POVERENIK OTKRIVA ZBOG ČEGA SE POVEĆAO BROJ ŽALBI TOKOM KORONE: Zašto su porasli strah i panika među građanima? | Mondo Portal

  • Izdanje: Potvrdi
Emisije
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Intervju

POVERENIK OTKRIVA ZBOG ČEGA SE POVEĆAO BROJ ŽALBI TOKOM KORONE: Zašto su porasli strah i panika među građanima?

Autor Aleksandar Nastevski
Autor Aleksandar Nastevski

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović izjavio je u intervjuu za MONDO da jedino potpune i istinite informacije pomažu građanima da realno sagledaju opasnost tokom pandemije korona virusa.

U periodu nakon ukidanja vanrednog stanja proglašenog zbog epidemije COVID-19, povećan je broj žalbi koje su građani uputili službi Poverenika.

Veći broj njih je bio zbog nedobijanja informacija u vezi sa epidemijom.

Uglavnom su tražene informacije koje se odnose na broj obolelih i preminulih, kao i na opremljenost zaštitnom opremom i sredstvima za lečenje.

Možda će vas zanimati

Tokom vanrednog stanja je izjavljeno 10, a nakon njega 95 žalbi, navode iz ove institucije.

Poverenik Milan Marinoviću intervjuu za MONDO ocenjuje da paralelno sa ovim trendom u javnosti su se pojavile sumnje u tačnost zvanično objavljenih informacija o broju zaraženih i preminulih lica, ali nažalost i veliki broj dezinformacija koje se šire društvenim mrežama od strane neodgovornih pojedinaca.

"Sve je to dovelo do porasta straha, panike i nespokojstva među stanovništvom u ionako teškoj situaciji i krizi izazvanoj pandemijom COVID-19. Jedno od najefikasnijih rešenja u ovakvoj situaciji je pružanje tačnih, potpunih i pravovremenih informacija koje su od značaja za zaštitu zdravlja stanovništva", kaže Marinović u intervjuu za naš portal i dodaje: 

"To je pre svega dužnost i obaveza organa javne vlasti, ali i svih medija, kako elektronskih, tako i štampanih, da o svemu u vezi sa aktuelnom situacijom izveštavaju istinito i pravovremeno".

Govoreći o svojoj prvoj godini rada na ovoj poziciji, Marinović je istakao da je ova godina bila izazovna, a razlog za to je i situacija sa epidemijom korona virusa koja je, kako ističe, donela nove nedoumice i, u velikoj meri, uticala na sprovođenje bitnih projekata. 

"Takođe, ovo je bila i prva godina primene novog Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Ovim zakonom uvedeni su brojni novi instituti i nove obaveze za rukovaoce i obrađivače što je rezultiralo potrebom za edukacijom lica koja se bave zaštitom podataka o ličnosti. Stoga smo organizovali i sproveli brojne obuke", ispričao je Marinović za MONDO.

Primera radi, on je naveo da je ta institucija u saradnji sa USAID-om obavio obuke u 14 lokalnih samouprava, a u Privrednoj komori Srbije organizovali su do sada tri obuke za oko 90 zaposlenih.

"Zbog epidemije virusa morali smo da se, kao i svi, prilagodimo drugačijim vidovima rada odnosno držanja obuka, stoga smo se tehničкi osposobili za održavanje onlajn predavanja. Takođe, u saradnji sa Fakultetom za bezbednost, učestvovaćemo u realizaciji kratkog programa studija u okviru koga će polaznici dobiti sertifikat menadžera za zaštitu podataka o ličnosti. Ovim putem ćemo osposobiti stručna lica koja se mogu baviti temom zaštite podataka o ličnosti i na taj način smanjiti deficit ovakvih lica sa kojim se trenutno susrećemo", ističe Marinović.

Upitan o obeležavanju Međunarodnog dana prava javnosti da zna, 28. septembra, Marinović navodi da je taj dan u Srbiji ove godine obeležen petnaesti put zaredom i dodaje da je ono zbog pandemije bilo drugačije.

"Naime, na svečanosti održanoj u Klubu poslanika bili su prisutni samo govornici i dobitnici nagrada, a svi ostali su događaj mogli da prate online preko zvaničnog YouTube kanala Poverenika. I ove godine smo, tradicionalno uručili priznanja predstavnicima organa javne vlasti koji su u prethodnih godinu dana najviše doprineli promovisanju prava javnosti na slobodan pristup informacijama, kao osnovnog ljudskog prava koje ujedno predstavlja i jedan od najvažnijih principa transparentne i odgovorne javne uprave", navodi Marinović i dodaje:

"Važno je napomenuti da ovo pravo ni u jednom trenutku, pa ni za vreme vanrednog stanja, nije bilo ograničeno".

