Troškovi za automobil u poslednjih godinu dana povećali su se za gotovo 450 evra, i to računajući na primeru "punta". Zakon o bezbednosti saobraćaja doneo je velike troškove za opremu, a tu su i troškovi novih dokumenata i tablica, skuplji zeleni karton, ali i benzin koji košta znatno više nego pre 12 meseci. Na sve to najavljena su i poskupljenja tehničkog pregleda i polise osiguranja, piše "Press".
Vozači se sada s pravom pitaju da li je vožnja kola postala luksuz u Srbiji. Činjenica je da su neki od troškova opravdani, ali je činjenica i da su se mnogi mogli izbeći ili odložiti.
"Kada je reč o ulaganju u opremu, taj novac će nam se vratiti. To je ulaganje u sopstvenu sigurnost i isplativije je od naplate štete ili lečenja. Na taj način na dobitku su vozači i osiguravajuća društva jer se broj saobraćajnih nezgoda smanjio, a time i broj naplaćenih šteta. Dakle, osiguravači bi trebalo da vozačima izraze zahvalnost tako što će smanjiti cenu polise osiguranja minimum za 30 odsto. Gde je onda logika u najavljenom poskupljenju osiguranja od 20 odsto?", komentariše za "Press" Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Kada je reč o troškovima registracije vozila, oni su uvođenjem novih propisa znatno uvećani, naročito ako se imaju u vidu nove tablice, nova saobraćajna dozvola i obavezne nalepnice.
"Ukoliko uzmemo u obzir 'fijat punto' od 1.244 kubika, koji je 2010. godište, registracija sa taksama, osiguranjem, tablicama, saobraćajnom i nalepnicom koštala bi 17.999 dinara. Tome treba dodati tehnički pregled koji je kod nas za ovo vozilo još 1.200 dinara, kao i troškove poštarine", navode u AMSS-u.
U ovu cenu, međutim, nisu uračunata najavljena poskupljenja tehničkog pregleda i osiguranja za 20 odsto. Kako saznajemo u Udruženju osiguravača Srbije, na Upravnom odboru bilo je reči o tome da se podnese predlog NBS za povećanje polisa, ali niko ne želi da otkriva tačan procenat poskupljenja.
Takođe, novi pravilnik o tehničkom pregledu, koji je u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja, biće objavljen ovih dana. Cene tehničkih pregleda za automobile za sada su u rasponu od 750 do 2.500 dinara, a ubuduće bi trebalo da budu znatno više i formirane prema kubikaži vozila.
"Ceo paket novih mera poskupeo je registraciju za oko 4.600 dinara u odnosu na isto vreme prošle godine. Porez, komunalna i ekološka taksa povećali su se u poslednjih godinu dana za 10 odsto, što je ukupno oko 1.000 dinara. Nemamo preciznih informacija za koliko će poskupeti osiguranje i tehnički pregled, ali je izvesno da hoće", kažu u jednoj agenciji za registrovanje vozila u Beogradu.
U AMSS-u ističu da je od dozvola potrebnih za putovanje u inostranstvo u poslednje vreme poskupeo zeleni karton, i to čak 100 odsto. Treba, međutim, imati u vidu da nove čipovane dozvole ne važe u inostranstvu i da je za dobijanje međunarodne dozvole, uz njenu cenu, potrebno platiti i potvrdu MUP-a koja košta 420 dinara.
Gorivo je posebna priča. Prošlog aprila, recimo, običan bezolovni benzin koštao je 112 dinara, dok je danas na većini pumpi 126.
"Prosečna porodica koja vozi 'punto' mesečno pređe oko 1.000 kilometara, odnosno potroši između 60 i 70 litara benzina. To je, na ovom nivou cena, mesečni izdatak od 7.000 do 10.000 dinara", kaže za "Press" Milan Rakić, predsednik Udruženja privatnih pumpi Srbije.
Ekonomista Zoran Popov smatra da je posedovanje automobila za gotovo dve trećine stanovništva u Srbiji čist luksuz. "Samo trećina stanovništva živi iznad granice proseka, vrlo malo ih je u srednjem sloju, dok se svi ostali mogu smatrati manje ili više siromašnima. Oni nemaju taj luksuz da voze automobil, ali naša javnost to ne želi da prihvati. Ovim troškovima treba dodati i ratu za skromniji automobil od oko 10.000 evra koji je verovatno kupljen na kredit ", tvrdi Popov.
