On je poručio da u eventualnom ugovoru neće biti reči o statusu Mitropolije, rekavši da je ona već autonomna i da je bila samostalna kroz vekove.

Miropolit crnogorsko-primorski Amfilohije je poručio da će Mitroplija, a ne Partijaršija u Beogradu voditi eventualne pregovore sa crnogorskim vlastima o temeljnom ugovoru.

 "Kada sa nama pregovaraju to je isto kao da pregovaraju sa Beogradskom patrijaršijom, tu nema nikakve razlike", rekao je Mitropolit portalu Standard.

Podsećamo, predsednik Srbije Aleksandar Vučić nedavno je upozorio upravo na tu moguću "zamku" - da vlasti Crne Gore razgovore o ovom problemu prebace na Mitropoliju, a ne na SPC, sa sedištem u Beogradu.

"Imam samo jedan strah...Svi misle da je važno da oni učestvuju u dijalogu, ali želim da obratite pažnju, čak i vi govorite o Mitropoliji, a razgovor mora da se obavi sa SPC, da se zna da Mitropolija crnogorsko primorska nije neka posebna crkva već deo SPC. Molim crkvu da na to obrati pažnju, da ne kažu posle da naši manastiri pripadaju Mitropoliji, a iz crnogorskog režima pitanje je da li ih vide kao deo SPC. Mora da bude jasno da je Mitropolija deo SPC sa sedištem u Beogradu", naglasio je nedavno Vučić.

Amfilohije je još, u intervjuu za crnogorski portal, kazao da Mitropolija želi temeljni ugovor po uzoru na one koje je Crna Gora potpisala sa Katoličkom crkvom i Islamskom zajednicom, dodavši da tu neće biti pomena o novom statusu jer je Mitropolija već autonomna.

Amfilohije je optužio i predsednika Crne Gore Mila Đukaovića da kao "bezbožnik i nekršteni predsednik stvara svoju autofekalnu crkvu".

On je takođe dodao da eventualni temeljni ugovor između crkve i države ne bi definisao status Mitrpolije - autonomni ili autokefalni, poručivši da je insititucija na čijem je čelu "autonomna i samostalna kroz vekove".

Amfilohije je izjavio da je Mitropolija bila samostalna od ukidanja Pećke Partijaršije 1766. godine, te da se u prošlosti zvala autokefalnom zato što je bila jedina eparhija koja je bez prekida postojala i koja je sačuvala samostalnost Pećke Patrijaršije.

"Ma kakva autonomija, svaka episkopija u pravoslavnoj crkvi je autonomna. Mitropolija je bila samostalna, autonomna koz vjekove. To je pravilo u crkvi oduvijek bilo. Mitropoliju je osnovao prije 800 godina Sv Sava. Ova mitropolija je kroz vekove delala svoje delo, bila je samostalna u punom smislu reči, od vremena ukidanja Pećke Partijaršije 1766. godine, pa se u to vreme zvala autokefalna zato što je bila jedina eparhija Pećke partijaršije koja je bez prekida ostala do današnjeg dana, sve druge - i Beogradska i Karlovačka su nastajale i menjale se. Jedina koja je ostala samostalna i sačuvala samostalnost Pećke partijaršije jeste Mitropolija crnogorsko primorska. Zvala se u to vreme autokefalna jer je u to vreme stvarala državu. Ona nije prihvatala odluku Carigrada kojom je poništena Pećka partijaršija. Mitropolija je jedina ostala bez prekida, a to je kasnije potvrdio ruski Sinod rukopolažući episkope crnogorske koji nisu tražili da budu rukopoloženi od Carigrada, nego su tražili od Rusije da im se rukopolažu episkopi sve do Mitrofana Bana 1920. godine, što ne znaju neznalice i oni vaspitani na brozovori, na lenjinizmu i marksizmu", poručio je Amfilohije.

Međutim, on je kategorički odbacio mogućnost bilo kakvih pregovora sa crnogorskim vlastima ukoliko se Zakon o slobodi veroispovesti ne povuče.

On je poručio da, ukoliko je crnogrska vlast zaista vlast naroda, onda će slušati njegov glas, dodavši da je Zakon "nešto najgore što se Crnoj Gori dogodilo". On je poručio predsedniku Milu Đukanoviću da "oko otimanja svetinja nema razgovora".

On je, komentarišući izjavu Đukanovića da su protesti protiv Zakona političke prirode, rekao da predsednik Crne Gore ne zna šta je politički a šta crkveni skup jer nije kršten. On je poručio da vlast ovaj Zakon može sprovesti nasilno ali da narod nasilje ne prihvata.