Obavezni "sastojak" svakog automobila

Pre pola veka "Boš" je predstavio elektronsko ubrizgavanje goriva

Kada su zaposleni kompanije "Boš" (Bosch) kupili prvo test vozilo 1959. godine, odlučeno je da ga koriste kao da je u pitanju regularno vozilo kompanije. Zapravo inženjeri su na njemu u potpunoj tajnosti stvarali novu tehnologiju – elektronski upravljano ubrizgavanje benzina.

Nijedan kupac u automobilskoj industriji nije mogao da sazna bilo šta o revolucionarnoj tehnologiji na kojoj su inženjeri "Boša" radili. Da je reč o nečemu toliko bitnom najbolje govori podatak da je pre svakog servisa na vozilo vraćan originalni karburator kako niko ne bi posumnjao da "Boš" radi na nečem novom.

Vodeću ulogu u razvoju elektronskog sistema ubrizgavanja benzina imao je sadašnji počasni predsednik kompanije, Herman Šol, koji se priseća tih dana – "Kada smo 1964. godine predstavili sistem, naš kupac 'Folksvagen' je prvobitno bio skeptičan. A takođe i ostali proizvođači automobila, kad smo pokušali da ih uverimo u vrednost našeg inovativnog sistema ubrizgavanja."

Kupci su dali kompaniji "Boš" samo dve godine kako bi pripremili sistem za proizvodnju. Sistem je bio daleko ispred svog vremena i u tom trenutku i nijedan sličan sistem nije bio u serijskoj proizvodnji.

Nova tehnologija nazvana „džetronik“ (Jetronic) imala je svoju premijeru 1967. godine na Međunarodnom autosalonu (IAA) u Frankfurtu. Prvi model sa ovim revolucionarnim rešenjem bio je "folksvagen 1600 TLE" za američko tržište.

Na početku, veoma mali broj kupaca je poručilo automobil sa ovom tehnologijom. Međutim, proizvođači su primetili dve ključne prednosti "džetronik" sistema, a to su manja potrošnja benzina i povećanje performansi motora.

Ovo je dovelo do toga da BMW, "Sitroen", "Jaguar", "Lanča", "Mercedes-Benc", "Opel", "Reno", "Sab" i "Volvo" počnu od 1969. godine sa primenom ove tehnologije u svojim najskupljim modelima, poput "mercedesa 300 SEL" i "BMW-a 3.0Si".

Na kraju, elektronika je ubedljivo pobedila u pripremi smeše vazduh-gorivo i donela je značajno smanjenje potrošnje i emisije štetnih gasova.

Koji je bio vaš prvi automobil sa elektronskim ubrizgavanjem goriva, da ne kažemo,  "ajnšpricom"?

Kada su zaposleni kompanije "Boš" (Bosch) kupili prvo test vozilo 1959. godine, odlučeno je da ga koriste kao da je u pitanju regularno vozilo kompanije. Zapravo inženjeri su na njemu u potpunoj tajnosti stvarali novu tehnologiju – elektronski upravljano ubrizgavanje benzina.

Nijedan kupac u automobilskoj industriji nije mogao da sazna bilo šta o revolucionarnoj tehnologiji na kojoj su inženjeri "Boša" radili. Da je reč o nečemu toliko bitnom najbolje govori podatak da je pre svakog servisa na vozilo vraćan originalni karburator kako niko ne bi posumnjao da "Boš" radi na nečem novom.

Vodeću ulogu u razvoju elektronskog sistema ubrizgavanja benzina imao je sadašnji počasni predsednik kompanije, Herman Šol, koji se priseća tih dana – "Kada smo 1964. godine predstavili sistem, naš kupac 'Folksvagen' je prvobitno bio skeptičan. A takođe i ostali proizvođači automobila, kad smo pokušali da ih uverimo u vrednost našeg inovativnog sistema ubrizgavanja."

