To su samo su neki od strateških ciljeva predviđenih Nacrtom Strategije razvoja pomorske privrede Crne Gore od 2020. do 2030. godine sa Akcionim planom za 2020-2021. godinu, koju je, kako javljaju "Vijesti", Ministarstvo saobraćaja i pomorstva (MSP) stavilo je na 40-dnevnu javnu raspravu, prenosi Investitor.me.

Iz MSP su pozvali sve građane, naučnu i stručnu javnost, državne organe, političke stranke, NVO, međunarodne organizacije, medije i sve zainteresovane organizacije i zajednice da se uključe u javnu raspravu o tom starteškom dokumentu koji prvi put integralno sagledava stanje i planove razvoja kompletne pomorske privrede.

Strategija iza koje stoji Direktorat za pomorsku privredu MSP naime, pravljena je po principu afirmacije "Plave ekonomije", i prvu put u Crnoj Gori pokušava da sa jednog mesta sagleda sve aspekte kako samog pomorstva, tako srodnih delatnosti i svih sa morem povezanih privrednih, naučnih i administrativno-pravnih oblasti.

KONKRETNI CILJEVI

Određeni su i konkretni indikatori uspjeha ovako zamišljene Strategije pa se planira da Luka Bar i Port odf Adria sa ukupno 1,56 miliona tereta pretovarenog u 2018. narastu na 2,87 miliona u 2025, odnosno 3,14 miliona tona pretovarenog tereta u 2030. godini. Broj pretovarenih kontejnera u Baru bi trebalo sa 50,4 hiljade u 2018. da naraste na 120,1 hiljadu u 2030. godini, da se za polovinu poveća broj aktivnih ugovora o obavljanju privredne đelatnosti u slobodnoj zoni te luke, a da bruto tonaža crnogorske trgovačke flote sa 142.000 BRT-a u 2018. bude više nego utrostručena i da do kraja 2030. crnogorsku zastavu vije oko 450.000 BRT brodova.

Tim koji je radio na ovom obimnom dokumentu koji ima preko 170 stranica, vodila je generalna direktorka Direktorata za pomorsku privredu u MSP Maja Mijušković.

Strategije predviđa dae u narednih deset godina realizuje veći broj infrastrukturnih projekata po modelu privatno-javnog partnerstva, razvije Luku Bar kao luka od regionalnog značaja za ovaj deo prostora bivše Jugoslavije, poboljša robne tokove razvojem železničke i putne infrastrukture i njihovim povezivanjem sa tzv “plavim auto-putevima”.

Planirano je i da se brodogradilišne luke u Bijeloj i Bonićima kod Tivta pozicionira kao prepoznatljive na Mediteranu u domenu remonta i servisa jahti i plovila za sport i rekreaciju, unapredi kapacitete nautičkog turizma, ali istovremeno i optimizuje obim pomorskog saobraćaja u tim lukama sa aspekta zaštite životne sredine i prirodne i kulturno-istorijske baštine, unapredi pomorsku sigurnost.

Stimulativnom poreskom politikom i jačanjem administrativnih kapaciteta moglo bi da se dovede do znatnog porasta trgovačke flote pod crnogorskom zastavom, privlačeći pod nju plovila stranih brodara.

Predlaže se oporezivanje brodara koji registruju svoja plovila pod crnogorskom zastavom na osnovu tzv. tonažne takse, prebacivanje upravljanja lukama od lokalnog značaja sa Morskog dobra na Upravu pomorske sigurnosti i upravljanja lukama, restrukturiranje Barske i Crnogorske plovidbe, izgrađa LNG terminala u Baru, uvođenje sistema E-manifesta, izgradnja ribarskih luka, ali i hitno prevazilaženje nedostataka u pomorskoj administraciji, posebno sa aspekta port state kontrole jer je aktuelno stanje toliko loše da bi Crna Gora već naredne godine mogla biti izbačena čak i kao posmatrač iz Paris MoU-a…