Ekonomija

"Polovnjaci" zagađuju vazduh, ali kako do električnih automobila? (VIDEO)

Izvor mondo.rs

Jasno je da vozila sa starijim motorima, koji se u ovom regionu najviše voze, zagađuju okolinu. Međutim, i dalje ne postoji dovoljno uslova da bi počela masovna kupovina električnih automobila. Iz Vlade poručuju: "Biće subvencija za elektro-vozila i brzih punjača".

Zagadenje vazduha u Srbiji i u regionu je problem koji postoji vec duže vreme, a ovih dana je aktuelizovano, jer smo se danima gušili. Tek kad je "pirnuo" vetar, neprijatne cestice su donekle nestale, ali to ne znaci da je problem rešen.

Termoelektrane su najveci zagadivaci, što dolazi do izražaja u zimskih mesecima, kada se greje, uz njih tu su i individualne kotlarnice  u koje se ubacuje sve i svašta (upotrebljena ulja, gume...), a svoj udeo, svakako, ima i saobracaj.

Prema dostupnim podacima, gotovo cetvrtina udela u emisiji ugljen-dioksida (CO2) dolazi od transporta! Najvecu "zaslugu" imaju kamioni, potom autobusi, automobili i motocikli. Prema recima ministra za zaštitu životne sredine Gorana Trivana, udeo saobracaja u zagadenju u letnjim mesecima, kada nema grejanja, ide cak do 70%!

Prosecna starost vozila u našoj zemlji, iznosi oko 16,5 godina, što znaci veliki broj motora koji imaju Euro 3 ili cak niži standard, cime znacajno doprinose zagadenju vazduha. U današnje vreme, kada životni i poslovni stil namece da sve više vremena provodimo u transportu, emisija CO2 se multiplikuje, a tome znacajno doprinosi kvalitet, odnosno istrošenost motora koji se koriste.

I dok EURO standardi odreduju kolicinu štetnih cestica u izduvnim gasovima koje automobili smeju da emituju u razlicitim uslovima korišcenja, jedan od prvih koraka ka "procišcavanju" vazduha bila bi zabrana uvoza starijih polovnih vozila, onih sa Euro 3 ili nižim standardom.

To i jeste jedna od najavljenih mera koje smo culi od zvanicnika.

U prvih 9 meseci tokom 2019. godine, u Srbiju je uveženo preko 100.000 polovnih vozila, od cega je 45% cine vozila u Euro 3 standardu, uglavnom starija od 14 godina. Sa druge strane, svega 6% od ovog broja cine automobili mladi od 4 godine sa Euro 6 standardom.

Nepopularna cinjenica glasi da se ta vozila koja se kod nas masovno uvozimo, na zapadu smatraju otpadom, dok se kod nas voze i u velikoj meri doprinose da danas udišemo vazduh koji je najzagadeniji u Evropi. Jasno je da je na Zapadu mnogo bolji standard i da su gradani Srbije prinudeni da voze "stara" ili "starija" vozila.

Šta kaže zakon?

Pravilnik o tehnickim pregledima vozila iz 2018. godine, propisuje obavezu vlasnika starijih vozila da svoje automobile usklade sa eko-normama, jer od 2021. ona nece moci da produ tehnicki pregled. Ovo pravilo zahteva ulaganja u kupovinu novih katalizatora, izduvnih sistema i filtera, a kada se sve stavi na papir, postavlja se pitanje vredi li na taj nacin ulagati ili se odluciti za kupovinu novog ili polovnog automobile koji ispunjavaju ekološke standarde.

Vozila na elektricni pogon - misli o vazduhu pre nego što ga vidiš!

Mnogi proizvodaci automobila, veliki novac ulažu u razvoj vozila na hibridni ili kompletno elektricni pogon. Trend rasta prodaje ovakvih modela širom sveta, obecava da ce njihov broj znacajno povecavati iz godine u godinu, a odluka o kupovini ovakvih modela donosi višestruke benefite.

Elektricni automobili ne zagaduju okolinu, dok hibridni to cine u manjoj meri jer jer troše manje goriva. Ne treba zanemariti i da su elektricni modeli su dosta jeftiniji za održavanje. Problem je, medutim, u tome što u Srbiji i mnogim zemljama u okruženju nema ni približno potrebne infrastrukture za elektricne automobile (nema dovoljno punjaca, elektricni automobili su trenutno skuplji...). Vlast je najavila subvencije za uvoz automobila "na struju", ali su potrebne i druge mere.

Iz Vlade Srbije danas je saopšteno da je dogovoreno odobravanje subvencija za kupovinu elektro i hibridnih vozila i u tom kontekstu postavljanje brzih elektro-punjaca na kljucnim mestima putnih koridora.

Takvi punjaci vec postoje na naplatnim stanicama u Subotici, Šidu, Dimitrovgradu, Preševu i Bubanj potoku, a u narednih dva meseca, najkasnije, trebalo bi da budu postavljena još tri - na naplatnoj stanici u Vrcinu i dva u Nišu, na naplatnoj stanici Nais.