Kupci su dali kompaniji "Boš" samo dve godine kako bi pripremili sistem za proizvodnju. Sistem je bio daleko ispred svog vremena i u tom trenutku i nijedan sličan sistem nije bio u serijskoj proizvodnji.

Nova tehnologija nazvana „džetronik“ (Jetronic) imala je svoju premijeru 1967. godine na Međunarodnom autosalonu (IAA) u Frankfurtu. Prvi model sa ovim revolucionarnim rešenjem bio je "folksvagen 1600 TLE" za američko tržište.

Na početku, veoma mali broj kupaca je poručilo automobil sa ovom tehnologijom. Međutim, proizvođači su primetili dve ključne prednosti "džetronik" sistema, a to su manja potrošnja benzina i povećanje performansi motora.

Ovo je dovelo do toga da BMW, "Sitroen", "Jaguar", "Lanča", "Mercedes-Benc", "Opel", "Reno", "Sab" i "Volvo" počnu od 1969. godine sa primenom ove tehnologije u svojim najskupljim modelima, poput "mercedesa 300 SEL" i "BMW-a 3.0Si".

Na kraju, elektronika je ubedljivo pobedila u pripremi smeše vazduh-gorivo i donela je značajno smanjenje potrošnje i emisije štetnih gasova.

Koji je bio vaš prvi automobil sa elektronskim ubrizgavanjem goriva, da ne kažemo,  "ajnšpricom"?

Kada su zaposleni kompanije "Boš" (Bosch) kupili prvo test vozilo 1959. godine, odlučeno je da ga koriste kao da je u pitanju regularno vozilo kompanije. Zapravo inženjeri su na njemu u potpunoj tajnosti stvarali novu tehnologiju – elektronski upravljano ubrizgavanje benzina.

Nijedan kupac u automobilskoj industriji nije mogao da sazna bilo šta o revolucionarnoj tehnologiji na kojoj su inženjeri "Boša" radili. Da je reč o nečemu toliko bitnom najbolje govori podatak da je pre svakog servisa na vozilo vraćan originalni karburator kako niko ne bi posumnjao da "Boš" radi na nečem novom.

Vodeću ulogu u razvoju elektronskog sistema ubrizgavanja benzina imao je sadašnji počasni predsednik kompanije, Herman Šol, koji se priseća tih dana – "Kada smo 1964. godine predstavili sistem, naš kupac 'Folksvagen' je prvobitno bio skeptičan. A takođe i ostali proizvođači automobila, kad smo pokušali da ih uverimo u vrednost našeg inovativnog sistema ubrizgavanja."

Kupci su dali kompaniji "Boš" samo dve godine kako bi pripremili sistem za proizvodnju. Sistem je bio daleko ispred svog vremena i u tom trenutku i nijedan sličan sistem nije bio u serijskoj proizvodnji.

Nova tehnologija nazvana „džetronik“ (Jetronic) imala je svoju premijeru 1967. godine na Međunarodnom autosalonu (IAA) u Frankfurtu. Prvi model sa ovim revolucionarnim rešenjem bio je "folksvagen 1600 TLE" za američko tržište.

Na početku, veoma mali broj kupaca je poručilo automobil sa ovom tehnologijom. Međutim, proizvođači su primetili dve ključne prednosti "džetronik" sistema, a to su manja potrošnja benzina i povećanje performansi motora.

Ovo je dovelo do toga da BMW, "Sitroen", "Jaguar", "Lanča", "Mercedes-Benc", "Opel", "Reno", "Sab" i "Volvo" počnu od 1969. godine sa primenom ove tehnologije u svojim najskupljim modelima, poput "mercedesa 300 SEL" i "BMW-a 3.0Si".

Na kraju, elektronika je ubedljivo pobedila u pripremi smeše vazduh-gorivo i donela je značajno smanjenje potrošnje i emisije štetnih gasova.

Koji je bio vaš prvi automobil sa elektronskim ubrizgavanjem goriva, da ne kažemo,  "ajnšpricom"?