Potpredsednica vlade i ministarka građevine Zorana Mihajlović kaže da je specifičnost tog koridora to što država prvi put radi autoput koji sadrži tri projekta i što se prvi put pre početka radova vodilo računa o svemu što može da utiče na razvoj tog dela Srbije.

"Pored gradnje autoputa, radiće se i potpuna telekomunuikaciona mreža i zato ga zovemo pametni ili digitalni autoputa na kome će biti primenjena sva svetska iskustva", navodi Mihajlović.

REGULISAĆE SE I TOK MORAVE

Ministarka dodaje da je veoma značajno za građane tog dela Srbije što će biti regulisan rečni tok Morave i svih njenih pritoka pošto je to plavni deo Srbije. "Bilo je tih problema i poplava ne samo 2014. godine nego i kasnije i toga više neće biti. Ovo je kompletan projekat", naglasila je Mihajlović.

Izgradnja telekomunikacionog koridora duž autoputa podrazumeva najsavremenije optičke i digitalne kablove, stanice za besplatan WIFI internet, najmodernije upravljanje saobraćajem na autoputu, tzv. inteligentne transportne sisteme i drugo, tako da će svi učesnici imati najave šta se dešava na putu, na primer, da li ima zastoja i potrebe da se preusmeri saobraćaj.

Građani će dobiti "pametan autoput", kažu u Ministarstvu i ističu da će bezbednost biti na prvom mestu.

UGOVOR SA BEHTELOM ZA DVE NEDELJE

Ministarka je najavila da će komercijalni ugovor sa konzorcijumom Behtel-Enka biti na vladi u narednih petnaestak dana.

"Ukoliko Vlada Srbije zaključkom prihvati komercijalni ugovor, možemo očekivati početak radova najkasnije do kraja septembra u okolini Kruševca", rekla je Mihajlović Tanjugu.

Kaže da se Behtel obavezao da će u roku od dve i po godine završiti taj autoput.

Ona je podsetila da je vlada izabrala partnera za izgradnju Moravskog koridora u dužini od 112 kilometara i istakla da će on direktno povezati najmanje pola miliona ljudi koji žive na tom području trasom: Čačak, Kraljevo, Vranjčaka Banja, Trstenik, Kruševac, Stalać i Ćićevac.

Hoće li biti Car Lazar?

Na pitanje da li će se taj autoput zvati "Car Lazar", kako su preneli pojedini mediji, Mihajlović je navela da je čula da je to predlog iz Kruševca i da će vlada razmotriti predloge građana i usvojiti ono što oni budu hteli. "Ne samo ljudi da vide da se grade autoputevi, da to nije samo asfalt, već da taj autoputa pokaže snagu Srbije, iako mala da se razvija i da neće biti izopštena iz evropskih i svetskih tokova", kaže ministarka građevine.

Moravski koridor će, takođe, povezati Koridor 10 i autoput "Miloš Veliki".

"Mi ćemo početi razgovore sa strateškim partnerom za zaključivanje komercijalnog ugovora. Očekujemo da u narednih oko 15 dana komercijalni ugovor ugleda svetlost dana na Vladi Srbije. Ne radimo ništa na pamet, definisali smo platformu za pregovore koja će se, takođe, naći na Vladi Srbije", rekla je Mihajlović.

Taj autoput će mnogo više povezati unutrašnjost zemlje nego bilo koji koridor i strateški je važan za razvoj, investicije, otvaranje novih radnih mesta i budućnost Srbije, naglasila je Mihajlović.

Autoput će, dodaje, doneti građanima ne samo više investicija, već i mnogo veću bezbednost saobraćaja.

Ističe da su netačne informacije pojedinih medija da domaće firme neće učestovati u tom projektu, pošto će biti angažovane kao podizvođači, te da se strateški partner obavezao da će koristiti domaću opremu i usluge i sve što je domaćeg porekla.

Mihajlović ističe da će naše kompanije imati priliku da nauče nove tehnologije koje će biti primenjen na tom autoputu, pošto će se graditi na potpuno drugačiji način.

Zajedno će se graditi autoput, telekomunikacioni koridor, regulisati reke i drugo i biće izbegnuti svi mogući problemi koji su opterećivali gradnju drugih autoputeva, na primer, Koridora 10.

"Zato imamo sada jedne od najboljih svetskih kompanija koje će zajedno sa našim kompanijama graditi autoput", naglasila je Mihajlović.

NEVIĐENO U NAS: ŠIRINA 30 METARA

Moravski koridor ne samo da će biti specifičan po tome što će na 112 kilometara imati 139 objekata, 85 mostova, 10 petlji, moderne optičke kablove i pametno upravljanje saobraćajem, već i zato što će biti najširi autoput u Srbiji, sa širinom traka od ukupno 30 metara, kažu stručnjaci uključeni u taj projekat.

Konzorcijum "Behtel-Enka" jedini je dostavio ponudu na javnom pozivu za strateškog partnera za izgradnju Moravskog koridora, koji je objavljen 5. avgusta, a zatvoren tri nedelje kasnije.

Budući autoput, čija je dužina 112 kilometara, a širina 30 metara, imaće ukupno 139 objekata od toga 84 mosta, 26 nadvožnjaka i tri podvožnjaka, kao i 10 denivelisanih raskrsnica - petlji.

Inače, Ministarstvo građevine je u oktobru 2018. potpisalo sa američko-turskim konzorcijumom Behtel-Enka memorandum o razumevanju za izgradnju Moravskog koridora, a vrednost radova je procenjuje na oko 800 miliona evra.