Za decu uzrasta od petog do osmog razreda ovaj period ujedno je i vreme polnog, psihičkog i fizičkog sazrevanja, tokom kojeg postaju mlade odrasle osobe. Zato je upravo tada neophodno posvetiti se edukaciji učenika o zdravim navikama u ishrani i podsticati ih da povećaju svoju fizičku aktivnost.

Projekat "Zdravo rastimo", koji sprovode kompanija Nestlé i Savez za školski sport Srbije, za cilj ima da podrži napore javnih i zdravstvenih institucija u prevenciji gojaznosti mladih.

Podršku projektu pružio je i Institut za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut", kroz evaluaciju devete sezone projekta. U devetoj sezoni ovog projekta, tačnije početkom 2020. godine, sprovedeno je istraživanje kroz dva kruga anketiranja učenika sedmog razreda, pre i posle edukacije. Ispitano je oko 6.000 učenika iz 80 škola i 19 okruga sa teritorije Republike Srbije.

Poznato je da pravilna ishrana u dečijem uzrastu podrazumeva, pre svega, redovne obroke (tri glavna uz dve užine između njih) i raznovrsnost u izboru vrsta namirnica, ali mora se voditi računa i o načinu pripreme hrane, kao i o količinama. Međutim, istraživanje je
pokazalo da tek svaki četvrti učenik ima pet obroka dnevno. Svaki osmi konzumira manje od tri obroka dnevno, a približno toliko đaka ima nepoželjnu naviku uzimanja hrane tokom čitavog dana.

Zabrinjavajuće je i da svaki peti ispitanik (21 odsto) ne upražnjava svakodnevno prvi i najvažniji obrok – doručak. Nešto manje od trećine učenika (30 odsto) ne konzumira voće u svakodnevnoj ishrani, dok povrće ne unosi redovno u organizam čak 39 odsto učenika.

Naviku redovnog konzumiranja slatkiša ima više od polovine ispitanika (57 odsto). Takođe, ne ohrabruje ni činjenica da čak 30 odsto učenika slatkiše upotrebljava dva ili više puta dnevno.

Mleko i mlečne proizvode tačno dve trećine ispitanih učenika koristi svakog dana, a 4 odsto njih ih nikad ne unosi u organizam. Slatki sokovi dnevna su navika čak 43 odsto anketiranih đaka.

Što se tiče fizičke aktivnosti, tek nešto više od trećine učenika je izjavilo da minimum jedan sat dnevno provodi igrajući se loptom, trčeći, vozeći bicikl. Sa druge strane, uz ekran, gledajući televiziju, video ili neki drugi zabavni sadržaj, svaki treći učenik provodi više od
dva sata dnevno.

Rezultati testiranih sedmaka o značaju pravilne ishrane i fizičke aktivnosti, pre i nakon edukacije, vidno se razlikuju. Došlo je do značajnog unapređenja znanja učenika, u proseku za 14 odsto. Najveće unapređenje znanja je zabeleženo kada se radi o tanjiru pravilne ishrane i sadržaju jedne porcije voća. Znanje u pogledu dnevnog unosa soli čak i posle edukacije ostalo je prilično skromno.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.