i sa nelegalnim stranicama na Instagramu koje broje više od 100 hiljada pratilaca. Na tim profilima mogu se videti privlačni opisi poput: sugurna kupovina, poručivanje u direct (samo porukom), samo online prodaja ili to da je roba odmah dostupna na teritoriji cele Srbije.
Međutim, takvi opisi nisu merodavni, jer Zakon o elektronskog trgovini u član 6 jasno nalaže koje su obavezne informacije koje je prodavac dužan da prikaže.
Pa tako, prodavac je dužan da korisnicima jasno istakne ime i prezime, adresu sedišta, kontakt podatke uključujući i elektornsku adresu, matični broj, zatim poreski identifikacioni broj (PIB) i na kraju, detaljne podatke o ceni proizvoda koji uključuju i troškove dostave i poreze.
Ukoliko i dalje niste sigurni u onlajn kupovinu i da ćete pored gore navedenih informacija na profilima internet trgovaca biti prevareni, proveru o zakonski prijavljenim psolodavcima možete izvršiti i putem Agencije za privredne registre- APR.
Kako piše u saopštenju lista nije konačna i svakodnevno se ažurira, a potom dostavlja Tržišnoj inspekciji. Stoga NOPS moli potrošače koji imaju bilo kakav problem sa neregistrovanim trgovcima na internetu da dostave nazive profila.
(MONDO)
Mesec dana Partizanovih poraza: Evroligaška sezona već izmiče iz ruku crno-belima
Zamenio Srbiju Bosnom i Hercegovinom, pa doživeo debakl 7:0! Košmarni debi Baždara za novu reprezentaciju
Partizan u ABA mora da dobije pojačanje: Željko mu našao ulogu, da ne bude prvi precrtan!
"Bilo je čudnih odluka...": Drčelić se oglasio nakon poraza Zvezde u Evroligi!
Otac Predrag Popović u nesvakidašnjem izdanju: Evo kako uživa i čime sa bavi kada nije u crkvi