• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Da li su nam zaista potrebna dečija auto-sedišta i pojasevi? (ANKETA)

Izvor mondo.rs

Iz ovog teksta saznajte koliko je važno pravilno korišćenja dečijih auto-sedišta i zašto SVI putnici u vozilima treba da vezuju sigurnosne pojaseve.

 Vezivanje pojaseva kolika je kazna za nevezivanje pojaseva Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Prilikom udara vozila u neku prepreku (automobil, drvo, bandera, zgrada itd.) vozilo se zaustavlja. Zbog inercije svi objekti koji nisu vezani, uključujući i putnike, nastavljaju da se kreću ka tački udarca istom brzinom kojom se automobil kretao pre sudara, sve dok ne naiđu na neku prepreku (sedište, volan, vetrobransko staklo itd.).

Usled inercije kreću se i unutrašnji organi putnika, pa mogu udarati jedan o drugi ili o skelet, usled čega može nastupiti unutrašnje krvarenje, izliv krvi u mozak... Vezan pojas u ovakvim situacijama ima funkciju da zadrži putnika vezanog za sedište i spreči povrede.

Možda će vas zanimati

Na osnovu sprovedenih istraživanja u svetu, kada nastupi čeoni sudar pri brzini od oko 50 km/h, nevezani putnici bivaju odbačeni unapred silom od oko tri i po tone, i tada po pravilu nastupaju teške telesne povrede ili smrt. Takođe, kada se vozilo kreće brzinom od 50 km/h, u slučaju nezgode, telo putnika u vozila pretrpelo bi istu onu silu koju bi imalo pri udaru u tlo nakon pada sa trećeg sprata zgrade.

Pogledajte simulaciju čeonog sudara kada vozač nije vezan sigurnosnim pojasom (izvor: youtube.com, Car Keys UK)

Simulacija čeonog sudara
Izvor: YouTube/Car Keys UK

U saobraćajnim nezgodama najviše lica je poginulo i bilo povređeno upravo u svojstvu vozača i putnika u motornom vozilu. Tačnije oni čine oko 45% svih poginulih, odnosno oko 59% svih povređenih lica u saobraćajnim nezgodama.

Veliko stradanje vozača i putnika u putničkim automobilima se može dovesti u vezu sa rezultatima najnovijeg istraživanja koje je realizovala Agencija za bezbednost saobraćaja o procentu korišćenja pojaseva u automobilima za 2016. godinu u Srbiji.

Naime, oko 75% vozača automobila, 72% suvozača i tek svaki deseti putnik na zadnjem sedištu (oko 9%) vezuje pojas prilikom prevoženja u putničkom automobilu. Ovi podaci nam kazuju da je nivo svesti stanovništva u Srbiji o značaju korišćenje pojasa na veoma niskom nivou (propisana kazna za nevezivanje pojaseva je 10.000 dinara).

Pogledajte slow motion simulaciju, šta se sve dešava sa telima unutar auta (izvor: youtube.com, Number Lokz)

Usporeni snimak sudara
Izvor: YouTube/Number Lokz

Važno je znati da korišćenje sigurnosnog pojasa na prednjim sedištima, smanjuje rizik od smrtnog stradanja za 40-50%, dok za putnike na zadnjem sedištu taj procenat iznosi između 25-75%.

Pojas je konstruisan tako da prelazi preko najčvršćih delova tela - ramena i karličnog pojasa. Poznato je da se prilikom sudara opterećenje vozača i putnika povećava i do 20 puta. Na taj način putnik sa zadnjeg sedišta može da povredi vozača ili suvozača na prednjem sedištu, nezavisno od toga da li oni koriste pojas ili ne. Zato je važno da pojas koriste svi putnici u vozilu.

Prilikom nezgode pri brzini od 50 km/h, dete teško 10 kg zbog inercije postaje teško 500 kg i tom silom udara o unutrašnjost vozila i druge putnike, ako nije pravilno vezano. Prilikom udarca u zaustavljeni autobus pri brzini od 60 km/h, na telo deluje ubrzanje 20 puta veće od gravitacije (20g) što znači da postajemo 20 puta teži. U takvom sudaru, majka koja je teška 50 kg dobija težinu od čak jedne tone, kojom pritiska svoje dete.