Moguća i RTV pretplata od 1.000 dinara za auto
Vozačima se "smeši" i još jedan mogući izdatak, jer propisi predviđaju i plaćanje RTV pretplate od 1.000 dinara za prijemnike u automobilima, koju bi plaćali Radio-televiziji Srbije.
Zakon o radiodifuziji predviđa da se "pretplata za prijemnik u motornom vozilu plaća godišnje, posebnom uplatnicom, prilikom registracije motornog vozila". Potrebno je da se pri tehničkom pregledu vozila prilikom registracije utvrdi da li u njemu postoji prijemnik ili ne, kako bi se utvrdio osnov za naplatu te pretplate. Ova obaveza se do sada se nije primenjivala, jer je pre toga neophodno da Vlada Srbije donese uredbu kojom bi regulisala naplatu.
"Postoji zakonska obaveza da vozači plaćaju pretplatu, ali uvođenje te mere ne zavisi od RTS-a već od Vlade. Mi smo više puta slali dopise Vladi u vezi sa tim, ali je ona zauzela stav da bi to u vreme krize bio samo dodatni napor za stanovništvo. Poslednjih godinu dana nismo dobili nikakav odgovor od njih", navodi Aleksandar Tijanić, generalni direktor RTS-a.
Stručnjaci procenjuju da je zbog nenaplaćivanja RTV pretplate vozačima koji imaju radio aparate u automobilima Javni servis do sada izgubio više od 35 miliona evra, jer bi godišnja zarada mogla da bude i do pet miliona evra godišnje.
Izmenama i dopunama Zakona o radiodifuziji koje su najavljene biće preciznije određeno plaćanje ove vrste pretplate i otvoriće se mogućnost da vozači ubuduće pri registraciji plaćaju i novu dažbinu.
(MONDO)
Vozači se sada s pravom pitaju da li je vožnja kola postala luksuz u Srbiji. Činjenica je da su neki od troškova opravdani, ali je činjenica i da su se mnogi mogli izbeći ili odložiti.
"Kada je reč o ulaganju u opremu, taj novac će nam se vratiti. To je ulaganje u sopstvenu sigurnost i isplativije je od naplate štete ili lečenja. Na taj način na dobitku su vozači i osiguravajuća društva jer se broj saobraćajnih nezgoda smanjio, a time i broj naplaćenih šteta. Dakle, osiguravači bi trebalo da vozačima izraze zahvalnost tako što će smanjiti cenu polise osiguranja minimum za 30 odsto. Gde je onda logika u najavljenom poskupljenju osiguranja od 20 odsto?", komentariše za "Press" Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Kada je reč o troškovima registracije vozila, oni su uvođenjem novih propisa znatno uvećani, naročito ako se imaju u vidu nove tablice, nova saobraćajna dozvola i obavezne nalepnice.
"Ukoliko uzmemo u obzir 'fijat punto' od 1.244 kubika, koji je 2010. godište, registracija sa taksama, osiguranjem, tablicama, saobraćajnom i nalepnicom koštala bi 17.999 dinara. Tome treba dodati tehnički pregled koji je kod nas za ovo vozilo još 1.200 dinara, kao i troškove poštarine", navode u AMSS-u.
U ovu cenu, međutim, nisu uračunata najavljena poskupljenja tehničkog pregleda i osiguranja za 20 odsto. Kako saznajemo u Udruženju osiguravača Srbije, na Upravnom odboru bilo je reči o tome da se podnese predlog NBS za povećanje polisa, ali niko ne želi da otkriva tačan procenat poskupljenja.
Takođe, novi pravilnik o tehničkom pregledu, koji je u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja, biće objavljen ovih dana. Cene tehničkih pregleda za automobile za sada su u rasponu od 750 do 2.500 dinara, a ubuduće bi trebalo da budu znatno više i formirane prema kubikaži vozila.
