U 7:30 ujutro francuskim ratnim brodom "Tonnerre" odjekuje "Country Roads", pesma Džona Denvera iz 1971. godine. Neki od članova posade amfibijskog nosača helikoptera klase Mistral već doručkuju - piju kafu i jedu hleb i džem uoči planirane vežbe desanta na špansku plažu. Noć je bila kratka, a planovi za iskrcavanje su se nekoliko puta menjali.
Francuski ratni brod - dugačak 199 metara, širok 32 metra i sposoban da ponese 21.500 tona - ključni je element u prvoj vojnoj vežbi Evropske unije u oktobru kod južne obale Španije. U scenariju obuke koji su izabrali najviši vojni zvaničnici EU, evropske vojne snage moraju napasti plažu kako bi spasili vladu fiktivnog saveznika nazvanog Seglia.
To je upravo ono za šta je Toner (grom ili munja u prevodu) dizajniran. Nazvan "Landing Helicopter Dock" u terminologiji NATO-a, ovaj brod može da nosi helikoptere, oklopna vozila, tenkove i ljudstvo i da ih transportuje preko mora brzinom od 19 čvorova i pretvara se u bazu za sletanje. Desantni čamci parkirani u zalivu od 885 kvadratnih metara mogu da prevezu muškarce i vojna vozila na obalu.
"Amfibijski nosači helikoptera su srž francuske projekcije moći, odnosno sposobnosti da se projektuju vojni kapaciteti na neprijateljsku teritoriju ili savezničku zemlju koja se suočava sa neprijateljem. Tonere se može primeniti u celom spektru, od niskog do visokog intenziteta", rekao je za Politiko kapetan Adrijen Šar, komandant broda.
Afera sa Kremljom
Moto broda - "si vis pacem, para Tonnerre" - je igra reči izvučena iz poznate latinske poslovice "si vis pacem, para bellum"(ako želite mir, pripremite se za rat). U ovoj varijanti bi to značilo "ako hoćeš mir, pripremi se za Grmljavinu". Toner je u upotrebi od 2007. godine i nalazi se u Tulonu na francuskoj mediteranskoj obali.
Brod je klase Mistral, koji je izgradila Francuska 2000-ih, a ovi brodovi su dizajnirani za širok spektar operacija, uključujući evakuaciju francuskih i evropskih građana sa Bliskog istoka tokom rata između Izraela i Hezbolaha 2006. i kao podrška Francuzima tokom vojne intervencije u Maliju 2013. Učestvuju i u mirovnim misijama NATO i UN. Izgrađeno je ukupno pet brodova, od kojih Francuska upravlja sa tri, a to su Toner, Mistral i Diksmud. Preostala dva, pak, imaju mnogo burniju prošlost.
Bivši predsednik Nikola Sarkozi ih je prvobitno prodao Rusiji, što je prvi put da je država članica NATO odlučila da pošalje vojnu opremu u Moskvu. Međutim, nakon što je ruski predsednik Vladimir Putin anektirao Krim 2014. godine, postalo je politički nemoguće isporučiti Sevastopolj i Vladivostok. Sarkozijev naslednik, Fransoa Oland, otkazao je naredbu i Francuska je morala da vrati 950 miliona evra Rusiji, što je i dalje jedan od najgorih diplomatskih neuspeha između Pariza i Moskve pre nego što je Putin započeo svoju invaziju na Ukrajinu u punom obimu. Francuska je kasnije prodala brodove Egiptu, a cela zbrka je na kraju koštala francuske poreske obveznike 409 miliona evra.
Tonerova misija je projekcija vojne moći i potrebno je mnogo svakodnevnih aktivnosti da bi se to ostvarilo. Ovaj ratni brod je samostalan mini-grad sa bolnicom od 69 kreveta koja uključuje dve hirurške jedinice, zubare, teretane, pa čak i pekaru, gde pekari svakodnevno peku stotine komada čuvenog francuskog baget hleba.
Plutajući mini-grad
Toner može da izdrži i do tri nedelje bez obnavljanja zaliha, objašnjava Pjer, koji radi u kuhinji i već deceniju je mornar, ali čije se pravo ime ne može otkriti iz bezbednosnih razloga. Vojni kuvari prolaze kroz specijalnu obuku kako bi naučili kako da obezbede uravnoteženu ishranu posadama od stotinu vojnika. Na ratnom brodu, tipična večera se sastoji od piletine, pirinča i spanaća. "Ne možete jesti testeninu ili pomfrit svako veče", kaže Pjer.
Za vojnu vežbu EU u oktobru, kuhinja je bila u punom zamahu jer je Toner ugostio oko 600 vojnog osoblja, uključujući vazduhoplovstvo, sa stalnom posadom od oko 200, od kojih su velika većina muškarci. "U početku su se neki teško prilagođavali", rekao je Danijel, koji je bio u vojsci četiri i po godine i prvi put je bio na ratnom brodu. Dodaje da ako nisi klaustrofobičan, navikneš se. "Otkrivamo mornaricu", kaže on sa osmehom.
Amfibijski nosači helikoptera su po svojoj prirodi višenamenski brodovi koji povezuju kopnene, vazdušne i pomorske snage. Toner može da deluje kao mobilni komandni i kontrolni centar i može da nosi 16 helikoptera i 60 oklopnih vozila ili 13 tenkova Leclerc. Pista od 5.200 kvadratnih metara takođe služi kao staza za trčanje.
Ne koristi se uvek za ratne misije. Jedna od Tonerovih misija bila je u Libanu nakon zastrašujuće eksplozije 2020. godine koja je uništila luku Bejrut, kada je Francuska obezbedila zalihe hrane i građevinskog materijala. Uski, beli hodnici broda ukrašeni su fotografijama te misije i uramljenim crtežom strip umetnika Plantua o francusko-libanskom prijateljstvu.
Članovi posade pridružili su se posadi broda iz raznih razloga - poput želje da pripadaju grupi, mogućnost plovidbe u različite zemlje, zanimljiva karijera. Ali misije nisu lake. Biti na brodu Tonere nedeljama ili mesecima znači ograničen kontakt sa prijateljima i porodicom. Mobilni telefoni su dozvoljeni - osim ako misija ne zahteva potpunu tajnost - ali često nema signala, a samo visoko pozicionirano osoblje ima pristup kompjuterima.
BONUS VIDEO:
(MONDO)
Herojska pobeda Partizana u Berlinu! Karlik Džouns 2 sekunde pre kraja doneo petu u nizu!
Partizan prosuo sve i izgubio u Subotici: Bledi crno-beli nisu mogli protiv Spartaka!
Pravio haos na utakmici Zvezde, sada joj opet sudi! Evroliga ga vratila u Arenu posle velikog skandala
4, 3, 2 - Karlik Džouns za pobedu Partizana! Pogledajte koš kojim je Amerikanac zapalio Grobare u Berlinu
"Da se malo spustimo na zemlju, nije sve med i mleko": Opomena Partizanovog kapitena kako mora u Evroligi