Globalna nestašica mikročipova primorala je veliki broj zemalja da se okrenu sopstvenoj proizvodnji poluprovodnika i smanje zavisnost od azijskog tržišta. Kao lider se, sa 90 odsto proizvodnje najnaprednijih čipova, izdvojio Tajvan pa su supersile veoma zavisne od tog malog ostrva. 

Koliko će nestašica mikročipova uticati na poremećaj u automobilskoj industriji, govorio je Dušan Cincar, analiticar auto-tržišta i mašinski inzenjer.

Situacija sa auto-čipovima kritična

"Nestašica je nastala usled korona krize, kada nije bilo potrebe da se ubacuju u automobile, jer su fabrike prestale da rade. Prestankom koronavirusa, počeo je rat u Ukrajini, kada je nastala prava kriza. nestašica auto čipova, jer se veliki de proizvodnje organizovao u Ukrajini, a pored toga dosta komponenti, tačnije 70 posto neona svetskog se proizvodilo u Ukrajini. Početkom rata nestajao je taj neon, samim tim u Evropi nije bilo mogućnosti da se proizvode autočipovi, koji su kompjuterski čipovi za procesore, koji pokreću sve moguće agregate i na automobilu. i na kompjuteru. Oni se sada najviše proizvode u Koreji i na Tajvanu, pa je tu otežana mogućnost nabavke za evropske proizvođače automobila. Inače, planira se otvaranje fabrike za proizvodnju čipova. Kompanija BMW je preuzela odgovornost za proizvodnju čipova, međutim velika je količina čipova koji se ugrađuju u automobile, nije samo jedan čip, na jedan auto, nego je 1.000-1.200 mikročipova koji se ugrađuju u jedan automobil. Premium brendovi (audi, bmw, maserati) oni mogu da imaju i po 2.000 mirkočipova. To je velika količina. Već su uspostavljeni lanci snadbevanja sa Tajvana, a počeće i proizvodnja čipova u Nemačkoj, međutim to što se u Nemačkoj dešava za narednih pet godina, može da obezbedi tek 10 posto čipova potrebnih za automobile, a za 20 godina 20 posto. Čipovi će morati da se uvoze sa Dalekog istoka, a sa prestankom rata u Ukrajini, možda će moći ponovo da počnu da se proizode u Ukrajini", rekao je analitičar auto-tržišta i mašinski inženjer Dušan Cincar. 

Poseta Nensi Pelosi Tajvanu

"Poseta Nensi Pelosi Tajvanu je bila veoma zapažena, zvanično je to sve bilo zbog Tajvana,  ali ako uzmemo činjenicu da je Pelosi u razgovoru sa predsednicom Tajvana provela 45 minuta, dok je sa generalnim menadžerom TSMC-a, jedne od najvećih kompanija za prozvodnju mikročipova, provela puna tri sata, jasno nam je šta je pozadina svega. Čipovi su neophodni za svaku industriju. TSCMC je tu najjači na tržištu, Samsung je drugi, tu dolazi američki Intel kao treći. Međutim od sledeće godine, TSMC otvara fabriku u SAD-u u Arizoni u Feniksu", naveo je novinar Filip Radojičić.

"Kina trenutno vlada čipovima jer ih količinski najviše proizvodi, oni proizvode stare čipove, međutim Tajvan i Koreja proizvode nove vrste čipova, koje troše manje energije", istakao je Vladan Nenadić, IT stručnjak.

Kupci da smanje očekivanja

Zbog nestašice mirko-čipova, auto-kompanije objašnjavaju svojim kupcima da ne mogu da im isporuče baš onakav automobil kakav su naručili. Kako ne bi morali da predugo čekaju na novi automobil, neki kupci spremni su da privremeno smanje svoja očekivanja i prihvate vozilo sa manje opreme nego što su prvobitno želeli.

Kupci Mercedesa, na primer, kao i kupci Poršea, BMW-a i Audija, dobijaju automobile bez elektronskog podešavanja stuba upravljača, rezervnog ključa (automobili se ponekad isporučuju samo sa jednim ključem) te funkcije proširene stvarnosti na modernom navigacionom uređaju, koji projektuje trenutnu saobraćajnu situaciju i druge podatke na vetrobransko staklo. Proizvođači tvrde da nedostatak ovih funkcija ne utiče na bezbednost. Kako bi se kasnije lakše nadogradila oprema koja nedostaje, cele upravljačke jedinice su izostavljene pri konstruisanju automobila i zamenjene takozvanim lažnim komponentama. Kasnije, kad se problem sa manjkom čipova otkloni, svi potrebni elementi instaliraće se na vanrednom servisu.

(Mondo)