"Ceo paket novih mera poskupeo je registraciju za oko 4.600 dinara u odnosu na isto vreme prošle godine. Porez, komunalna i ekološka taksa povećali su se u poslednjih godinu dana za 10 odsto, što je ukupno oko 1.000 dinara. Nemamo preciznih informacija za koliko će poskupeti osiguranje i tehnički pregled, ali je izvesno da hoće", kažu u jednoj agenciji za registrovanje vozila u Beogradu.
U AMSS-u ističu da je od dozvola potrebnih za putovanje u inostranstvo u poslednje vreme poskupeo zeleni karton, i to čak 100 odsto. Treba, međutim, imati u vidu da nove čipovane dozvole ne važe u inostranstvu i da je za dobijanje međunarodne dozvole, uz njenu cenu, potrebno platiti i potvrdu MUP-a koja košta 420 dinara.
Gorivo je posebna priča. Prošlog aprila, recimo, običan bezolovni benzin koštao je 112 dinara, dok je danas na većini pumpi 126.
"Prosečna porodica koja vozi 'punto' mesečno pređe oko 1.000 kilometara, odnosno potroši između 60 i 70 litara benzina. To je, na ovom nivou cena, mesečni izdatak od 7.000 do 10.000 dinara", kaže za "Press" Milan Rakić, predsednik Udruženja privatnih pumpi Srbije.
Ekonomista Zoran Popov smatra da je posedovanje automobila za gotovo dve trećine stanovništva u Srbiji čist luksuz. "Samo trećina stanovništva živi iznad granice proseka, vrlo malo ih je u srednjem sloju, dok se svi ostali mogu smatrati manje ili više siromašnima. Oni nemaju taj luksuz da voze automobil, ali naša javnost to ne želi da prihvati. Ovim troškovima treba dodati i ratu za skromniji automobil od oko 10.000 evra koji je verovatno kupljen na kredit ", tvrdi Popov.
Moguća i RTV pretplata od 1.000 dinara za auto
Vozačima se "smeši" i još jedan mogući izdatak, jer propisi predviđaju i plaćanje RTV pretplate od 1.000 dinara za prijemnike u automobilima, koju bi plaćali Radio-televiziji Srbije.
Zakon o radiodifuziji predviđa da se "pretplata za prijemnik u motornom vozilu plaća godišnje, posebnom uplatnicom, prilikom registracije motornog vozila". Potrebno je da se pri tehničkom pregledu vozila prilikom registracije utvrdi da li u njemu postoji prijemnik ili ne, kako bi se utvrdio osnov za naplatu te pretplate. Ova obaveza se do sada se nije primenjivala, jer je pre toga neophodno da Vlada Srbije donese uredbu kojom bi regulisala naplatu.
"Postoji zakonska obaveza da vozači plaćaju pretplatu, ali uvođenje te mere ne zavisi od RTS-a već od Vlade. Mi smo više puta slali dopise Vladi u vezi sa tim, ali je ona zauzela stav da bi to u vreme krize bio samo dodatni napor za stanovništvo. Poslednjih godinu dana nismo dobili nikakav odgovor od njih", navodi Aleksandar Tijanić, generalni direktor RTS-a.
Stručnjaci procenjuju da je zbog nenaplaćivanja RTV pretplate vozačima koji imaju radio aparate u automobilima Javni servis do sada izgubio više od 35 miliona evra, jer bi godišnja zarada mogla da bude i do pet miliona evra godišnje.
Izmenama i dopunama Zakona o radiodifuziji koje su najavljene biće preciznije određeno plaćanje ove vrste pretplate i otvoriće se mogućnost da vozači ubuduće pri registraciji plaćaju i novu dažbinu.
(MONDO)
Kevin Panter srušio Partizan: Crno-beli se čudesno vratili, ali onda ih srušio bivši kapiten!
Svetislav Pešić u emisiji izdiktirao spisak Srbije: Pozvao trojicu iz Zvezde, a četvoricu iz Partizana
"U seriji Sablja je izgovorena velika neistina": Vuk Drašković bez dlake na jeziku, pomenuo i pobunu Crvenih beretki
"Pomislio sam da su sve shvatili, a onda ne uradimo najlakšu stvar na svetu": Željko Obradović o Partizanovih 2-7
Željko Obradović o ključnom momentu poraza Partizana: "Moramo to da naučimo, nedopustivo je"