UEFA nagrade za EURO 2016: 14 miliona evra svakom učesniku
MN Press 

  Fijasko naše reprezentacije u kvalifikacijama za EURO 2016 veoma je skup.

I može se lako izračunati...

Pobednik prethodnog Evropskog prvenstva u Poljskoj i Ukrajini, održanog na daleko neprimamljivijem tržištu od francuskog, doneo je šampionima Evrope, Španiji, nagradu od 24 miliona evra, dok je svaki od 16 učesnika turnira dobio najmanje osam miliona.

Potom, nagrade su rasle iz runde u rundu, ali niko se kući nije vratio praznog novčanika.

Inače, u poređenju s novcem koji je UEFA generisala organizacijom EURO turnira, beležen je konstantan rast od 2000. do 2016. godine, a kako je procentualno najmanji rast zabeležen između Austrije i Švajcarske 2008. i pomenutog turnira na istoku Evrope pre četiri godine, fudbalski analitičari očekuju pravi "boom" kada iz Niona budu saopšili koliko će učesnici narednog EP zaraditi sigurno, a koliko na osnovu plasmana.

Tačno je da će UEFA u Francuskoj nagrađivati 24 reprezentacije (čitaj nacionalna saveza), ali je tačno i da su u moćnom "pulu" sada dva nova sponzora i da je za 31 odsto povećan broj utakmica (51 umesto 31), što će dovesti do povećanja prodaje ulaznica za oko 80 odsto, što zbog broja utakmica, pozicije Francuske na mapi, kapaciteta stadiona, itd.

Dakle, očekuje se da UEFA zaradi oko 500 miliona evra od EURO 2016, što je 150 odsto više od zarade generisane pre četiri godine u Ukrajini i Poljskoj (340).

Stoga, umesto po osam miliona evra, svaki savez čija se reprezentacija plasirala na EP trebalo bi da dobije između 13,5 i 14 miliona evra!? Eto, tolika zarada je mimoišla Fudbalski savez Srbije, a podsećamo da je ovo treće uzastopno veliko takmičenje na koje "orlovi" ne idu.

FIFA je pre godinu i po dana u Brazilu delila svima bar sedam miliona evra, za učešće i potom nagrađivala svaku pobedu i prolazak u narednu rundu, pa su se Nemci kući vratili sa 30,5 miliona evra.

Samim plasmanima na EURO 2012, Mundijal 2014 i EURO 2016, bez izjedne pobede "orlova" potom, Fudbalski savez Srbije zaradio bi 28,5 ili 29 miliona evra. U to nisu uračunata TV prava, bonusi iz sponzorskih i tehničkih ugovora, itd.

Ako je procenjeno da će izgradnja "Nacionalnog stadiona" u Srbiji koštati oko 150 miliona evra, onda možemo lako da izračunamo da je plasman reprezentacije na EURO 2016 mogao da pokrije već 10 odsto troškova i da bi FSS tada imao ozbiljan izazov pred sobom da u pregovorima sa sponzorima, partnerima, TV kućama, dodatno unovči odlazak na turnir 24 najbolje reprezentacije na Starom kontinentu.

Od 2000. do 2016. godine, prihod UEFA od evropskih prvenstava porastao je za 200 odsto, a konačna suma zarađena ove godine biće poznata tek kada se "bubamara" zaustavi u Parizu, nakon što 10. juna naredne godine počnu utakmice.

Pomenuli smo sponzore, pa hajde da ih konkretno nabrojimo. To su adidas, Coca-cola, Hyundai, McDonalds i od ove godine Carlsberg, koji je primera radi platio 50 miliona evra za četiri godine saradnje sa UEFA, kao i azerbejdžanska naftna kompanija Socar, koja sigurno nije prošla jeftinije od toga.