Pogledajte potresan i uznemirujući video prilog šta se dešava telom deteta koje majka drži u naručju (izvor youtube.com, Silc0)

Sudar
Izvor: YouTube/Silc0

Rezultati studije Svetske zdravstvene organizacije pokazuju da upotreba zaštitnih sistema u cilju zaštite odojčadi i dece smanjuje rizik smrtnog stradanja odojčadi za 70%, a dece za 50%.

Procenat upotrebe auto-sedišta za decu u Srbiji je oko 60%, a opet drugi podaci govore da je najveći broj povređene dece u saobraćaju bio u svojstvu putnika u vozilu 54%. Procene su da bi oko 70%  mališana preživelo ili bi zadobilo lakše povrede da su bili adekvatno vezana u odgovarajućim auto-sedištima.

Veliki broj istraživanja pokazao je da više od 80% ljudi svoju decu ne prevozi na bezbedan način.

Nekorišćenje auto-sedišta, držanje deteta u naručju za vreme vožnje ili loša upotreba auto-sedišta najčešći su primeri nebezbednog prevoza dece.

Dečija auto-sedišta se koriste da bi naše dete bilo zaštićeno u saobraćaju, a ne da ne biste platili kaznu!

Izvor: Mondo

Savetujem roditelje i buduće roditelje da obavezno pogledaju video upustva Agencije za bezbednost saobraćaja kako se pravilno bira dečije auto-sedište, postavlja u vozilo, kao i kako se pravilno dete prevozi u autu. Uputstvima su obuhvaćeni svi uzrasti dece i odgovarajuće smernice za pravilno postavljanje i korišćenje dečijih auto-sedišta.

Izbor odgovarajućeg dečijeg auto-sedišta, njegovo pravilno postavljanje, kao i stvaranje navike kod vašeg deteta da se u automobilu prevozi pravilno, predstavlja zdravu osnovu u njegovom saobraćajnom vaspitanju.

S obzirom na telesne karakteristike dece, sve dok ne dostignu 36 kg ili visinu od 150 cm, deca treba da se prevoze u odgovarajućem auto-sedištu. Auto-sedište, osim što mora da odgovara masi deteta, mora biti homologovano, odnosno da ispunjava bezbednosni standard.

Pored toga, važno je da auto-sedište bude ispravno postavljeno u automobilu i da dete bude ispravno vezano u njemu.

Pojasevi moraju da prelaze preko ključne kosti deteta i karličnog pojasa, a nikako ne smeju prelaziti preko stomaka, niti preko glave deteta ili njegovog vrata.

Pogledajte video prilog Agencije za bezbednost saobraćaja

Vezivanje pojasa simulacija
Izvor: YouTube/ABS Republika Srbija

Na ovom linku možete besplatno preuzeti brošuru o dečijim auto-sedištima.

Dete je dovoljno veliko za samostalno vezivanje pojasom bez korišćenja auto-sedišta kada:

- Ima 36kg ili 150cm;

- Može da sedi celim leđima uz naslon sedišta, sa nogama presavijenim preko ivice sedišta;

- Donji deo pojasa leži nisko preko karlice (ne preko stomaka);

- Gornji deo pojasa leži preko sredine ramena (ne preko vrata);

- Dete može da izdrži u ovom položaju tokom celog putovanja.

Izvor: Mondo

Bebe od rođenja do 12-15 meseci starosti treba voziti u sedištima koja su montirana obrnuto od smera kretanja automobila. U ovoj poziciji je vaše dete mnogo bezbednija ukoliko dođe do čeonog sudara. Međutim, ne možemo da biramo kakavu ćemo nezgodu da doživimo. Činjenica je da u saobraćaju stradaju i lica koji se pridržavaju svih pravila i propisa. Na nama je da učinimo sve što je u našoj moći da zaštitimo sebe i svoje najdraže u saobraćaju.

Pritom, velika je mogućnost da do iznenadnog i naglog kočenja dođe prilikom gotovo svake vožnje, a to često ni najpažljiviji roditelji ne mogu da izbegnu. Iznenadno i naglo kočenje i pri veoma malim brzinama za bebin vrat  predstavlja rizično otperećenje ukoliko je sedište okrenuto ka napred.