Pored ovog događaja bili su organizovani i drugi poput poput Foruma o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja 24. septembra ove godine, u saradnji sa USAID, na temu "Dostupnost informacija u doba pandemije COVID-19”.

"Na Forumu je istaknuto da je, u trenutku kada je ceo svet suočen sa izazovom pronalaženja odgovora na ovu zdravstvenu krizu, potpuno jasan značaj dostupnosti informacija od javnog značaja uopšte, a posebno informacija koje se tiču javnog zdravlja. Utisak učesnika Foruma jeste da je služba Poverenika uspela da afirmiše pravo na slobodan pristup informacijama od javnog značaja tokom pandemije i za vreme trajanja vanrednog stanja, što je od izuzetnog značaja za pitanje poštovanja ljudskih prava ali i za odgovoran i transparentan odnos vlasti prema građanima u smislu zaštite života, očuvanja funkcionisanja zdravstvenog sistema i uvida u javnu potrošnju", ispričao je Marinović za MONDO. 

On je istakao i da su se na Forumu složili da je posebno važno proaktivno objavljivanje jasnih i tačnih informacija koje se tiču zdravlja ljudi, kao i obezbeđivanje decentralizovanog sistema izveštavanja o svim pitanjima koja se tiču pandemije u lokalnoj zajednici, da je potrebno unaprediti informisanje ranjivih grupa, a naročito podići svest o pohranjivanju, obradi i obezbeđivanju pristupa podacima o ličnosti i podacima koji su u vezi sa javnim zdravljem

Ono što takođe može da se, kako navodi Marinović, istakne jeste značaj uloge medija i organizacija civilnog društva u istinitom i pravovremenom informisanju javnosti o svim temama od značaja za društvo u celini. 

Na pitanje kakav bi savet dao u pogledu zaštite ličnih podataka, u vreme ekspanzije društvenih mreža i onlajn školovanja, Marinović kaže da je savet roditeljima, učenicima i drugim fizičkim licima da se, radi dobijanja obaveštenja o svim pitanjima vezanim za obradu podataka koju o njima vrši, ili namerava da vrši, određena obrazovno-vaspitna ustanova, obrate toj ustanovi ili Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja

Govoreći o onlajn školovanju, poverenik Marinović navodi da je povećan broj obraćanja njihovoj službi, posebno roditelja učenika, i to u vezi sa zahtevima koje škole upućuju roditeljima, da se izjasne o tome da li su saglasni i da li pristaju na određeni modalitet i uslove ostvarivanja nastave na daljinu, pozivajući se pritom na obaveze utvrđene Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti.

"U skladu sa odredbama Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, svi podaci koji se odnose na fizičko lice i čine njegov identitet određenim ili odredivim, pa i podaci o učenicima koje obrađuju obrazovno-vaspitne ustanove u okviru sprovođenja nastave u onlajn okruženju, jesu podaci o ličnosti", kaže Marinović i dodaje:

"U tom smislu, sve obrazovno-vaspitne ustanove koje realizuju nastavu na daljinu imaju obavezu da preduzmu adekvatne organizacione, tehničke i kadrovske mere zaštite podataka kojima raspolažu, kako bi bilo osigurano da će se prikupljeni podaci koristiti samo u meri u kojoj je to neophodno za ostvarenje obrazovno-vaspitnog rada određene ustanove i da neće doći do neovlašćenog pristupa podacima o ličnosti nastalim u realizaciji tih aktivnosti".

On ističe da pomenuti zakon ne određuje konkretne mere koje su obrazovno-vaspitne ustanove obavezne da preduzmu, niti uređuje druga specifična pitanja koja se tiču obrade podataka o ličnosti koju vrše te ustanove u obavljanju svoje delatnosti, već se takva pitanja uređuju posebnim propisima, o čijem se sprovođenju stara Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

"Ukoliko nakon toga lice bude smatralo da obrada podataka koja se vrši, ili čije se vršenje namerava, nije u skladu sa odredbama Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, može se obratiti našoj službi a mi ćemo u skladu sa ovlašćenjima sprovesti sve potrebne mere", kaže Marinović.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU

Pročitajte i ovo

Inicijalizacija u toku...

Komentari 0

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

PRIČE IZ SRPSKIH ZATVORA

MONDO & EU