Elektricni automobili zasto je dobro voziti elektricni automobil

  • Izdanje: Potvrdi
Čitaoci reporteri

ČITAOCI REPORTERI

Videli ste nešto zanimljivo?

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Ekonomija

"Polovnjaci" zagađuju vazduh, ali kako do električnih automobila? (VIDEO)

Autor mondo.rs
Autor mondo.rs

Jasno je da vozila sa starijim motorima, koji se u ovom regionu najviše voze, zagađuju okolinu. Međutim, i dalje ne postoji dovoljno uslova da bi počela masovna kupovina električnih automobila. Iz Vlade poručuju: "Biće subvencija za elektro-vozila i brzih punjača".

Izvor: Guliver/GettyImagesPlus/iStock/Toa55

Zagađenje vazduha u Srbiji i u regionu je problem koji postoji već duže vreme, a ovih dana je aktuelizovano, jer smo se danima gušili. Tek kad je "pirnuo" vetar, neprijatne čestice su donekle nestale, ali to ne znači da je problem rešen.

Termoelektrane su najveći zagađivači, što dolazi do izražaja u zimskih mesecima, kada se greje, uz njih tu su i individualne kotlarnice  u koje se ubacuje sve i svašta (upotrebljena ulja, gume...), a svoj udeo, svakako, ima i saobraćaj.

Možda će vas zanimati

Prema dostupnim podacima, gotovo četvrtina udela u emisiji ugljen-dioksida (CO2) dolazi od transporta! Najveću "zaslugu" imaju kamioni, potom autobusi, automobili i motocikli. Prema rečima ministra za zaštitu životne sredine Gorana Trivana, udeo saobraćaja u zagađenju u letnjim mesecima, kada nema grejanja, ide čak do 70%!

Prosečna starost vozila u našoj zemlji, iznosi oko 16,5 godina, što znači veliki broj motora koji imaju Euro 3 ili čak niži standard, čime značajno doprinose zagađenju vazduha. U današnje vreme, kada životni i poslovni stil nameće da sve više vremena provodimo u transportu, emisija CO2 se multiplikuje, a tome značajno doprinosi kvalitet, odnosno istrošenost motora koji se koriste.

ZABRANITI uvoz automobila sa NAJLOŠIJIM motorima

I dok EURO standardi određuju količinu štetnih čestica u izduvnim gasovima koje automobili smeju da emituju u različitim uslovima korišćenja, jedan od prvih koraka ka "pročišćavanju" vazduha bila bi zabrana uvoza starijih polovnih vozila, onih sa Euro 3 ili nižim standardom.

To i jeste jedna od najavljenih mera koje smo čuli od zvaničnika.

U prvih 9 meseci tokom 2019. godine, u Srbiju je uveženo preko 100.000 polovnih vozila, od čega je 45% čine vozila u Euro 3 standardu, uglavnom starija od 14 godina. Sa druge strane, svega 6% od ovog broja čine automobili mlađi od 4 godine sa Euro 6 standardom.

PREDLOG: Zabrana uvoza automobila starijih od 10 godina

Nepopularna činjenica glasi da se ta vozila koja se kod nas masovno uvozimo, na zapadu smatraju otpadom, dok se kod nas voze i u velikoj meri doprinose da danas udišemo vazduh koji je najzagađeniji u Evropi. Jasno je da je na Zapadu mnogo bolji standard i da su građani Srbije prinuđeni da voze "stara" ili "starija" vozila.

ODZVONILO automobilima sa euro 3 motorima? Moraćete da kupujete novija kola

Šta kaže zakon?

Pravilnik o tehničkim pregledima vozila iz 2018. godine, propisuje obavezu vlasnika starijih vozila da svoje automobile usklade sa eko-normama, jer od 2021. ona neće moći da prođu tehnički pregled. Ovo pravilo zahteva ulaganja u kupovinu novih katalizatora, izduvnih sistema i filtera, a kada se sve stavi na papir, postavlja se pitanje vredi li na taj način ulagati ili se odlučiti za kupovinu novog ili polovnog automobile koji ispunjavaju ekološke standarde.

Vozila na električni pogon - misli o vazduhu pre nego što ga vidiš!

Mnogi proizvođači automobila, veliki novac ulažu u razvoj vozila na hibridni ili kompletno električni pogon. Trend rasta prodaje ovakvih modela širom sveta, obećava da će njihov broj značajno povećavati iz godine u godinu, a odluka o kupovini ovakvih modela donosi višestruke benefite.

Električni automobili ne zagađuju okolinu, dok hibridni to čine u manjoj meri jer jer troše manje goriva. Ne treba zanemariti i da su električni modeli su dosta jeftiniji za održavanje. Problem je, međutim, u tome što u Srbiji i mnogim zemljama u okruženju nema ni približno potrebne infrastrukture za električne automobile (nema dovoljno punjača, električni automobili su trenutno skuplji...). Vlast je najavila subvencije za uvoz automobila "na struju", ali su potrebne i druge mere.

Iz Vlade Srbije danas je saopšteno da je dogovoreno odobravanje subvencija za kupovinu elektro i hibridnih vozila i u tom kontekstu postavljanje brzih elektro-punjača na ključnim mestima putnih koridora.

Takvi punjači već postoje na naplatnim stanicama u Subotici, Šidu, Dimitrovgradu, Preševu i Bubanj potoku, a u narednih dva meseca, najkasnije, trebalo bi da budu postavljena još tri - na naplatnoj stanici u Vrčinu i dva u Nišu, na naplatnoj stanici Nais.

Vučić: Svi ćemo voziti električne automobile (VIDEO)

Pogledajte

04:12
Zagađenje vazduha - objašnjenje (INFO)
Zagađenje vazduha - objašnjenje
Izvor: MONDO
Izvor: MONDO

PROČITAJTE I OVO

Komentari 7

Komentar je uspešno poslat.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Darko

Pa jedan raspali autobu GDP-a zagadjuje kao 10 automobila, svaki je crn pozadi od izduvnih gasova. To da se promeni pa moze dalje.

Daki

Kao prvo automobili zagadju vazduh 8%,kao drugo skinite akcizu na gas neka bude 50din.L.vecina kupovace benzince i u ostale ugradjivace gas.sada isti auto na gas i auto na dizel na registraciji placaju istu komunalnu taksu i porez,ukinite takse za vozila na gas smanjite ceu gasa i atesta i eto boljitka za 30%

Arsenije

Hoće li mi priznati račun za struju kao troškove prevoza ako na posao budem dolazio električnim trotinetom ili hibridom? Ministarstvo finansija u klin, a Ministarstvo za zaštitu životne sredine u ploču.

special-image

PRODAVNICA

MONDO REPORTAŽE

MONDO & EU

Inicijalizacija u toku...
loader