Proizvođač vozova Alstom, iz Francuske, zavrpio je proteklog vikenda desetodnevno testiranje voza koji kompletno ide na vododnik (hidrogen) a koji je na probi bio između Groningena i Livardenaden, piše Euractiv.com.
Time je u Evropi nastavljena praksa praktičnog testiranja vodonika kao "goriva budućnosti" za velike transporte, koje su započeli u Nemačkoj u septembru 2018. godine, kada je prvi putnički motorni voz na vodonik napustio stanicu u Donjoj Saksoniji i otada vozi putnike na liniji Bukstentude – Cuhaven.
Na osnovu tog voza Alstomu je naručeno još kompozicija, a u poslednjem testu, koji je obavljen bez putnika, učestvovao je i francuski energetski gigant Engie, koji je obezbedio "zeleni hidrogen".
Ovaj voz, "koradija ilint" (Coradia iLint) posebno je osmišljen za linije koje se ne mogu elektrifikovati. Njegove gorivne ćelije kombinuju vodonik i kiseonik da i generisale struju a kao nusproizvod se dobija samo voda.
"Koradija" ima domet ok 1.000 kilometara, što je doseg koji ima i klasična dizel lokomotiva između dva punjenja, a kod dopunjavanja hidrogenom je čak kraće vreme.
"Test u Nizozemskoj je pokazao kako su vozovi na vodonik doselgi zrelost u smislu dostupnosti i pouzdanosti, a daju iste preformanske kao tradicionlani vozovi i uz malu buku u nultu emisiju štetnih gasova", rekao je Bernar Bervo iz Alstoma.
Evropska komisija želi da 2021. godinu proglasi "godinom vozova" (Year of the Rail ) u okviru Zelene ekološke agende, i to bi moglo da bude značajan podstrek za širenje vozova na vodonik.
Na tom putu "zelenih vozova" treba da se preskoči jedna velika prepreka, a to je cena goriva. Da bi bio potpuno ekološka zamena za fosilna goriva, vodonik mora da bude napravljen iz zelenih izvora, tj. energijom vetra ili sunca iz vode, a ne "sivi" iz fosilnih goriva. Zbog toga je njegova proizvodnja i dalje skupa.
No, to bi moglo da se pomeni ako se ostvare namere izgradnje takvih fabrika u Belgiji i Nizozemskoj, sa morskim farmama vetrečanja.
EU je najavila svoju strategju za "alijansu za čisti vodonik" (sličnu uspešnoj "alijansi za baterije"), u kojoj i javno-privatno partnerstvo doprinelo da ekološki energent stigne i do takvih problematičnih oblasti kao što je proizvodnja čelika.