Ruska mornarica zauvek će pamtiti 12. avgust 2000. godine, kad je u pomorskoj nesreći poginulo 118 mornara. Neki su stradali odmah, a neki su mogli da budu spaseni, ali nisu i to se decenijama stavlja na teret reizabranom predseniku Rusije Vladimiru Putinu i pripisuje se njegovoj zakasneloj akciji.

Odmah nakon što je podmornica potonula, sa svih strana počele su da stižu oprečne priče o uzroku potonuća ruske nuklearne podmornice "Kursk". Katastrofa koja se zadesila mornare privukla je pažnju miliona ljudi, a porodice posade su želele da znaju šta se zaista dogodilo, dok se Vladimir Putin, tada novi predsednik Ruske Federacije, suočio sa oštrim kritikama jer nije dopustio međunarodnu pomoć u tom incidentu, u kojem je 23 mornara navodno preživelo ekspoziju i preminulo u narednim danima - unutar podmornice.

U olupini podmornice, ta grupa od 23 mornara zabarikadirala se u poplavljenom zadnjem delu i čekala je spas koji nikad nije stigao. Britanski i norveški ronioci došli su do podmornice devet dana nakon nesreće i našli su tela mornara, koji su svi preminuli.

"Putin nije znao kako da se suoči sa tim i zato je pokušao da izbegne bilo kakvo suočavanje sa tom situacijom. Norvežani i drugi su zvali i nudili su pomoć, ali nije želeo da oni otkriju da su svi poginuli, pa je prosto odbio ponudu. To je, naravno, sve učinilo mnogo gorim", objavljeno je u knjizi "Putinovi ljudi" autorke Ketrin Belton, u kojoj su joj sagovornici bili nekad bliski saradnici Vladimira Putina. Isti sagovornik je rekao da je Putin bio "paralisan od straha" kada se dogodila katastrofa u Kursku.

Prošle su godine pre nego što su istraživači shvatili šta se dogodilo sa Kurskom, mada i dalje postoje kontroverze. Podmornica Kursk je bila ponos ruskog inženjeringa. Kursk je bio Oscar II (Projekat 949A Antej), podmornica sa krstarećim projektilima na nuklearni pogon dizajniranim da prate grupe nosača NATO aviona. Tokom testiranja, jedan od tih projektila je eksplodirao i izazvao katastrofu i tragediju. Oskar II podmornice imaju dvostruki trup podeljen u 10 različitih pregrada. Plovilo ima ojačani dvostruki poklopac dizajniran tako da može da probije arktičku ledenu kapu. Podmornica je duga oko 154 metara, 10 metara duža od prethodnih Oskara.

Podmornica ruske mornarice knez Požarski
Profimedia 

Jedanaest ovakvih podmornica napravljeno je između 1985. i 1999. godine, a osam ih je još uvek u upotrebi. Smatrane su nepotopivim, pa je potonuće Kurska ljude zateklo nespremne. Tokom vežbe u Barencovom moru, 12. avgusta 2000. godine, u 11:28 Kursk je potresla prva eksplozija, a nešto više od dva minuta kasnije, druga snažna eksplozija dogodila se unutar Kurska.

Ono što je trebalo da bude vežba u kojoj je Kursk ispalio dva lažna torpeda na rusku bojnu krstaricu Petar Veliki, pretvorilo se u potragu za preživelom posadom. Međutim, proći će nekoliko sati pre nego što bilo ko shvati da nešto nije u redu. Prvi pokazatelj je stigao te večeri, kada se Kursk nije javio.

Rusi su tada poslali spasilačke brodove, koji su sledećeg jutra, 13. avgusta, uspeli da lociraju područje na kom se nesreća dogodila. Zbog lošeg vremena, ugla pod kojim je podmornica potonula i nedostatka odgovarajuće opreme, prvi pokušaji spasavanja su propali. Ujedinjeno Kraljevstvo, Sjedinjene Države i Norveška ponudile su pomoć u spasilačkim operacijama, ali ih je Rusija prvo odbila. Četiri dana nakon katastrofe, predomislila se i pristala na pomoć.

Podmornica ruske mornarice knez Požarski
Profimedia 

Šta se dogodilo sa 118 članova posade?

Kada su norveški ronioci 21. avgusta uspeli da otvore vazdušne komore Kurska, nisu pronašli preživele. Otkrili su da je kabina poplavljena i zaključili da je svih 118 članova posade preminulo. Kada su pronašli telo kapetana-poručnika Dmitrija Kolesnikova, primetili su cedulju u njegovom džepu. Nekoliko sati nakon eksplozija, kapetan je zapisao da su 23 člana posade preživela. Nažalost, spasilačke ekipe nisu stigle na vreme do njih.

BONUS VIDEO:

TIKTOK/abbijaxxxon Podmornica

(MONDO/A.B.)