Lanac i zupčasti kaiš su sastavni delovi motora u automobilu, oni povezuju radilicu (kolenasto vratilo) za koju su vezani klipovi u cilindrima i bregasta osovina koja kontroliše rad ventila. Oni usklađuju i sinhronizuju položaj i rad klipova i ventila i ukoliko se naruši "harmonija" koju stvaraju, motor neće raditi kako bi trebalo.
Lanac je nekada važio za pouzdaniji i dugotrajniji od zupčastog kaiša, ali se situacija drastično promenila u 21. veku, naročito u eri modernih automobila, od 2010. godine pa sve do danas. Danas se, nažalost, mnogi automobili prave da istraju dok traje garantni rok i nakon toga im je već vreme za zamenu, dok su se automobili pre 15 ili više godina pravili da traju i po 500.000 kilometara, čak i više uz pravilno i redovno održavanje.
Zbog loših i slabih lanaca su danas mnogi motori dospeli na "loš glas" kod vozača. Mnogi automehaničari vole da kažu da se danas prave "lančiči", a ne pravi lanci koji su trajali minimum 150.000 kilometara.
Današnji lanci često umeju da pucaju i pre pređenih 50.000 kilometara. Zamena nije nimalo jeftina, a održavanje je ključna stvar, kao i za sve ostale delove automobila.
Šta je bolje, lanac ili zupčasti kaiš?
Lanac danas može da traje manje od zupčastog kaiša. Lanac pravi mnogo veću finansijsku štetu ako pukne jer on može da ošteti i karter, kućište motornog ulja koje je ključna komponenta za pravilan rad lanca.
Lanac je bučniji u radu, ali u teoriji traje duže. Međutim, ako on strada, nije redak slučaj da stradaju i bregasta osovina, turbina ili čak i katalizator.
Šta uništava lanac?
Lanac uništava loše podmazivanje. To znači, ono što smo rekli u prethodnom pasusu, da je motorno ulje ključno za njegov pravilan rad.
Zbog toga je važno raditi mali servis na 10.000 kilometara. Može i kasnije, na 12.000, ali ne bi trebalo preći 15.000 iako mnogi proizvođači danas preporučuju da se mali servis radi na 30.000 kilometara.
Ako nemate kvalitetno ulje i ako još na to dodamo da ne radite mali servis na vreme, motorno ulje se puni nečistoćama i česticama koje su štetne po komponente motora. Time se ubrzava habanje lanca.
Pored toga, ulje se puni i nesagorelim gorivom iz cilindara. Tako nastaje ulje sa abrazivnim česticama koje se inače razrađuje kvalitetnim sagorevanjem goriva.
Lanac se time troši i "isteže". To dalje vodi ka poremećenom radu ventila i klipova i motor onda prestaje da radi ispravno.
Simptomi kvara lanca
Postoji nekoliko uobičajenih simptoma problema sa lancem. Uglavnom je reč o istezanju koje smo opisali i uglavnom senzori reaguju i na instrument tabli će vam se upaliti "check engine" lampica koja će vam signalizirati da nešto nije u redu i da bi trebalo da posetite svog auto-mehaničara ili da odete do ovlašćenog servisa.
Ukoliko se ignorišu simptomi, lanac može da pukne ili da "prezupči". Što se tiče popravke, nije jeftina i zavisi od više faktora.
Neki motori su složeniji i imaju više lanaca za pokretanje svih delova motora. Pomoćni agregati poput pumpe za ulje, pumpe za vodu, alternator, servo sistem i kompresor klime zahtevaju dodatni lanac kod određenih motora.
Kada se menja lanac, potrebno je zameniti i sve prateće komponente - zatezači, zupčanici, klizači... Zupčanike bi trebalo menjati uvek u paketu sa lancem, a mnogi vozači u Srbiji, nažalost uglavnom zbog finansijskih razloga, kažu majstorima da promene samo lanac, a ne ostale delove što je pogrešno i opasno.
Lanac se uglavnom menja na određenoj pređenoj kilometraži ili nakon minimum pet godina. Svakako bi trebalo proveriti upustva u kojima se navode servisni intervali za određeni motor i automobil.
Kada se menja zupčasti kaiš i koji su njegovi simptomi kvara?
Preporuka je da se uzima novi, originalni zupčasti kaiš. Interval je blizu ili oko 100.000 pređenih kilometara, tačno u vreme velikog servisa.
Zupčasti kaiš se kvari kada se istroše njegovi zupci što dovodi do "prezupčenja" ili kidanja više zubaca na kaišu. Takođe, ako se primeti da je motorno ulje došlo u kontakt sa zupčastim kaišem, odmah bi trebalo ići kod majstora da reši problem curenja ulja i zamene kaiša.
Ovaj kaiš inače ima tiši i mirniji rad i zamena je jednostavnija i jeftinija. Interval zamene je kraći i takođe bi trebalo menjati sve sastavne komponente - pumpa za vodu, PK kaiš, roleri i španeri.
Šta je bolje i isplativije - lanac ili zupčasti kaiš?
Tačnog i direktnog odgovora nema. Lanac bi trebalo duže da traje, ima malo bučniji rad, ali je skuplji za zamenu.
Zupčasti kaiš je jednostavniji, mirniji i jeftiniji za zamenu, ali je interval zamene manji. I jedan i drugi se stavljaju u sve automobile - i nemačke brendove, i francuske, japanske, italijanske...
Šta vam je najvažnije kod automobila?
Vaše mišljenje nam je važno - ostavite nam komentar, nije potrebna registracija!
Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i propisima Zakona o javnom informisanju i medijima.
BONUS VIDEO: