U svakom kolektivu verovatno postoji "ona" jedna osoba, koja konstantno čini da stvari izgledaju mnogo hitnije i teže onima koji bi trebalo da ih obave, a celu situaciju čine stresnijom za sve prisutne.

Oni vam šalju e-mail sa OGROMNIM naslovom, prepun reči kao što je "hitno", "odmah", zivkaju vas i nakon radnog vremena, zahtevaju da ostavite sve što radite i ispunite baš njihov zahtev. Da stvar bude čudnija, ta osoba uglavnom nije vaš šef, već neko na sličnoj poziciji ko smatra da bi svi trebalo da radite za njega ili nju.

Zahtevaju vreme, i pažnju, svih oko sebe, ali to ne znači da bi trebalo i da ih dobiju.

Kako da nečiji "hitan" stres ne postane i vaš, kako da postavite jasna očekivanja i granice u tom odnosu, a da zadržite profesionalan stav i zdrav razum? Otkrivaju vam stručnjaci!

Pođite od sebe

Vi ne možete da kontrolišete da li će neko praviti dramu oko nečega, ali itekako možete da kontrolišete kako ćete vi na tu dramu reagovati. Stres je "zarazan", kao i anksioznost, ali znate li da je i smirenost "zarazna" na isti način?

Kada do vas stigne "užasno hitan" mejl koji zapravo uopšte nije ni hitan, ni mnogo važan, kada vas pozove ili vam u lice kaže nešto što vas užasno stresira, evo šta bi trebalo da uradite.

"Često je naša prva reakcija da se ućutimo, kada nas neko zasipa konstantnim, navodno hitnim zahtevima ili pričom. To je reaktivni odgovor na stres, koji znači 'ja imam još 15 stvari da uradim, ali sada ne mogu da se iščupam iz ove situacije jer će ova osoba biti ljuta, ili će misliti da ne radim dovoljno dobro ili brzo'. Ako je to i vaša reakcija, sledeći put kada se nađete u toj situaciji, odvojite dva minuta da se u potpunosti smirite," objašnjava klinički psiholog Monik Rejnolds iz Centra za anksioznost i bihevioralne promene.

"Ako vam ponašanje te osobe izaziva stres, ubrzan rad srca ili disanje, vreme je da sebi poklonite trenutak. Duboko udahnite, sporo izdahnite, pogledom potražite pet stvari koje vidite, i pobrojte ih u sebi. To će umanjiti reaktivno stanje celog organizma i pripremiti vas za nastavak razgovora," navodi ona.

"Dalje pokušajte da stvar, sa svoje strane, učinite što manje ličnom. Depersonalizujte je u govoru. Ako vam je osoba rekla 'TI moraš to da uradiš', neka vaš odgovor bude posvećen rokovima i zadacima, ne vašem ličnom kapacitetu da nešto završite u doglednom roku. Važno je da ne dozvolite da budete zastrašeni 'eksplozivnim' ponašanjem. Postavite pitanja. Pitanja su najčešće ono što će takvu osobu zaustaviti. Pitajte, kada vam je pretpostavljeni rekao za ovo? Ko još radi na tome? U zavisnosti od posla koji obavljate, postavite nekoliko smislenih pitanja jer ćete na taj način osobu koja 'drami' naterati da zastane i odgovori vam, čime će izgubiti deo energije," savetuje ona.

Postavite pitanja

"Nemojte osećati potrebu da se odmah složite i prihvatite nešto, već izvucite što više informacija kako biste utvrdili da li je to što se od vas traži zapravo hitno," navodi ona.

"Uvek i u svakom trenutku, neka vaš fokus budu činjenice. Ljudi drugačije doživljavaju i shvataju nešto što mora brzo da se uradi, ono što je jednoj osobi 'hitan slučaj' na poslu, drugoj, bolje organizovanoj, samo je jedna na spisku stvari koje bi trebalo uraditi, i koje će biti urađene," navodi ona.

Imate li vi u svom okruženju osobu kojoj je uvek sve "hitno"? Recite nam u komentarima kako postupate u tim situacijama!