Vreme je!

Aktuelni i četvorostruki prvak sveta, Luis Hamilton iz Mercedesa, bio je najbrži na poslednjem treningu koji je mehaničarima deset timova prijavljenih za start sezone 2018 mogao da posluži za poslednja podešavanja bolida.

Ko se kako spremio za prvu trku sezone u Formuli 1 videćemo u subotu i nedelju ujutru kada na uličnoj pisti "Albert park" u Melburnu bude počeo 69. šampionat računajući od trijumfa Đuzepea Farine u Alfa Romeu davne 1950. godine.

I borba za pol-pozicije i trka za Veliku nagradu Australije počinju u 7 časova po našem vremenu, a mi se iskreno nadamo da ćemo posle četiri godine dominacije Sebastijana Fetela i Red Bula i potom četvorogodišnje strahovlade Mercedesa tokom koje je Hamilton osvojio tri, a penzionisani Niko Rozberg jednu titulu, konačno videti neizvesnu borbu većeg broja vozača iz više različitih timova!

U ovom trenutku deluje da "srebrne strele", koju će voziti i Valteri Botas, mogu da ugroze samo piloti Ferarija, Fetel i Kimi Raikonen, odnosno tandem iz Red Bula, Maks Ferštapen i Danijel Rikjardo.

MERCEDES BRZ, FERŠTAPEN SPRETAN, FERARI ZAGONETAN



To i potvrđuju rezultati poslednjeg nezvaničnog treninga pred sutrašnji okršaj za pozicije na startu…

U četvrtak i petak Mercedesov bolid bio je veoma brz na pravcima, ali je merenje po sektorima 5.303 metra duge staze sa 16 krivina pokazalo da je Red Bul, pre svega Ferštapen, bio veoma uspešan u zavojima i sporijim delovima piste.

Ferari je bio nešto sporiji, mada je upravo to bio slučaj i prošle sezone nakon čega su "crni konjići" bili fantastični na zvaničnom treningu odakle se Fetel i "lansirao" do pobede na otvaranju sezone u kojoj će ovog puta biti vožena 21 trka - prvi put bez VN Malezije na pisti Sepang još od 1999. godine.

"Imali smo prilično dobar test, mnogo bolji nego prošle godine. Ali, nikad nisi siguran kako će se to završiti u prvoj trci", rekao je šef Mercedesa Toto Volf posle treninga u Melburnu.



Hamilton je u Australiji na stazi u Albert park dugoj 5,303 kilometra imao vreme minut i 23,931 sekundu, uz takođe najbolje vreme na ultramekim gumama. Aktuelni šampion je imao neznatno brže vreme od suparnika iz Red Bula, 20-godišnjeg Ferštapena, koji je zaostao samo 0,1 sekundu.

"Nije moguće predvideti, ali možete da vidite da Mercedes nastavlja tamo gde je stao prošle godine", kazao je šef tima Red bula Kristijan Horner.

Mala razlika između Hamiltona i Ferstapena najavljuje uzbudljvie kvalifikacije u subotu, a još jedan faktor za to predstavlja i vreme jer se najavljuju pljuskovi. Treće vreme imao je Hamiltonov timski kolega Botas, koji je na drugoj sekciji treninga sleteo u pesak, ali je na kraju zaostao samo 0,1 sekundu za Ferštapenom.

Raikonen i Fetel bili su četvrti i peti.

Veliko iznenađenje na prvim zvaničnim treninzima pred Veliku nagradu Australije bio je rezultat Romena Grožana, koji je u bolidu Has imao rezultat minut i 24,648 sekundi, ispred vozača Red Bula, domaćeg takmičara Danijela Rikarda. On je već kažnjen pomeranjem tri mesta unazad na startu trke u odnosu na poziciju koju bude obezbedio u subotu jer je danas nedozvoljenom brzinom "proleteo" kroz boks.

AMERIKANCI VRAĆAJU F1 U EVROPU



Jedna trka ispala je iz kalendara, a dve su vraćene. Posle godinu dana pauze ponovo će se voziti VN Nemačke na Hokenhajmringu, dok je VN Francuske vraćena posle decenije "sušenja" kod prethodnog vlasnika takmičenja, Bernija Eklstona.

