NASA i Boing će narednih 10 godina raditi zajedno na projektu "Održivi letovi" na izgradnji, testiranju i letenju aviona  koji smanjuje emisiju, navodi se u saopštenju agencije u sredu, prenosi CNN.

"Od početka, NASA je bila uz vas kada letite. NASA se usudila da ide dalje, brže, više. I čineći to, NASA je učinila avijaciju održivijom i pouzdanijom. To je u našem DNK“, rekao je administrator NASA-e Bil Nelson u izjavi.

"Naš cilj je da NASA-ino partnerstvo sa Boingom na proizvodnji i testiranju demonstratora u punom obimu pomogne da se dovedu do budućih komercijalnih aviona koji će biti štedljiviji, sa koristima za životnu sredinu, industriju komercijalne avijacije i putnike širom sveta. Ako budemo uspešni, možda ćemo videti ove tehnologije u avionima 2030-ih godina. Prvi probni let ovog eksperimentalnog aviona trebalo bi da se održi 2028. godine. Cilj je da tehnologija opslužuje približno 50% komercijalnog tržišta kroz avione sa jednim prolazom na kratkim i srednjim relacijama", rekao je Nelson.

Razvijanje nove tehnologije za smanjenje potrošnje goriva može podržati cilj Bajdenove administracije da postigne nultu emisiju ugljenika u vazduhoplovstvu do 2050. godine, kao što je navedeno u akcionom planu američke avijacije za klimu. Boing procenjuje da će potražnja za novim avionima  porasti za 40.000 aviona između 2035. i 2050. godine.

Dizajn na kojem rade NASA i Boing mogao bi da smanji potrošnju goriva i emisije do 30 odsto u poređenju sa današnjim najefikasnijim avionima, navodi agencija. Zove se koncept Održivi potisak krila, koji se oslanja na izdužena, tanka krila stabilizovana dijagonalnim podupiračima koji povezuju dugačka krila sa avionom. Oblik dizajna stvara manje otpora, što znači sagorevanje manje goriva.

Projekat će takođe uključiti druge zelene vazduhoplovne tehnologije. "NASA radi na ambicioznom cilju razvoja tehnologija koje menjaju igru kako bi se smanjila upotreba energije i emisije u vazduhoplovstvu u narednim decenijama ka cilju avijacione zajednice o neto nultim emisijama ugljenika do 2050. godine“, rekao je Bob Pirs, NASA-in pomoćnik administratora za aeronautiku. 

Partnerstvom na projektu, NASA i Boing mogu da preuzmu više rizika nego što avio industrija može sama da uradi, rekao je on.

"Ovo je eksperimentalni avion. Ovo nije komercijalni razvoj aviona kojim će putnici danas leteti. A razlog zašto to treba da uradimo je taj što je ovo tehnologija visokog rizika. Pokušavamo da potvrdimo tehnologiju", rekao je on.

Partnerstvo, podržano Sporazumom o finansiranom svemirskom zakonu, oslanjaće se na tehničku ekspertizu i objekte i 425 miliona dolara od NASA-e tokom sedam godina. U međuvremenu, Boeing i njegovi partneri će doprineti preostalih 725 miliona dolara i tehničkim planom.

"Čast nam je da nastavimo naše partnerstvo sa NASA-om i da demonstriramo tehnologiju koja značajno poboljšava aerodinamičku efikasnost, što rezultira znatno nižim sagorevanjem goriva i emisijama“, rekao je Tod Kitron, glavni tehnološki direktor Boinga.

(MONDO)