Ekonomija

OVAKO NAS PRODAVCI VARAJU: Obratite pažnju prilikom kupovine, često nam "uvaljuju" robu sa lažnim poreklom

Autor Tamara Jovanović

Prodavci se na sve načine snalaze ne bi li prodali svoje proizvode na pijacama i marketima, a ovo su samo neke od prevara kojima se služe.

Prodavci na sve načine pokušavaju da privuku kupce ne bi li prodali svoju robu. Neki po marketima i na pijacama kao znak kvaliteta ističu njeno poreklo, koje je često i lažno. 

Tako, gde god da se okrenete imate jabuke i jagode iz Grocke, leskovački ili strumački paradajz ili krompir iz Ivanjice. Ovakav vid dovođenja potrošača u zabludu kosi se i sa zakonskim propisima. 

"Ne samo po Zakonu o zaštiti potrošača, nego i po Zakonu o trgovini, prodavac je u obavezi da deklariše svoju robu. To važi i za trgovce na pijacama jer i oni imaju registrovane radnje. Kao što postoji deklaracija na patikama, kafi, čokoladi, piću ili računaru tako mora da bude i na poljoprivrednim proizvodima. Mora da se vidi ime proizvođača, godina uvoza, klasa proizvoda, uvoznik i slično”, kaže potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Zoran Nikolić.

Kako kaže, ova praksa posebno je vidljiva u velikim marketima, dok je situacija u piljarama i drugim specijalizovanim radnjama malo drugačija, kao i da je neophodno da se inspekcija ozbiljno posveti rešavanju ovog problema koji je nedovoljno istražen.

Ovo ne sme da se dešava, zato se postavlja pitanje ko treba da kontroliše promet robe na tržištu. Razumemo da inspekcijski organi imaju pune ruke posla, da ih ima malo i da imaju planirane aktivnosti, ali je ovo zaista uzelo maha i predstavlja direktno dovođenje potrošača u zabludu. Dakle, ako trgovac ne obezbedi dokaz o poreklu robe, to se smatra obmanjivanjem potrošača jer ako ističe pogrešnu oznaku porekla, a samim tim i kvaliteta, prodavac navodi potrošača da donese oduku koju verovatno ne bi u drugom slučaju.

Kada kupac vidi natpis, ivanjički krompir ili sjenički sir, on po automatizmu kupuje rodu, i nema veze što je on uvezen iz Poljske. Takvo dovođenje potrošača u zabludu ozbiljan je prekršaj, ali ga treba utvrditi”, objašnjava sagovornik.

Kazne i za pijačne prodavce

Nikolić kaže da se prodavci na pijacama takođe snalaze, ispicujući na kartonima različita porekla, ali da se tu ne radi o deklaraciji i da stvara zabludu kod potencijalnih kupaca.

Ako je pitanje da li bi prodavci mogli da budu kažnjeni, odgovor je da. Ne da bi mogli, nego bi morali, za primer jer ne smeju da se igraju sa poverenjem potrošača. Zašto uopšte ističu geografsko poreklo bilo kog proizvoda, pa zato što predstavlja kvalitet. Kada kažemo Futoški kupus, svi znamo o čemu je reč. Poreklo je u takvim slučajevima najbitnije, a ako to trgovci širom zemlje ne razumeju, očigledno o tome mora da se govori. Zašto bismo takve trgovce zaobilazili, a druge kažnjavali. Na kraju, svaki potrošač mora da zna šta kupuje”, zaključuje Nikolić.

(MONDO/Biiznis.rs)

Tagovi