Ovaj prebogati Britanac, koji je u međuvremenu prodao F1 američkoj kompaniji "Liberti medija", u poznoj fazi bavljenja trkama okrenuo se Istoku, u kalendar su jedna za drugom ulazile trke u Maleziji, Bahreinu, Kini, Azerbejdžanu, Rusiji, Kataru, Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Singapuru, itd, često na račun trka u Evropi... Povratak Francuske i Nemačke na mapu Formule 1 nagoveštaj je zaokreta koji će biti nastavljen pod vođstvom novog prvog čoveka takmičenja, Čejsa Kerija.

Amerikanci su pomerili i početak trka na evropskom tlu sa 14 na 13, verujući da je to globalno bolji termin, dok će vremena trka u ostalim delovima sveta biti "klizna" i naravno podešena TV auditorijumu.

SVIMA NOVI MOTORI, ALI SAMO TRI PO VOZAČU



Još jedna bitna novina, pored zaštitnog "Halo" rama ugrađenog na rub "kokpita" u nameri da se glave vozača dodatno zaštite, jeste zabrana snabdevačima agregata da drugim timovima dostavljaju stare i prevaziđene motore što je bila praksa gotovo od nastanka takmičenja. Drugim rečima, Ferari, Mercedes i Reno, koji imaju svoje fabričke timove, moraće da isporuče Fors Indiji, Hasu, Meklarenu, Red Bulu, Zauberu i Vilijamsu identične agregate koji će pokretati i njihove bolide.

To će, neminovno, smanjiti razliku između najbržih i najsporijih, a na značaju će dobiti konstrukcija i aerodinamika bolida.

U odnosu na 2017, Meklaren je raskinuo saradnju sa Hondom i potpisao ugovor sa Renoom, sve suprotno od poteza Tora Rosa, "B" ekipe Red Bula. Kad smo pomenuli Red Bul, važno je reći da je Aston Martin ušao u partnerstvo sa austrijskim timom i da će stručnjaci ove engleske fabrike automobila aktivno sarađivati sa mehaničarima ekipe, ali da će do daljeg bolid pokretati Renoov motor čiji je "fine tunning" raditi čuvena švajcarska marka satova TAG Heuer.

Slično je i sa dugo čekanim povratkom Alfa Romea u Formulu 1, ovog puta uz ekipu Zaubera koja će imati aktivnu pomoć od Alfe, ali koju će i dalje pokretati Ferarijev motor. Italijan Farina osvojio je prvi šampionat 1950. u bolidu Alfa Romeo, baš kao i Huan Manuel Fanđo naredne godine kada je osvojio prvu od pet titula.

U pionirskim godinama kultnog takmičenja dominirali su italijanski konstruktori uz jedan trijumf Nemaca (Alfa Romeo 1950, 1951, Ferari 1952, 1953, Maserati 1954, Mercedes 1955, Ferari 1956 i Masareti 1957), nakon čega se uključio i ostatak planete pa su dominacije te vrste postale ređe. Meklaren Honda osvojila je četiri šampionata zaredom od 1988. do 1991. godine (Ajrton Sena 3, Alan Prost 1), Mihael Šumaher je u Ferariju dominantno osvojio pet titula u nizu od 2001. do 2005, a već smo pomenuli da su u prethodnih osam godina šampionate osvajali samo Red Bul i Fetel, odnosno Mercedes i Hamilton/Rozberg.

Utoliko, ovo ujednačavanje snaga i resursa trebalo bi da raduje sve koji se nadaju da će o titulu odlučivati veći broj takmičara, čemu bi trebalo da donese odluka da jedan vozač na raspolaganju može da ima tri umesto četiri motora - za celu sezonu! Ukoliko iz bilo kog razloga bude ugrađen četvrti agregat, tim i ekipa biće kažnjeni.

"HALO"?



"Halo" je zapravo zaštitni ram izdignut iznad ruba "kokpita", koji bi trebalo da pruži dodatnu zaštitu vozačima čije su glave praktično van bolida koji se kreću i do 300 kilometara na čas. Ovaj sistem predložio je Mercedes, razvijao ga je i Ferari, a FIA potom odlučila da ga uvede "pod obavezno" za 2018. godinu iako su se vozači bunili - najviše jer ram ima i jedan vertikala stub pravo ispred vizira na kacigama.

