Sudeći prema dečjim novogodišnjim željama, većina devojčica će se u životu samo šminkati, a dečaci voditi virtuelne borbe. Naravno, reč je samo o ovogodišnjim paketićima koje ovih dana roditelji pripremaju obilazeći beogradske radnje igračaka i megamarkete.

Klasične igračke, poput automobila ili kockica, kupuju samo roditelji koji imaju decu u jaslicama. Gotovo da nijedna devojčica od Deda Mraza nije poželela dasku za peglanje ili kuhinju, već model za šminkanje ili set za dizajniranje garderobe. Dečaci više ne traže voziće ili majstorski komplet, već bubašvabe i loptice koje se bore.

"Moja ćerka želi brinetu 'Moksi' lutku u kompletu sa konjem. Tek sam sada videla da košta 4.790 dinara i šokirana sam! Do sada nisam šetala po radnjama, ali mislim da ću morati poklonima da posvetim veću pažnju, jer su razlike u cenama drastične! Recimo, tražila je i lutkice 'Zubls' koje u jednoj prodavnici koštaju 1.000, a u drugoj 680 dinara. Jedno je sigurno, za razliku od ranijih godina kada je dobijala paketić, sada će dobiti jednu igračku i nekoliko sitnica", kaže za "Novosti" Beograđanka Nataša Danilović.

Ova majka je primetila i da se svake godine ponavlja priča - sva deca žele jednu te istu igračku koja se brzo proda. Zbog toga, u "Lavirintu" prave spisak i upisuju rezervacije za najpoželjnije igračke.

"Ove godine svi dečaci žele 'bejblejd' i 'bakugan', dok je 'lego' tradicionalno popularan. Zanimljivo je da se sada traže lutke 'Moksi' sa konjima i 'Brac Monster', pa je tek svaka peta kupljena lutka klasična 'Barbi'. Čini mi se da je veća gužva nego lane, ali mi je ujedno i žao što malo koji dečak traži makete aviona i brodova, jer to govori da nemaju strpljenja niti da roditelji provode sa njima vreme u igri", kažu u "Lavirintu".

Darko Popović, direktor "Pilot toja", uvoznika igračaka za Srbiju, kaže da su paketići koji će se naći ispod beogradskih jelki, plaćeni još u - junu. U septembru stižu u Srbiju, a u oktobru igračke prolaze carinu i dobijaju ateste.

"Deca traže igračke koje im se nameću putem reklama. Mnoge od njih 'traju' samo tri-četiri meseca, a posle toga prodavci ne znaju šta će sa njima, niti roditelji koji su ih kupili. Nisam protiv modernih igračaka, ali 50 odsto vrednosti popularne lutke košta brend, odnosno ime", kaže Popović.

U Kineskom tržnom centru kupci ne plaćaju "porez" na brend, ali suočavaju se sa opasnošću da će detetu kupiti igračku koja ne samo što nema atest, već je i opasna po zdravlje. Nije potrebno inspektorsko znanje da bi se po mirisu, dodiru i boji videlo da ove igračke nisu dobile atest. Međutim, kao i svuda ekonomska moć građana diktira cenu i kvalitet robe.

Popularne među dečacima "lego" igračke, koje se u prodavnicama mogu kupiti u svim varijantama (pa i kao "Hari Poter" 10.000 dinara, "Gusari sa Kariba" 9.990 i svemirska stanica 11.000 dinara), koje u "Deksiku" koštaju od 3.690 do, čak, 21.425 dinara!

Makete automobila, "audi","ferari" i "golf", roditelji pazare za 1.530 do 2.995 dinara. Cene lutaka se kreću od 595 do 5.370 dinara, dok se plišane igračke mogu nabaviti za 150 do 2.847 dinara. U zavisnosti od veličine.

U "Tempu" su u ponudu uvrstili i igračke pa "moksi" lutke staju od 845 do 1.500, "brac" su 1.206, dok su "lalilupsi" 3.450 dinara. U ovom megamarketu igračka "buba" na rasklapanje košta 1.206, plišano magare i drugi "Dizni" junaci staju 365 do 1.670 dinara, dok "holi" princeza staje 1.040 dinara.

U radnji "Lavirint" lutka "brac monster" košta 3.000 dinara, "moksi" lutka 4.790, "zubls" 1.200, "lalilupsi" 4.460, dok se popularni Štrumfovi mogu pazariti od 1.250 do 2.500 dinara. U ovoj radnji "nindžago" košta od 600 do 21.425 dinara, a monopol od 3.200 do 5.000 dinara.

Igračke u Srbiji podležu porezu od 18 odsto, koliko iznosi i za luksuzne automobile. Jedini izuzetak je školski pribor na koji se obračunava porez od osam odsto.

Porezu treba dodati i trgovačku maržu koja, obično, iznosi od 25 do 35 odsto. Kada se doda procenat koji ide za carinu, zakup lokala i reklamu, nije ni čudo što su igračke u Beogradu među najskupljim u Evropi.

(MONDO)