Za volanima trolejbusa, tramvaja i autobusa ima više od 360 vozača koja imaju od 61 do 65 godina, pokazuju podaci Sekretarijata za prevoz. Uz to, u Beogradu ima više od 100 vozača javnog prevoza koji i dalje voze, iako su u penziji. 

Kao razlog za ovakvu situaciju često se navodi nedostatak vozača koji sve češće odlaze u inostranstvo. Ipak, zbog bezbednosti putnika sve češće se postavlja se pitanje da li starosna granica treba da se uvede i da li je lekarski pregled dovoljan da vozaču od 70 ili 80 godina bude omogućeno da upravlja autobusom?

ŠTA KAŽE ZAKON?

Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja, vozači koji su stariji od 65 godina mogu da upravljaju autobusima ako imaju dozvolu i odgovarajuće lekarsko uverenje. Licima starijim od 65 godina, dozvola se izdaje na pet godina, prema nalazu i mišljenju datom u uverenju o zdravstvenoj sposobnosti.

 U GSP se pridržavaju pravila da vozači ne mogu da budu stariji od 65 godina, zbog čega su svi penzioneri zaposleni kod privatnika sa kojima grad ima sklopljen ugovor, pokazuju podaci Seketarijata za prevoz. Ukoliko imaju važeću dozvolu i lekarsko uverenje o zdravstvenoj sposobnosti, oni mogu da sednu za volan privatnih autobusa.

VEĆI RIZIK KOD STARIJIH VOZAČA

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić kaže za MONDO da je u mnogim zemljama zabranjeno da vozilima javnog prevoza upravljaju vozači koji imaju više od 65 godina, ali da to nije slučaj u Srbiji. 

“To ne znači da su oni lošiji vozači ili da nakon 65. godine gube sposobnost da voze. To samo znači da stariji vozači imaju veći rizik da im se zdravlje pogorša tokom vožnje. Različite su psihičke i fizičke mogućnosti nekoga od 40 i od 80 godina. Smatra se da penzioneri ne treba da voze teretni prevoz ili autobus sa 120 putnika po brzini od 90 na sat, ako imaju probleme kao što je visok pritisak, probleme sa srcem i slično", kaže profesor Milan Vujanić. 

DA LI ZAKON TREBA PROMENITI?

Profesor Vujanić kaže da smatra da treba da bude uvedena starosna granica za vozače javnog prevoza i da kriterijum pri lekarskom pregledu treba da bude strožiji. 

"Zdravstveni pregledi za vozače javnog prevoza obavljaju se na svakih tri do pet godina. Mislim da posle 65. godine oni treba da se obavljaju i češće. Postoji mogućnost i da se dozvola ograniči na godinu dana, naročito ako već postoji neki zdravstveni problem. Očekujem da grupa koja se trenutno bavi pisanjem koncepta o bezbednosti saobraćaja, sve voo uzme u obzir i da zdravstveni kriterijumi budu strožiji", kaže profesor Saobraćajnog fakulteta.

Najveći problem u sprovođenju oštrijih kriterijuma jeste manjak profesionalnih vozača u Srbiji, zbog čega se zapravo i pribeglo zapošljavanju penzionera.

"Kasnimo za Evropom sa pravilima koji nam čuvaju bezbednost, a sa druge strane, muči nas nedostatak vozača. Kada bi se penzioneri odmah isključili iz saobraćaja, to bi bi ogroman problem sa nedostatakom vozača. Ne možemo da dozvolimo da polasci ne budu održavani pošto nema ko njima da upravlja. Ali, to može da se reši na drugi način, motivacijama za mlađe vozače i većom platom", kaže Vujanić.

LEKARI MORAJU DA OBAVEŠTAVAJU MUP

Prema rečima Damira Okanovića iz Komiteta za saobraćaj, pitanje da li stariji vozači treba da upravljaju vozilima GSP jeste pitanje za lekare. 

"Lekarski pregled za vozače autobusa je drugačiji i strožiji. Mnoga zdravstvena stanja ih onemogućavaju da voze C i D kategoriju, iako bez problema mogu da voze automobil. Ipak, primećeno je da zdravstveni radnici koji obavljaju preglede za vozače u pojedinim slučajevima ne izveštavaju nadležni organ unutrašnjih poslova kada neki vozač ima zdravstveni problem, koji ga onemogućava da vozi. U određenim gradovima u Srbiji postoje vozači taksija koji voze iako ne bi trebalo, ali lekari odbijaju da dostave izveštaj zbog zaštite o privatnosti pacijenta", kaže Damir Okanović za MONDO. 

AKO POOŠTRIMO STAROSNU GRANICU, FALIĆE 50 ODSTO VOZAČA 

Pre nekoliko meseci u Beogradu je 78-godišnji vozač autobusa na liniji 58 vozio u smeru suprotnom od propisanog.  Zbog greške u skretanju našao se u suprotnoj traci time ugrozivši bezbednost i putnika i drugih vozila. Njemu je uručen otkaz, ali je pokrenuto pitanje koliko su oni koji su ispunili uslove za penziju sposobni da budu vozači gradskog prevoza. 

Milan Božović iz Komiteta za bezbednost u saobraćaju tom prilikom je rekao da je činjenica da je sada za volanom sve više penzionera.

"Vi sada možete da kažete, da Zakonom propišete da je maksimalna starost profesionalnih vozača 50 godina i odmah izbacite 50 odsto vozila iz upotrebe.Dakle, ljudi moraju da se voze, teret mora da se vozi i da biste obavili taj teret, odnosno taj prevoz moraju da se steknu određeni uslovi koji vam omogućavaju da imate i vozila i naftu i vozače", rekao je Milan Božović.