F1 asovi tvrde da im to smanjuje vidljivost i remeti pažnju, mada ima i onih koji su govorili da ne doprinosi estetici i duhu samog sporta.

DVA "RUKIJA" I JOŠ DVA "RUKIJA"



Novajlije u šampionatu, u kom će se i dalje takmičiti četvorica vozača sa titulom prvaka sveta (Hamilton 4, Fetel 4, Raikonen 1, Fernando Alonso 1), biće ruski pilot Sergej Sirotkin koji je u timu Vilijamsa zamenio brazilskog veterana Felipea Masu, kao i mladić iz Monaka i aktuelni šampion Formule 2, Šarl Lekler. On će u Zauberu zameniti Paskala Verlana.

Tu je i tandem "rukija" iz Toro Rosa: Pjer Žesli iz Francuske i Brendon Hartli sa Novog Zelanda, mada treba reći da su obojica prve trke vozili još krajem prošle sezone koju su započeli Rus Danil Kvjat (otišao u Ferari kao test vozač) i Španac Karlos Sainc (prešao u Reno).

Sezona počinje trkom u Australiji 25. marta, a završava se posle 21 runde u Ujedinjenim Arapskim Emiratima na Jas Marina pisti, 25. novembra. U međuvremenu, "karavan" će posetiti sve kontinente osim Afrike i Antartika.

TIM (KONSTRUKTOR MOTORA, ZEMLJA): #BROJ I VOZAČ



Ferari (ferari, Italija): #5 Sebastijan Fetel, #7 Kimi Raikonen
Fors Indija (mercedes, Indija): #11 Serhio Perez, #31 Esteban Okon
Has (ferari, SAD): #8 Romen Grožan, #20 Kevin Magnusen
Meklaren (reno, V. Britanija): #2 Štofel Vandorn, #14 Fernando Alonso
Mercedes (mercedes, Nemačka): #44 Luis Hamilton, #77 Valteri Botas
Red Bul (reno, Austrija): #3 Danijel Rikjardo, #33 Maks Ferštapen
Reno (reno, Francuska): #27 Niko Hulkenberg, #55 Karlos Sainc
Alfa Romeo Zauber (ferari, Švajcarska): #9 Markus Erikson, #16 Šarl Lekler
Toro Roso (honda, Italija): #10 Pjer Žasli, #28 Brendon Hartli
Vilijams (mercedes, V. Britanija): #18 Lens Štrol, #35 Sergej Sirotkin

KALENDAR



VN Australije - 25. mart
VN Bahreina - 8. april
VN Kine - 15. april
VN Azerbejdžana - 29. april
VN Španije - 13. maj
VN Monaka - 27. maj
VN Kanade - 10. jun
VN Francuske - 24. jun
VN Austrije - 1. juli
VN Velike Britanije - 8. juli
VN Nemačke - 22. juli
VN Mađarske - 29. juli
VN Belgije- 26. avgust
VN Italije - 2. septembar
VN Singapura - 16. septembar
VN Rusije - 30. septembar
VN Japan - 7. oktobar
VN SAD - 21. oktobar
VN Meksika - 28. oktobar
VN Brazila - 11. novembar
VN Abu Dabija - 25. novembar

F1 IGRICA - BESPLATAN DOWNLOAD

NAJVIŠE TITULA PRVAKA:



7 - Mihael Šumaher (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
5 - Huan Manuel Fanđo (1951, 1954, 1955, 1956, 1957)
4 - Alan Prost (1985, 1986, 1989, 1993)
4 - Luis Hamilton (2008, 2014, 2015, 2017)
4 - Sebastijan Fetel (2010, 2011, 2012, 2013)
3 - Džek Brabam (1959, 1960, 1966)
3 - Džeki Stjuart (1969, 1971, 1973)
3 - Niki Lauda (1975, 1977, 1984)
3 - Nelson Pike (1981, 1983, 1987)
3 - Ajrton Sena (1988, 1990, 1991)

*napomena: šestorica vozača imaju dve, a još 17 jednu titulu prvaka sveta;