Do kraja godine se očekuje da svetom tutnji preko 6 hiljada automobila koji idu na vodonik, stoji u izveštaju analitičarske kuće "Information Trends".
Samo u prva tri kvartala ove godine prodato je više od 2.400 takvih automobila, što pokazuje zainteresovanost kupaca za ovakav tip vozila.
Autori izveštaja kažu da će do 2021. najmanje deset proizvođača imati "vodonične" automobile u svom portfoliju. Do tada se očekuje da se bitno popravi stanje sa pumpama za točenje vodonika, što je jedna od glavnih prepreka u daljoj prodaji ovakvih vozila.
Kakav je princip rada ovih automobila? Vodonik iz rezervoara se u gorivoj ćeliji meša sa kiseonikom iz vazduha pri čemu se oslobađa električna energija koja služi za pokretanje vozila. Nusprodukt ovog procesa je voda, odnosno njena para.
Najviše H2-vozila ima u SAD (oko 50 odsto). Najmnogoljudniji kontinent je zastupljen za oko 40 odsto, što znači da u Evropi ima tek nekih 500 komada, iako je mreža pumpi raširenija nego u Americi.
Već sada automobile sa gorivim ćelijama imaju "Tojota", "Leksus", "Hjundai", "Kia", "Honda", "Mercedes", "Ford" i "BMW". Međutim, samo tri modela je moguće kupiti.
Ubedljivo najpopularnija je "tojota mirai", koju smo mogli da vidimo na Salonu automobila u Beograda prošle godine, a tu su i "hjundai iX35 FCEV" i "honda klariti".
Ulazak u H2-trku su najavili indijski "Tata Motors", kao i mala velška kompanija "Riversimple", koja testira model "raza" (Rasa), koji je nazvan po latinskom terminu "tabula raza" (prazna tabla).
Reč je o malom dvosedu teškom samo 580 kilograma. Vodonik napaja gorive ćelije koje stvaraju energiju za elektro-motore ukupne snage od samo 8,5 kW (oko 11,5 KS). I pored toga, bez problema ide 100 km/h, a sa jednim rezervoarom može preći oko 500 kilometara.
Njegov autor, koji ima iskustva u auto industriji, kaže da mu nije bio cilj da napravi automobil koji zagađuje manje, jer "i to malo predstavlja veliki problem".
"Raza" će se tokom 2018. testirati u velškom okrugu Monmautšir, a plan je da se pojavi u prodaji 2020. godine, za kada je najavljen i izlazak BMW-ovog H2-modela.
Nakon dvoseda, "Riversimple" će ponuditi i verziju sa četvoro vrata i isto toliko sedišta, kao i mali kombi.
Zanimljivo je da kompanija ne želi "razu" da prodaje na klasičan način, već kroz zakup koji bi, osim vozila, pokrivao i troškove osiguranja, goriva, održavanja i amortizacije.
Šta vi mislite o ovom trendu, koji iako nije nov na tržištu, čini se da tek sad uzima zalet?