Potrebu za taksi vozačima ima svaki grad, a tome već decenijama unazad doprinosi sve veći broj ljudi koji živi u urbanim sredinama, dok je mogućnost da se brzo stigne do nekog odredišta sve teža zbog velikih gužvi u saobraćaju, piše Infostud.
Posao taksiste nekada je bio nepopularan, dok danas za njim vlada veliko interesovanje. U vremenima kada je većina ljudi radila od osam do 16 časova, a vikendi bili slobodni, i tek manji broj ljudi radio noćne smene, posao taksi vozača nije biralo mnogo ljudi. Nesigurnost, zarada koja varira, kao i nepostojanje „uobičajenog“ radnog vremena, zatim rad vikendima, praznicima i posle ponoći – mnoge su odbijali od ovog zanimanja.
Međutim, u velikim sredinama, u vremenu u kome vozača generalno manjka na tržištu rada, biti taksista postalo je veoma traženo zanimanje. Ovaj posao podrazumeva uslugu u vidu vožnje, koja treba da bude bezbedna, udobna i prijatna. Taksista treba dobro da poznaje grad i da zna kako na najbrži način da stigne do određenog mesta.
O tome kako se vozač taksija postaje, šta njegov posao podrazumeva, koje su mane, a koje prednosti ovog posla, govore taksista Slavoljub Stanimirov i vlasnica “Premier” taksija iz Vršca Olivera Šuković.
Posao je dinamičan, stalni klijenti su lojalni
"Taksista sam postao sasvim slučajno. U tom trenutku nisam imao posao i javio sam se na konkurs za radno mesto taksi vozača, a imajući u vidu da sam ispunjavao sve potrebne kriterijume za dobijanje taksi dozvole, a posedujem i kvalifikacionu karticu vozača, posao je bio moj", započinje svoju priču Slavoljub.
Stanimirov kaže da ako ste vi fer, onda su mahom i klijenti takvi. On naglašava da i pored toga, posao nije ništa naporniji nego bilo koji drugi, pogotovo ako volite da vozite i pričate sa ljudima.
"Radno vreme je osmočasovno, ali taksi radi 24 sata i 365 dana u godini, tako da je vrlo izvesno da vam doček Nove godine, Božić ili neki drugi praznik bude radni dan, ukoliko unapred niste zatražili od poslodavca da vas tog dana oslobodi smene. Logično je što taksisti često biraju da rade baš tim danima, jer su pazari veći, pa samim tim i bonus", kaže sagovornik.
Bakšiš dođe kao još jedna plata
On ističe da je, uglavnom, zadovoljan platom, kao i da njegova mesečna primanja prevazilaze prosečnu platu zaposlenih u samouslugama ili proizvodnji. "Ukoliko znate klijentima da se „nađete“- pomognete oko prtljaga, otvorite i zatvorite vrata za njima, budete ljubazni i ne započinjete konverzaciju prvi, nego pustite da to klijent učini, onda zauzvrat uvek možete očekivati fer odnos. Klijenti vas uvek pohvale i daju bakšiš, a verujte, mesečni bakšiš može biti jednak mesečnoj plati" - ističe Slavoljub.
Posao taksiste možete obavljati kao preduzetnik ili ako ste zaposleni u nekoj od taksi kuća.
Olivera Šuković je po profesiji školovani menadžer sa iskustvom od 25 godina, a zahvaljujući velikoj ljubavi prema automobilima i vožnji, osnovala je taksi preduzeće. Kako kaže, najlepši deo posla je ta autonomija u radu, dok joj je najveća nagrada zadovoljstvo zaposlenih i lojalni i zadovoljni korisnici.
Da biste se bavili ovim poslom treba da imate taksi dozvolu, odnosno morate uspuniti određene uslove u skladu sa zakonom.
"Divljaci" nemaju dozvolu i ne plaćaju porez
Uslovi za dobijanje taksi dozvole slični su u svim gradovima i to su: navršena 21 godina života, prebivalište u Beogradu (ili gradu u kome konkurišete) poslednjih pet godina, završena srednja saobraćajna škola – smer vozač motornih vozila ili saobraćajni tehničar, završen kurs za taksi vozače (poznavanje grada), vozačka dozvola C kategorije, radno iskustvo profesionalnog vozača od minimum dve godine, automobil koji ispunjava kriterijume sekretarijata za saobraćaj.
"Najveći problem u radu je pronaći vozača koji zadovoljava kriterijume za dobijanje dozvole, ili je već poseduje. Taksi dozvola je neophodna za dobijanje dozvole lokalne samouprave za obavljanje ove delatnosti. Profesionalni vozači ili vozači sa završenom saobraćajnom školom su deficit na tržištu i to je naša realnost", ističe Šuković.
Broj taksi vozila koji je jednoj opštini potreban definiše svaka opština, a taksi dozvola se ponekad čeka i godinama.
"Veći je problem divljih taksi vozila koja ne poseduju dozvolu za vozilo ili kad imate vozača koji ne plaćaju porez i doprinose. Potrebno je regulisati ovaj gorući problem, a zatim se pozabaviti brojem taksi vozila kojih bi u tom slučaju svakako bilo malo", naglašava Olivera Šuković.
Iako, naizgled, možete pomisliti da je biti taksista lako, i da je dovoljno samo znati da vozite, i poznavati grad, u praksi ovaj posao zahteva određene manire, sjajne komunikacione veštine i niz specifičnih veština.
"Vozilo treba da je uvek čisto i prilikom primopredaje ispravno, a rezervoar ili baterija puna kako bi vozač koji preuzima auto mogao odmah da se uključi u saobraćaj. Taksimetar se anulira prilikom primopredaje, što znači da svaki vozač za sobom treba da uradi sravnjenje računa, i gotovine i kartica. Takođe, potrebno je da posedujete određene veštine imajući u vidu da se cela komunikacija sa dispečerskim centrom odvija preko tableta, a naplata putem kartica na pos telefonu", zaključuje Slavoljub Stanimirov.
BONUS VIDEO: ZA OVAJ POSAO VAM NE TREBA NI SREDNJA ŠKOLA, A PLAĆEN JE ODLIČNO! Suvlasnica kompanije: Prijava je jednostavna, potražnja ogromna
(Mondo/Poslovi Infostud/M. Š.)
Zvezda pokazala Evropi da joj je mesto u plej-ofu: Kad imaš igrača koji može sve, pobede se i najbolji!
Šta čeka Zvezdu i Partizan u Evroligi? Jedan grad može da bude prekretnica sezone, tamo "večiti" idu prvo!
Stručnjak za energetiku o sankcijama NIS-u: Cene goriva bi otišle u nebesa i došlo bi do nestašice
Partizanovog igrača čeka duža pauza: Mijailović otkrio detalje o povredi košarkaša!
Željko učio igrače kako da promaše slobodno bacanje: Uzeo loptu, šutnuo i okrenuo se ka Amerikancu (video)