• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

TRŽIŠTE EKSPLODIRALO, GARAŽE U SRBIJI KOŠTAJU KAO STAN! Mesto za auto postalo čist LUKSUZ, platio 50.000€ da bi parkirao

Autor Jana Desovski

S obzirom da su cene kvadrata u Beogradu vrtoglavo porasle, ni cene garažnih mesta nisu zaostale.

 Cene garaža u Srbiji Izvor: MONDO/Samir Cacan/Shutterstock/Suwatchai Pluemruetai

U Srbiji, a naročito u Beogradu divljaju cene kvadrata nekretnina. Opšte je poznato da su skočile cene stanova, a sada se primećuje da rastu cene i garažnog prostora. Usled povećanja standarda građana koji imaju i po dva ili više automobila, kao i intenzivne izgradnje stambenih i poslovnih objekata, došlo je do velike potražnje za parking mestima i garažama. To je prouzrokovalo procvat prodaje i iznajmljivanja tih objekata.

Najskuplje garažno mesto po ceni od 48.000 evra prodato je na Kopaoniku i u "Beogradu na vodi". U prvoj polovini ove godine prometovano je gotovo 8.500 garaža ili garažnih mesta, što je 22 odsto više nego u istom periodu prošle godine, čime je finansijski obrt uvećan za skoro 60 procenata.

"Tržište nekretnina je eksplodiralo, pa dolazimo do toga da na terenu imamo informacije da je garaža prodata u vrednosti jedne garsonjere", kaže Jelena Davidović sa portala Nekretnine. Posedovanje garaže, ili garažnog mesta postalo je luksuz, kojim, osim što štitite svog četvorotočkaša ili ne gubite vreme na traženje parkinga, možete da započnete ozbiljan biznis.

"Biznis za koji vam ne treba ogromna količina novca da investirate u startu kao za stan. Ako uzmete primer da jedna garaža košta 'iks' novca i da se izdaje za neki novac, vi stan ne možete toliko da platite i da izdajete", objašnjava Ivan Košutić sa portala Tvoja garaža.

Nekada su prilikom kupovine stana, sastavni deo bili podrum i garaža ili parking mesto. Danas je sve predmet trgovine. Prema statistici Republičkog geodetskog zavoda, pre tri godine na svakih pet stanova u Srbiji prodata je po jedna garaža, dok je na osnovu podataka za prvih šest meseci ove godine svaki treći stan kupljen sa garažom.

"Mi se kao zemlja i kao gradovi odlučujemo za to da imamo minimalan broj parking mesta koji je propisan za određene sadržaje. U svetu i Evropi se prelazi uglavnom na određivanje maksimalnog broja parking mesta, ali je to ponekad neizvodljiva misija u smislu broja vozila koja određena porodica, čak i prosečna porodica, ne samo socijalno bogatije porodice, imaju dva, pa nekad čak i tri automobila", kaže dr Uroš Radosavljević, rukovodilac master studija Integralni urbanizam na Arhitektonskom fakultetu.

Lokacija diktira cenu

U glavnom gradu garažno mesto se može kupiti za 10.000 evra, ali u zavisnosti od lokacije cene se menjaju. Prema podacima RGZ, 90 odsto garažnih mesta na opštini Savski venac prodato je po cenama od 20.000 do 26.000 evra, dok je na opštini Stari grad prodata garaža za 37.000 evra.

"Ukoliko uzmemo u obzir da je prosečna cena rente garaže u prestonici 160 evra, na najatraktivnijim gradskim lokacijama, kao što su Vračar ili sam centar grada, na Voždovcu 85 evra, na Novom Beogradu od 100 do 120, a recimo na Banovom brdu i Savskom vencu je gotovo nemoguće naći garažu i garažno mesto da se rentira, onda možemo da konstatujemo da jeste u pitanju unosan posao", ističe Jelena Davidović.

Kako rešiti problem pakiranja

Problem sa parkiranjem, kažu stručnjaci, u većim gradovima može da se reši na nekoliko načina – poboljšanjem javnog gradskog prevoza, metroom, promenom navika stanovništva, a u nekim zemljama se praktikuje ograničavanje broja automobila koje domaćinstvo može da poseduje.

"Postoje stambena naselja u kojima stanovnici praktično odustaju od korišćenja sopstvenog automobila. U Nemačkoj i nekim drugim evropskim gradovima je ta praksa i primeri su zaživeli, tako da vi praktično kupovinom stambene nekretnine potpisujete ugovor da nećete postati vlasnik vozila. Ukoliko pribavite vozilo i registrujete vozilo na svoje ime, automatski ugovor prestaje da važi i morate da se iselite sa te lokacije", objašnjava dr Uroš Radosavljević.

Niz je rešenja, zaključuju sagovornici, ali ih je potrebno primeniti, pogotovu u gradovima kao što je Beograd, gde je od ukupnog broja prometovanih garaža u Srbiji u prethodnih šest meseci 80 odsto prodato u prestonici. Saglasni su upućeni da će se rentiranje garaža ili garažnih mesta još više razvijati kao unosan posao.

(MONDO/RTS)

Pročitajte i ovo

Komentari 4

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Javni

Parking ne može postati nečija svojina...

Mrcela

Dve stvari trebaju da se urade. Prva je da sve oduzmu sva drzavna vozila, da gospoda politicari, ministri, poslanici, direktori, sefovi idu autobusima. Realno oni ne zure nigde, to se vidi u kakvom je stanju zemlja, bolje bi bilo da ih uopste nema, tvrdim! Drga stvar je da treba izmestiti sve firma izvan centra. Ne znam zasto se svi nabijaju u centar, umesto da odu sa firmama na periferiju. To bi resilo kompletan problem, jer ipak mi nismo nesto optereceni, kakvih gradova ima.

^_^

@Mrcela nista nece da se desi dok narod ne bude blokirao sve I izlazio na ulicu kao sto danima francuzi to rade....mene je sramota sto sam deo srpskog naroda...ali ozbiljno!!!

special image