Oni su bili pioniri danas veoma popularnih automobilskih klasa
Do pre trideset godina se znalo ko kome pripada.
Folksvagen, Tojota i Reno su bili iskljucivo proizvodaci mejnstrim modela, BMW i Mercedes su vladali limuzinama, terenci su bili stvarno za teren bez asfalta, a karavani za odlazak do placa. A onda su došle devedesete i krenule sa "haosom" u auto-industriji.
Podsetimo se ovih pionira, a pogledajte u galerijama kako su izgledali nekad, a kako izgledaju sad:
"Mazda MX-5"
Iako je predstavljen u februaru 1989. na cikaškom Salonu automobila, svoj vrhunac ovaj mali dvosed dostiže deceniju kasnije. Uz njega se vezuje japanski izraz "jinba iitai", koji znaci "jahac i konj kao jedno" i stvarno je sjedinio vozac sa automobilom. Uživanje na zabavni nacin su bili Mazdini prioritet i to su prepoznali mnogi, pa je tako "MX-5" oborio Ginisov rekord kao najprodavaniji sportski kabriolet dvosed.
Kome je "miata" (pod ovim imenom se prodaje u SAD) prokrcila put? Medu najpoznatijima su "BMW Z4", "porše bokster", kao i "fijat 124 spajder", s kojim "MX-5" deli vecinu komponenti.
"BMW serije 3 kompakt"
Iako je imao i "manje" modele u ponudi, BMW nije do 1993. godine imao kompaktni model, pa je pojava modela "serije 3" u kompaktnoj formi (E36/5) izazvala pažnju automobilskog sveta. Po nekima ovo je bila revolucija, dok su drugi smatrali da je po sredi svetogrde.
Bavarci su svesno reskirali "spuštnjem" u mejnstrim segment i poplocali su put "mercedesovoj A klasi", "audiju A3" i svojoj "jedinici", koja je nastala upravo iz "serije 3 kompakt".
"Meklaren F1"
Ista godina. Ista pažnja. Samo ovog puta niko nije mislio da je u pitanju "bogohuljenje", ako zanemarimo cinjenicu da je u pitanju model s tri sedišta i da vozac sedi na sredini! "Meklaren F1" je mogao da ide brzinom od maksimalnih 391 na sat, pa se smatra pretecom današnjih hiper-automobila.
"F1" je prokrcio put mnogim modelima poput "vejrona", "širona", "agere", "la ferarija" i drugih superbrzih ekskluziva. Za borbu s njima, tu je i naslednik – model "P1".
"Audi RS2"
Ovo je prvi Audi za RS znackom. "RS2" je bila oznaka modela iz 1994. baziranog na legendarnom "audiju 80 karavan". Cela RS serija je nastala u saradnji s Poršeom, a prvi model je ispod poklopca imao benzinski motor od 2,2 litra i 315 konjskih snaga. Britanski magazin "Autocar" je izmerio da je "RS2" do 48 km/h ubrzavao za samo sekund i po, što je bilo brže i od pomenutog "meklarena F1".
Inace, dve godine pre "RS2" izašao je "BMW M5" u karavanskoj verziji. Pa zašto onda pricamo o "audiju"? Zato što ovaj proizvodac i dalje "insistira" na sportskim karavanima, od kojih se posebno izdvaja najpopularniji model medu fudbalerima Bajerna, "RS6". Naravno, tu je i draga konkurencija u vidu "mercedes E klase AMG avant" ili "porše panamere sport turismo".
"Tojota RAV4"
Danas najpopularnija kategorija pre dvadesetak godina je imala tek nekoliko modela. Prvi kompaktni SUV modeli bila je "tojota RAV4" rodena 1994. Cilj je bio ponuditi kupcima više prostora, bolju preglednost, kao i dobro ponašanje van asfalta. Ovo poslednje je danas zamenjeno osecajem da ste u "terencu" namenjenom gradskoj vožnji. Ko je rekao "kaškai"?
RAV4 jedva u Top10
"Mercedes-benz M klasa"
Pored SUV modela za svakoga, tu su i njihove luksuzne (i super-luksuzne) verzije. Ovu klasu je pokrenuo Mercedes svojom "M klasom" 1997. godine.
Njega su nasledile serije ML i GLE, kao i brojni konkurenti – "audi Q7", "BMW X5", "porše kajen" i mnogi drugi.
SUV luksuz
"Folksvagen buba"
Krajem veka, tacnije 1998. godine nam je stigla i moderna verzija Folksvagenovog modela "tip 1", popularne "bube". Nemci su ovim modelom pokrenuli trend predstavljanja modernizovanih legendi.
"Mini kuper", "fijat 500" i "krajsler PT kruzer" spadaju u najpopularnije. A sada i "ford mustang" ponovo lici na svoje slavne pretke iz 60-ih.
Koji je vaš favorit? RS2, zar ne?