Pogledajte video prilog Agencije za bezbednost saobraćaja - simulacija nezgode pri brzini od 10km/h

Simulacija nezgode pri brzini od 10 kilomeztara na čas
Izvor: YouTube/ABS Republika Srbija

Jedan predlog. Nađite bezbedno mesto (gde ne možete ugroziti ni sebe ni druge) i vozite brzinom 10-15 km/h. Onda pritisnite kočnicu svom snagom, kao što biste refleksno uradili da ispred vas nešto desi saobraćaju. Osetićete silu koja deluje na vaše telo prilikom takvog kočenja (upravo kao u predhodnom video prilogu), e sad zamislite šta se dešava sa bebinim vratom ukoliko je okrenuta u pravcu vožnje.

Ovde treba naglasiti da je jednostavna radnja vezivanje pojasa i korišćenje dečijih auto-sedišta spasila više ljudskih života nego bilo koja druga inžinjerska mera!

Zaštitite najdraže u saobraćaju! (izvor youtube.com, SussexSaferRoads)

Vežite pojas
Izvor: YouTube/SussexSaferRoads

Anketa

Koji su po vama rizični oblici ponašanja u saobraćaju?

  • Vožnja pod dejstvom alkohola i psihoaktivnih supstanci

    42.49% (99)

  • Nepoštovanje saobraćajnih propisa

    16.74% (39)

  • Prebrza vožnja

    16.31% (38)

  • Korišćenje mobilnog telefona tokom vožnje

    7.3% (17)

  • Prolazak vozila na crveno svetlo

    5.15% (12)

  • Prelazak pešaka van pešačkog prelaza i na crveno svetlo

    3.43% (8)

  • Spora vožnja u brzoj traci

    2.58% (6)

  • Naglo prestrojavanje bez davanja pokazivača pravca

    2.15% (5)

  • Nepoštovanje prvenstva prolaza

    2.15% (5)

  • Nedržanje odstojanja od drugog vozila

    1.7% (4)

Koji su po vama rizični oblici ponašanja u saobraćaju?

Rezultati

/autor teksta: Igor Velić, master inž. saobraćaja, osnivač i urednik portala posvećenog bezbednosti saobraćaja www.sigurnestaze.com/

PROČITAJTE I OVO

Komentari 28

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Milan

Kod nas je bezbednost saobraćaju i saobraćajna kultura na jako niskom nivou. Apsolutno se ne radi ništa sem represivnih mera policije, i kao da samo te mere postoje. A nije sve u represivnim merama. Svakako odličan članak, tekst i klipovi se fenomenalno dopunjuju. Deci u auto školi treba na ovakav način predstaviti moguće posledice.

Trudovac

Secam se, pisali mnogi po novinama, pre tri cetiri godine onaj momak, vozeci sa Srebrenog jezera, upao u kanal pored puta u kome je bilo vode oko pola metra, plitko ali momku u prevrnutom autu je glava bila u vodi, nije mogao da se oslobodi pojasa i udavila ga voda, cak su,cini mi se, i neki spolja pokusavali da ga izvuku ali nisu mogli da oslobode pojas. Secam se jos nekoliko slucajeva gde je, za smrt, bio "kriv" pojas ali necu da zamaram. Inace ja uvek vezujem pojas, preslo mi u naviku, a znam da ne treba - vozim Keca 50-60 km. Jos bih dodao: kako god vezes pojas on ne ide preko karlice nego preko stomaka i obavezno preko rebara; ako se zakucas u nesto a nisi vezan - poginuces a ako si vezan, usled inercije, pojas ce ti pocepati stomak i polomiti rebra a siljak slomljenog rebra ti moze probusiti pluca ili srce pa si, opet, mrtav. Pa sad imas izbor : hoces li s plota na....ili sa....na plot- isti ti je. Nego, pravo resenje je : pamet u glavu i smanji brzinu.

Branislav

@Trudovac Ako ne vezem pojas to je moja stvar.Ne ugrozavam nikog osim sebe!!Ja se brinem o sebi.Ne bi smelo da me drzava tera da nesto radim protiv moje volje.Pojas je pasivna bezbednost o kojoj ti treba sam da odlucujes,pogotovo sto pojas lomi coveka a cesto i ubija jer u pozaru,padu u vodu ostajes zarobljen pojasom.Zato su i izmisljeni air begovi.Koriscenje mob.telefona je prava opasnost gde drzava treba da kaznjava jer korisnik ugrozava sebe ali i druge ucesnike saobracaja.Kako smo pre vozili bez pojasa?Pamet u glavu,nauci da vozis,ne budi siledjija na putu i uzivaj u voznji....

special image