Ako se za neko mesto u Beogradu može reći "sve je isto samo njega nema" i jugonostalgično pominjati Josip Broz Tito, onda je to Plavi voz kojim je doživotni predsednik Jugoslavije u periodu od 1959. do 1980. godine prevezao više od 60 stranih državnika i delegacija.
Nedaleko od centra grada, skriven u staroj garaži na Topčideru, smešten je nekada najluksuzniji voz na svetu, danas vredan eksponat i svedok je jednog vremena.
Slagali se ili ne sa politikom koju je Tito vodio, iz kog god ugla gledali njegovo političko nasleđe, javnost je gotovo složna da predstavlja izuzetnu vrednost i svedočanstvo jednog istorijskog perioda važnog za našu državu.
Od posuđa sa grbom Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije, nekoliko različitih salona, spavaćih soba za goste, ali i Titove i Jovankine, do sobe za tajne razgovore koju nije bilo moguće prisluškivati… u ovom svojevrsnom muzeju na šinama danas možete videte sve autentično, kako je bilo uređeno 1959. godine kada se krenulo na prvo putovanje.
Početak naše avanture
Ulaskom u prvi vagon, ekipa portala MONDO zakoračila je u avanturu, preko uskog hodnika, između zidova obloženih mahagoni drvetom i stigla u prvi, De Golov salon.
Pravljen kako bi "opčinio francuskog predsednika" koji zapravo nikad nije ni bio putnik ovog voza. S druge strane, ugostio je mnoga druga velika imena, tadašnjeg diplomatskog kora.
"Titov Plavi voz je provozao Hruščova, Brežnjeva, Nasera, Gandija, Konstantina Karamanlisa, kralja Pavla i kraljicu Frederika, britansku kraljicu Elizabetu, princa Filipa... i to su samo neka od imena koje je maršal ugostio", ispričao nam je Milan Budimir iz "Srbija voza, domaćin koji nas proveo kroz ovaj svojevrski muzej.
Sproveo nas je uskim sređenim prolazima do kabina u kojima je nekada spavao Tito, ali i do sobe koja je bila namenjena njegovoj supruzi Jovanki Broz.
Da se mislilo o svakom detalju, ukazuje nam i takozvana "gluva soba", gde je Tito mogao da razgovara "oči u oči" sa najvećim svetskim zvaničnicima, ukoliko bi želeo razgovor odvojen od zvanične delegacije. Da krije verovatno mnoge velike tajne i neispričane priče govori nam činjenica da je soba imala posebnu izolaciju zbog koje je bilo nemoguće prisluškivanje.
Čak i danas će vam se signal na mobilnom telefonu ovde izgubiti ili oslabiti zbog jake izolacije.
Na konstataciju i pitanje "koje li su sve državne tajne čuli ovi zidovi", naš vodič zagonetno se smeška, klima potvrdno glavom, ali dodaje da se to nikad verovatno neće saznati.
U radnoj sobi, gde je Tito potpisivao važne sporazume i dokumenta, vidimo i fiksni telefon koji je, kako saznajemo, bio postavljen od strane specijalne službe VTI i JNA, a radio je na osnovu posebnih radio talasa i veza.
"Dva sata pre voza preko pruge nije ni životinja mogla"
Najviše pažnje je, naravno, bilo posvećeno Titovoj bezbednosti, ali se tu, kako saznajemo, raširilo možda i najviše izmišljenih priča. Ono što zasigurno znamo jeste da su vagoni u kojima je provodio najviše vremena, a to su njegov predsednički kabinet, spavaća soba i konferencijski salon, pri samoj gradnji specijalno izrađivani.
Zidovi vagona sadržali su specijalni lim, a između spoljnog oklopnog lima i materijala kojim je tapaciran nalazila se posebna piljevina, jako i kompaktno sabijena tako da je bila neprobojna čak i za municiju najvećeg kalibra.
Ispred glavnog voza, koji je bio jedinstvena celina i čijih 7 vagona nije moglo da se razdvoji, odvojeno je išla takozvana "izvidnica", koju su činili lokomotiva i jednan vagon. Jedan od svedoka tog vremena, svojevremeno nam je rekao da je čak dva do tri sata pre nego što će Titov voz proći prugom koju je "počistila" izvidnica, bilo nemoguće čak i nekoj životinji da protrči.
Titovo zadnje putovanje 1980. godine
Simbolično, Tito je ovim vozom pošao i na zadnje putovanje, kada je 1980. godine njegovo telo preneto iz Ljubljane u Beograd, nakon što je 5. maja preminuo.
Veća grupa koju naš domaćin pamti poslednji put je prevezena 2015. godine, kad se otvarala hala sportova "Vlade Divac" u Prijepolju. Tada se, osim proslavljenog košarkaša, među putnicima našlo oko 120 imena iz sveta košarke - Greg Popović, Kris Veber, Skot Poland, Dino Rađen, Toni Kukoč, Žarko Paspalj, Saša Đorđević, Dražen Dalipagić...
"Stranci danas dolaze i ima ih iz celog sveta – Grčke, Kanade, SAD, Engleske, Poljske, Mađara...ali i iz naših bivših republika. Dolaze sa određenim predznanjem, upoznati su sa istorijom jer su uglavnom turisti koji pamte to vreme", rekao nam je Buda i dodao da je većina posetilaca nostalgična kada priča o "tim vremenima".
Voz je od 1980. godine povremeno korišćen za potrebe državnih organa, a (ne)obična turistička atrakcija postaje 2004. godine, od kada je postalo moguće iznajmiti ga u komercijalne svrhe. Od jula 2020. svi vagoni iz kompozicije su van saobraćaja, jer im je istekao period redovnog održavanja.
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture nedavno je objavilo javni poziv za tehničku pomoć Srbija Vozu pri donošenju odluke o budućoj upotrebi Plavog voza, pa se čeka odluka da li će ponovo u funkciju i to uz pomoć zajmova IBRD i pojedinih evropskih insitucija.
(Mondo.rs)
Zvezda pokazala Evropi da joj je mesto u plej-ofu: Kad imaš igrača koji može sve, pobede se i najbolji!
Šta čeka Zvezdu i Partizan u Evroligi? Jedan grad može da bude prekretnica sezone, tamo "večiti" idu prvo!
Stručnjak za energetiku o sankcijama NIS-u: Cene goriva bi otišle u nebesa i došlo bi do nestašice
Partizanovog igrača čeka duža pauza: Mijailović otkrio detalje o povredi košarkaša!
Željko učio igrače kako da promaše slobodno bacanje: Uzeo loptu, šutnuo i okrenuo se ka Amerikancu (video)