Nedostatak brodskih kontejnera doveo je i do kašnjenja isporuka iz Kine, a sve zajedno je drastično podiglo troškove prevoza koji su značajna stavka u ceni robe.
Komšije iz Bosne i Hercegovine procenjuju da bi poskupljenje robe na njihovom tržištu moglo da se kreće između 20 i 25 odsto. Sličan skok očekuju i u Srbiji. Trenutno o preciznom poskupljenju niko ne želi zvanično da priča, ali se trgovci i poznavaoci slažu u jednom - skuplji prevoz znači i veću cenu robe. Firme koje se bave uvozom kažu da će biti prinuđene da smanje svoju maržu, ali priznaju i da će deo tereta morati da snose potrošači.
Spas od većih cena mogli bi jedino da budu alternativni načini nabavke i zaobilaženje direktnog uvoza robe iz Kine.
Korona usporila i poskupela logistiku
"Usporavanje u kontejnerskom transportu je bilo očigledno već sa početkom pandemije, a taj trend se zadržao i kasnije. Rokovi isporuke su se produžli, cela logistika traje mnogo duže i onda je logično da i cena transporta raste. To je jedna od posledica trenutne situacije i svih ovih barijera i dodatnih kontrola na granicama", objašnjava Dragoljub Rajić iz Mreže za poslovnu podršku.
On kaže da zbog toga verovatno treba očekivati i određeni rast cena u maloprodaji, mada je još uvek pitanje koliko će to biti.
U Bloku 70 bez velikih promena
U popularnom novobeogradskom kineskom bloku 70 cene su još uvek stabilne. Značajnijeg poskupljenja nije bilo, ali to ne znači i da većih cena neće biti.
Vlasnici kineskih radnji često navode da cena robe zavisi prvenstveno od veletrgovaca, od kojih i oni nabavljaju proizvode, pa ako potraje situacija sa skupljim transportom može da se očekuje i određeno poskupljenje. Koliko tačno, ne mogu da prognoziraju.
Ipak, Slobodan Perović, upravnik popularnog tržnog centra u novobeogradskom Bloku 70, kaže da kineski prodavci u Beogradu već neko vreme robu nabavljaju iz više izvora i ne veruje da će se odlučiti za povećanje cena, pogotovo u trenutnoj situaciji i okolnostima vezanim za pandemiju koja traje.
"Cena transporta je značajno poskupela, i to ne od skoro, ali se naši zakupci snalaze na neke druge načine, pa tako na primer dobavljaju robu iz Italije. U okolini Firence postoje fabrike koje rade kineske poluproizvode i proizvode i zatim ih izvoze, a pošto je to za nas uvoz iz Evropske unije, ne plaća se carina na tu robu", objašnjava.
Perović dodaje da su Kinezi počeli da nabavljaju i robu iz Turske, i ističe da ove rute snabdevanja koriste već neko vreme, a jedan od razloga je i brzina isporuke.
"Kada naručite robu brodom, odnosno kontejnerom iz Kine, dok taj kontejner stigne može i da se promeni godišnje doba, a to je često za njihovu prodaju veoma bitno", kaže upravnik popularnog "Bloka 70".
Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.
(Mondo/Blic)