Pandemija korona virusa ukazala nam je i na to koliko smo, zapravo, sistematski uništili prirodu, koliko je i dalje "lomimo", "ubijamo"... Zbog prekida rada fabrika, industrija, ali i bitno smanjeng obima saobraćaja u mnogim delovima sveta, zabeleženo je i dramatično poboljšanje kvaliteta vazduha, pa su se, recimo, prvi put posle 30 godina iz Indije videli vrhovi Himalaja. Ili da je Los Anđeles izašao iz smoga...
Srpski ministar za zaštitu životne sredine Goran Trivan veliki je zagovornik "eliminisanja" jednog od, kako kaže, najvećih uzročnika zagađenja, a to su automobili sa EURO 3 motorima ili vozila na dizel pogon. Ili, kako on to kaže, "onog smeća koje se uvozi iz Zapadne Evrope".
Predlaže i neka rešenja, a najavljuje da će od 1. januara 2021. godine biti zabranjen uvoz vozila sa EURO 3 motorima, a sledi potom ista mera i za EURO 4 motore.
U emisiji "Info Arena", Trivan ističe da su najveći zagađivači u Srbiji grejanje (pre svih individualna ložišta), ali i saobraćaj.
"Kad pričam o kvalitetu vazduha, ja svakog pitam. 'Koji automobil vozite?'", kaže Trivan, a na opasku da to nije najveći uzročnik zagađenja vazduha, već industrija, odgovara:
"To je demamogija. Ako hoćete da se čestito bavite ovim pitanjem, ne možete da prećutkujete neke činjenice. Šta najviše zagađuje vazduh u gradovima? Industrija i saobraćaj. A seleće pitanje koje imam jeste kakvu industriju imamo? Šta mi to imamo od industrije? Osim nekoliko velikih kapaciteta (termoleketrane Kostolac, Obrenovac...), koji ne moraju nužno da imaju uticaj na celu Srbiju, dolazimo do toga da nam vazduh zagađuje grejanje, pre svega individualne kotlarnice, a to ima gotovo milion građana i saobraćaj. Ja kažem da je saobraćaj dominantniji zagađivač", kaže Trivan
Ističe da će najdelikatnije biti rešiti pitanje indivudalnog zagađivanja životne sredine, navodeći da gotovo 300.000 građana u Beogradu koristi ovakav vid grejanja.
"Tu država treba da odigra svoju ulogu i pomogne građanima da se priključe na centralno grejanje ili da koriste drugu vrstu energenata. Ljudi bi se rado priključili na centralno grejanje, ali je to skupo. Dakle, da im država da neku vrstu stimulacije, pomoći, olakšavanja... Već smo razmatrali ova rešenja i znate šta? Samo je 'Srbijagas' pokazao spremnost i volju da da značajne olakšice ljudima da bi se priključili gas, a gas višestruko manje zagađuje", rekao je Trivan.
Naglašava da problemi sa kojima se suočava Srbija nisu od juče, već traju 50 godina.
"Sve se nagomilavalo, uključujući ovaj vid individualnog grejanja. Svest o tome koliko je važna životna sredina mora da se podiže konstantno, a da Vlada Srbije čini sve što je u njenim rukama, a najveći deo jeste u njenim rukama. Najvažnije je da imamo propise kako bismo iz dana u dan podizali kvalitet životne sredine merama vlade, a moramo da imamo i desetine, stotine planova i dokumenata kako to treba raditi. Nama je to olakšano jer je EU već prošla taj put i ne treba filozofirati. Ljudi se time bavi 40 godina, dakole samo treba da vidimo kako su to oni uradili .Za neke stvari nije potreban novac, potrebno je da imate svest. Država ima ključne instrumente u svojoj ruci, a da bi to bilo efektno mora da postoji politička volja i svest da je to važno i mi polako idemo ka tome", rekao je ministar za ekologiju.
"NAJEŽIM SE KAD ČUJEM 'BEOGRAD NAJZAGAĐENIJI NA SVETU'"
U nekadašnjoj Jugoslaviji važilo je da su sarajevo i Skoplje najzagađeniji, a poslednjih godina Beograd im se primakao i "prešišao" ih što se tiče nekvaliteta vazduha. Trivan, međutim, to negira.
"Naježim se kad bilo ko kaže da je 'Beograd najzagađeniji na svetu'. To što se pominju neki izvori, to nisu relevatni faktori. Hajde da pogledamo spisak svih gradova u kojima se emeri zagađenje, pa da vidimo na kojem je mestu Beograd. Da li znate koliki je broj gradova na svetu gde se uopšte ne meri kvalitet? Tačan podatak je naše Agencije za životnu sredinu. I nije najvažnije da li smo prvi ili stoti na svetu po zagađenju vazduha, problem je što jesmo zagađeni i šta možemo da uradimo da to promenimo", rekao je Trivan.
