U Ministarstvu životne sredine najavljuju da će do kraja godine biti donet novi pravilnik o načinu i postupku upravljanja polovnim vozilima, kojim se uvode rigorozna pravila za auto-otpade. Tako oni više neće smeti da rasklapaju automobile i prodaju delove, a u najboljem slučaju moći će da se bave samo kupovinom i prodajom celih polovnjaka, ali će i za to morati da ispune specijalne uslove, piše "Press".

Vlasnici auto-otpada moraće da nabave mašine za usitnjavanje i presovanje, separatore za ulja i masti, rezervoare za čuvanje otpadnih tečnosti, posebna skladišta za delove, posude za akumulatore kao i još mnogo drugih stvari. To znači da će do kraja godine morati da izdvoje više miliona evra za opremu koju predviđa novi pravilnik o polovnim vozilima ili da stave ključ u bravu. Na otpadima tvrde da nove odredbe ne mogu da ispune i da će bez posla ostati oko 16.500 ljudi!

U Srbiji trenutno radi 5.500 registrovanih auto-otpada, koji zapošljavaju oko 16.500 radnika. S obzirom na to da i sada imaju mali promet, njihovi vlasnici tvrde da im je jedino rešenje da stave ključ u bravu.

"Jedna manja presa košta barem 200.000 evra, a ja da imam te pare ne bih ni radio ovaj posao! Mi već sve što nije za prodaju dajemo reciklažnim centrima, koji to odvoze svojim kamionima. Ne razumem ni šta će nam svi ti separatori, kada bi lakše bilo samo da od prodavca tražimo da iz kola izvadi ulje, antifriz i akumulator. Iskreno, ne znam da li bilo ko u Srbiji ima sve što oni traže po tom pravilniku. Najverovatnije ćemo zatvoriti radnju, jer i bez ovih pravila nemamo dovoljno posla", kaže za "Press" Milorad T., vlasnik Auto-otpada "Stefan".

Ukoliko ne budu poštovali nova pravila, auto-otpadi i preduzeća koja se bave sličnom delatnošću suočiće se sa kaznama od milion i po do tri miliona dinara. Kazne za odgovorna lica su od 100.000 do 200.000 dinara, uz zabranu bavljenja tim poslom do 10 godina. Zakon o upravljanju otpadom predviđa kazne i za nepropisno sakupljanje otpada (500.000-1.000.000 dinara za preduzeća i 250.000-500.000 dinara za preduzetnike).

Vlasnici auto-otpada sračunali su da bi im za novu opremu bilo potrebno najmanje 300.000 evra.

Vlasnik Auto-otpada "Nela" Dušan Ružić smatra da će zbog novog pravilnika svi auto-otpadi u Srbiji biti zatvoreni, jer je nova oprema koja se zahteva previše skupa.

"Ovo je čista glupost! Čekamo da počne da se primenjuje novi pravilnik pa da zatvorimo firmu, mislim da će to uraditi i svi drugi", jada se Ružić "Pressu".

U Ministarstvu životne sredine, međutim, odlučni su da primene nova pravila bez obzira na sve zamerke, jer, kako tvrde, takvi propisi važe u celoj EU!

"Većina auto-otpada ne ispunjava uslove u pogledu zaštite životne sredine zbog neadekvatnog upravljanja opasnim otpadnim delovima vozila. Ministarstvo je dobilo veliki broj dopisa u kojima nas građani informišu o tome i zahtevaju da sprečimo nekontrolisano zagađivanje. Cilj pravilnika nije da se zatvore auto-otpadi, već da se oni uvedu u kontrolisani sistem", objašnjava za "Press" državni sekretar Bojan Đurić, i dodaje da država preko Fonda za zaštitu životne sredine nudi pomoć u vidu kredita sa mnogo povoljnijim uslovima nego kod komercijalnih banaka.

Obavezna oprema
- Specijalne mašine za sečenje, usitnjavanje i presovanje metalnog otpada
- Nepropusna podloga sa opremom za sakupljanje tečnosti, separator ulja i sredstva za odmašćivanje
- Zatvoreno skladište za rezervne delove i skladište za zamašćene delove
- Posude za čuvanje akumulatora, filtera i kondenzatora
- Rezervoari za odvojeno čuvanje goriva, ulja, kiselina iz akumulatora i drugih opasnih materija
- Uređaj za prečišćavanje otpadnih voda
- Sistem za sprečavanje zagađenja vazduha
- Posebno skladište za otpadne gume
- Sistem za zaštitu od požara i eksplozija

(MONDO)