Deca danas vreme uglavnom provode ispred televizijskog ili kompjuterskog ekrana, sa mnogo manje fizičke aktivnosti nego što je preporučljivo. Vešta su u razumevanju tehnoloških dostignuća, ali se teško snalaze u socijalnim odnosima sa vršnjacima.
Klinci koji danas odrastaju žive u drugačijem svetu nego njihovi roditelji. Zato o tom svetu, koji je njihov sastavni deo, znaju više od roditelja. Sa druge strane - neke obične, male, svakodnevne stvari, današnja deca ne znaju.
Istraživanje jedne Internet kompanije, koje je uključilo 2.200 majki dece uzrasta od dve do pet godina, i to iz SAD, Kanade, Japana, Australije, Novog Zelanda i pojedinih evropskih zemalja, pružilo nam je zanimljive ali, istovremeno, pomalo zabrinjavajuće rezultate.
Testirana deca bolje se snalaze sa kompjuterskim igricama i upravljanju smart telefonima nego što uspevaju da samostalno vežu pertle ili objasne na logičan, i svom uzrastu primeren način, neke pojave iz svog okruženja.
Tako, čak 19 odsto ispitane dece zna kako se koriste aplikacije na smart telefonima, dok samo 9 odsto zna da veže pertle. Takođe, skoro 60 odsto i dečaka i devojčica zna da igra igre na računaru, ili obavi poziv mobilnim telefonom. Njih 25 odsto ume da otvori veb stranicu. Sa druge strane, samo njih 20 odsto ume da pliva.
Rezultati ovog istraživanja su pokrenuli lavinu pitanja: da li su nove generacije dece žrtve opšteg napretka? Da li je uticaj okruženja i standarda ipak odlučujući za formiranje ličnosti? Mogu li roditelji da prate svoju decu u njihovom ubrzanom razvoju?
Izvesno je da je razvojem tehnologije uloga roditelja znatno izmenjena. Ono što je roditeljima još uvek teško zamislivo, sa čime moraju da se upoznaju i uče, a što svakako nije bio deo njihovog odrastanja, sada predstavlja sastavni deo detinjstva njihove dece.
Ipak, od ogromne je važnosti podsetiti roditelje da, bez obzira na sva tehnološka čuda koja nas okružuju - deca su još uvek deca! Odnosno, dok uz igrice, mobilne telefone i kompjutere odrastaju, i tako stiču određene veštine, još uvek nisu naučila da vezuju pertle, voze bicikl, "gledaju na sat", plivaju…
Konačno, veštini upravljanja smart telefonima, kompjuterom i drugim "čudima" tehnologije, verovatno svoje dete nećete morati ni učiti. Ono će ih usvajati spontano, kao sastavni deo svog odrastanja. Sa druge strane, sva će ga ta "čuda tehnike" čekati i kada odraste.
Međutim, igra loptom, vožnja biciklom, male, svakodnevne veštine, upravo u odgovarajućem uzrastu i na primeren način - neće moći da se nadoknade kasnije. Vaše učešće u tome je od neprocenjivog značaja, na veliku korist i zadovoljstvo i vas i vašeg deteta.
(MONDO/Yumama)
Klinci koji danas odrastaju žive u drugačijem svetu nego njihovi roditelji. Zato o tom svetu, koji je njihov sastavni deo, znaju više od roditelja. Sa druge strane - neke obične, male, svakodnevne stvari, današnja deca ne znaju.
Istraživanje jedne Internet kompanije, koje je uključilo 2.200 majki dece uzrasta od dve do pet godina, i to iz SAD, Kanade, Japana, Australije, Novog Zelanda i pojedinih evropskih zemalja, pružilo nam je zanimljive ali, istovremeno, pomalo zabrinjavajuće rezultate.
Testirana deca bolje se snalaze sa kompjuterskim igricama i upravljanju smart telefonima nego što uspevaju da samostalno vežu pertle ili objasne na logičan, i svom uzrastu primeren način, neke pojave iz svog okruženja.
Tako, čak 19 odsto ispitane dece zna kako se koriste aplikacije na smart telefonima, dok samo 9 odsto zna da veže pertle. Takođe, skoro 60 odsto i dečaka i devojčica zna da igra igre na računaru, ili obavi poziv mobilnim telefonom. Njih 25 odsto ume da otvori veb stranicu. Sa druge strane, samo njih 20 odsto ume da pliva.
Rezultati ovog istraživanja su pokrenuli lavinu pitanja: da li su nove generacije dece žrtve opšteg napretka? Da li je uticaj okruženja i standarda ipak odlučujući za formiranje ličnosti? Mogu li roditelji da prate svoju decu u njihovom ubrzanom razvoju?
Izvesno je da je razvojem tehnologije uloga roditelja znatno izmenjena. Ono što je roditeljima još uvek teško zamislivo, sa čime moraju da se upoznaju i uče, a što svakako nije bio deo njihovog odrastanja, sada predstavlja sastavni deo detinjstva njihove dece.
Ipak, od ogromne je važnosti podsetiti roditelje da, bez obzira na sva tehnološka čuda koja nas okružuju - deca su još uvek deca! Odnosno, dok uz igrice, mobilne telefone i kompjutere odrastaju, i tako stiču određene veštine, još uvek nisu naučila da vezuju pertle, voze bicikl, "gledaju na sat", plivaju…
Konačno, veštini upravljanja smart telefonima, kompjuterom i drugim "čudima" tehnologije, verovatno svoje dete nećete morati ni učiti. Ono će ih usvajati spontano, kao sastavni deo svog odrastanja. Sa druge strane, sva će ga ta "čuda tehnike" čekati i kada odraste.
Međutim, igra loptom, vožnja biciklom, male, svakodnevne veštine, upravo u odgovarajućem uzrastu i na primeren način - neće moći da se nadoknade kasnije. Vaše učešće u tome je od neprocenjivog značaja, na veliku korist i zadovoljstvo i vas i vašeg deteta.
(MONDO/Yumama)
Haos na kraju i poraz Crvene zvezde: Teo promašio za produžetak, sudije u prvom planu!
Ognjen Dobrić nestao iz ekipe Zvezde: Janis Sferopulos ne računa na "vojnika" crveno-belih
Partizan želi da prekine crni niz: Istorijski susret slavnih trenera, ne zna se kome je pobeda potrebnija
Predrag Mijatović podigao ton: Kakve veze ima Vučić s krizom u Partizanu?!
Ogromna greška sudija na štetu Crvene zvezde: Najbitniji poeni na meču nije trebalo da važe!