"ŽIVOTNA SREDINA NIJE POLITIČKO PITANJE, VEĆ PITANJE ŽIVOTA"
Prema rečima Trivana, postoje nekoliko stvari koje se moraju uraditi.
"Prvi sam pomenuo - moramo ljudima da omogućimo da se priključuju na centralna grejanja, na gas i da to subvencionišemo. Drugo, termoenergetski kapaciteti moraju više da ulažu u zaštitu životne sredine i treće je da svako ko vozi, pomogne, kao i da lokalne samouprave počnu da rešavaju pitanje prevoza. Hajde da završimo sa dizel vozilima, hajde da se prebacimo na električna, hibridna vozila...", rekao je ministar.
Naravno, prva primedba će biti - ali, ljudi voze ono što mogu da plate. Zbog toga je Trivan već bio kritikovan.
"Nisam na udaru javnosti, više sam na udaru političara nego građana. Ekologija je pitanje svih nas, a ne da li ste 'crveni', 'plavi', 'žuti' 'crni', 'zeleni'. To nije političko pitanje i ne dozvoljam da se sa tim uđe u dnevnu politiku, to je pitanje našeg zdravlja i života. Mi se mešamo u sve, dao sam sebi pravo na to, ali formalne nadležnosti su na drugom mestu. Pa ne određuje Ministarstvo životne sredine šta će se voziti, tu su ministarstva trogvine, privrede, ali postoji volja. Ima rezona da od 1. januara 2021. godine prestane uvoz euro 3 vozila", rekao je Trivan.
O VOZILIMA - "NEĆEMO SMEĆE SA ZAPADA!"
Postoje ideje kako da se pomogne ljudima da se prebace na druga vozila koja manje zagađuju vazduh.
Prva je subvencionisanje kupovine hibridnih i električnih vozila. Trivan kaže da je Ministarstvo obezbedilo milion evra za podsticaj kupovine tih vozila.
"Imali smo prvi sastanak komisije i pozivamo građane da se prijave i konkurišu za ove podsticaje. Neki su se već prijavili i biće odobreno. Te subvencije se kreću od 250 do 5.000 evra. To je ozbiljan novac za Srbiju, ali smo hteli da pokažemo u kojem pravcu želimo da idemo. Pa, u Evropi već sada ima više od milion elekričnih vozila", ukazao je Trivan.
Druga ideja na razmatranju je kako da se pomogne ljudima da delimičmno ili potpuno bude subnencionisanja ugradnja sistema za gas u automobilu koji voze.
"Logično je da bi ljudi koji imaju polovne automobile, vozili nas nagas, ali im je skupa ugradnja. I kad izračunate da je to 500 do 800 evra po automobilu onda sami sebi kažete da bi se to isplatilo. Imali bismo nekoliko hiljada ljudi kojima bismo dali subvenciju, a zamislite o nekoliko stotina hiljada ljudi i kako bi to uticalo na smanjivanje zagađenja vazduha", rekao je Trivan.
Nastavio je:
"Želimo da judi shvate da želimo da im pomognemo. Svesni smo da voze automobile koje mogu da voze, ali evo nudimo rešenja, da im pomognemo oko kupovine električnih i hibridnih vozila ili ugradnje gasa".
Trivan ima još jednu ideju:
"Podsetili su me malo stariji od mene da je 'Fiat' svojevremeno fabrički u svoja vozila ugrađivao i sisteme na gas. Želim da razgovaram sa 'Fijatom' o tome. Zašto ne bismo ponovo pokrenuli proizvodnju ugradnje tih sistema i zašto ne bismo subvencionali deo te proizvodnje i tako bi vama kao građaninu bilo jeftinije vozilo i pritom vozite na gas?".
Trivan je zaključio: "Zabranom uvoza vozila sa motorom EURO 3, potom i EURO 4, podsticanjem kupovine hibridnih i električnih vozila, i stimulisanjem ugradnje uređaja na gas, u velikoj meri ćemo onemogućiti uvoz smeća iz Zapadne Evrope u vidu dizel vozila koja su katastrofalna. Pa svako vozilo koje prestanete da vozite postaje opasni otpad!".
Trivan je istakao da je Srbija je u tom problemu otkako postoje automobili, samo što toga pre nije bila svesna.
"Ne postoji nijedan deo životne sredine u kojem nema problema - kvalitet vode? Ozbiljni problemi! Kvalitet vazduha - ozbiljni problemi! Kvalitet zemljišta - ozbiljni problemi! Pa onda opasan otpad. Prvi put se dogodilo da su ljudi zatvarani zbog opasnog otpada. To je skandal od kriminala, a niko se time nije bavio 30 godina, pa se pitajmo zašto nam je zemljište zagađeno, zašto su nam zagađene podzemne vode. Moramo das podvučemo crtu i kažemo dosta je bilo i da počnemo da se bavimo svojim zdravljem!", poručio je Trivan.
MONDO VIDEO: SVE O ZAGAĐENJU VAZDUHA