Kako li smo kočili bez računara

Pre 40 godina, u automobilski svet je ušetao ABS i napravio ga daleko bezbednijim. Evo kako radi...

4

Krajem avgusta 1978. Mercedes je, u saradnji sa Bošom, predstavio u predgrađu Štutgarta revolucionarni sistem protiv blokiranja kočnica, poznatiji kao ABS (Anti-lock braking system).

Prvi model koji je dobio ABS bila je "S klasa" (W116) krajem te godine, i to kao deo dodatne opreme po ceni od 2.217,60 nemačkih maraka.

Dve godine kasnije ABS je postao opcija u svim Mercedesovim putničkim modelima, a od 1981. i u svim komercijalnim vozilima. Od oktobra 1992. ABS je deo standardne opreme u svim Mercedesovih automobila.

Ova tehnologija je učinila vožnju daleko bezbednijom, jer je pre ABS-a posebno problematično bilo kočenje na klizavim podlogama.

Kako radi ABS?

U brošuri od pre 40 godina, Mercedes je ovako pojasnio sistem: "ABS koristi kompjuter koji nadzire promene u brzini rotacije točka tokom kočenja. Ako se ta brzina naglo smanji (što se dešava prilikom kod kočenja na klizavom putu) i pojavi se rizik blokiranja točka, kompjuter automatski smanjuje pritisak kočenja. Točak ponovo ubrzava što dovodi do ponovnog povećanja pritiska kočenja. Ovaj proces se ponavlja nekoliko puta u roku od par sekundi."

Na taj način omogućeno je snažno kočenje i po mokrom, zaleđenom ili snegom pokrivenom putu, bez blokade točkova, a uz zadržanu dobru upravljivost vozila.

Ovaj sistem je bio revolucionaran jer je otvorio vrata digitalnoj tehnici, koja je 1978. bila naučna fantastika – u automobilima. Nakon ABS-a, Mercedes je do danas predstavio i brojne druge sisteme, kao što su kontrola proklizavanja prilikom ubrzavanja (1985.), elektronski program stabilnosti, ESP (1995.), adaptivni tempomat DISTRONIC (1998.) i mnoge druge. Danas su sve one objedinjene u krovnoj tehnologiji PRE-SAFE.

Prepuna gedžeta: Testirali smo novu "A klasu"

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.

Krajem avgusta 1978. Mercedes je, u saradnji sa Bošom, predstavio u predgrađu Štutgarta revolucionarni sistem protiv blokiranja kočnica, poznatiji kao ABS (Anti-lock braking system).

Prvi model koji je dobio ABS bila je "S klasa" (W116) krajem te godine, i to kao deo dodatne opreme po ceni od 2.217,60 nemačkih maraka.

Dve godine kasnije ABS je postao opcija u svim Mercedesovim putničkim modelima, a od 1981. i u svim komercijalnim vozilima. Od oktobra 1992. ABS je deo standardne opreme u svim Mercedesovih automobila.

Ova tehnologija je učinila vožnju daleko bezbednijom, jer je pre ABS-a posebno problematično bilo kočenje na klizavim podlogama.

Kako radi ABS?

U brošuri od pre 40 godina, Mercedes je ovako pojasnio sistem: "ABS koristi kompjuter koji nadzire promene u brzini rotacije točka tokom kočenja. Ako se ta brzina naglo smanji (što se dešava prilikom kod kočenja na klizavom putu) i pojavi se rizik blokiranja točka, kompjuter automatski smanjuje pritisak kočenja. Točak ponovo ubrzava što dovodi do ponovnog povećanja pritiska kočenja. Ovaj proces se ponavlja nekoliko puta u roku od par sekundi."

Na taj način omogućeno je snažno kočenje i po mokrom, zaleđenom ili snegom pokrivenom putu, bez blokade točkova, a uz zadržanu dobru upravljivost vozila.

Ovaj sistem je bio revolucionaran jer je otvorio vrata digitalnoj tehnici, koja je 1978. bila naučna fantastika – u automobilima. Nakon ABS-a, Mercedes je do danas predstavio i brojne druge sisteme, kao što su kontrola proklizavanja prilikom ubrzavanja (1985.), elektronski program stabilnosti, ESP (1995.), adaptivni tempomat DISTRONIC (1998.) i mnoge druge. Danas su sve one objedinjene u krovnoj tehnologiji PRE-SAFE.

Prepuna gedžeta: Testirali smo novu "A klasu"

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.

Krajem avgusta 1978. Mercedes je, u saradnji sa Bošom, predstavio u predgrađu Štutgarta revolucionarni sistem protiv blokiranja kočnica, poznatiji kao ABS (Anti-lock braking system).

Prvi model koji je dobio ABS bila je "S klasa" (W116) krajem te godine, i to kao deo dodatne opreme po ceni od 2.217,60 nemačkih maraka.

Dve godine kasnije ABS je postao opcija u svim Mercedesovim putničkim modelima, a od 1981. i u svim komercijalnim vozilima. Od oktobra 1992. ABS je deo standardne opreme u svim Mercedesovih automobila.

Ova tehnologija je učinila vožnju daleko bezbednijom, jer je pre ABS-a posebno problematično bilo kočenje na klizavim podlogama.

Kako radi ABS?

U brošuri od pre 40 godina, Mercedes je ovako pojasnio sistem: "ABS koristi kompjuter koji nadzire promene u brzini rotacije točka tokom kočenja. Ako se ta brzina naglo smanji (što se dešava prilikom kod kočenja na klizavom putu) i pojavi se rizik blokiranja točka, kompjuter automatski smanjuje pritisak kočenja. Točak ponovo ubrzava što dovodi do ponovnog povećanja pritiska kočenja. Ovaj proces se ponavlja nekoliko puta u roku od par sekundi."

Na taj način omogućeno je snažno kočenje i po mokrom, zaleđenom ili snegom pokrivenom putu, bez blokade točkova, a uz zadržanu dobru upravljivost vozila.

Ovaj sistem je bio revolucionaran jer je otvorio vrata digitalnoj tehnici, koja je 1978. bila naučna fantastika – u automobilima. Nakon ABS-a, Mercedes je do danas predstavio i brojne druge sisteme, kao što su kontrola proklizavanja prilikom ubrzavanja (1985.), elektronski program stabilnosti, ESP (1995.), adaptivni tempomat DISTRONIC (1998.) i mnoge druge. Danas su sve one objedinjene u krovnoj tehnologiji PRE-SAFE.

Prepuna gedžeta: Testirali smo novu "A klasu"

Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.

Komentari(4)
SK
SKOJevac27.8.2018
Kočio kao i danas, samo sa više osećanja za papučicu kočnice. Tada je trebalo naučiti kako se koči. Uostalom, na mom starom Poršeu 924 nema ABS-a, ali kocnice i dan-danas ujedaju.
Se
Serbia forever27.8.2018
Ovo je bila prava mečka, a ne ovi modeli danas, što se ne razlikuju mnogo od koreanaca!?
Ko
Kobac27.8.2018
imao 123 240d, brutalan automobil bio ali godine čine svoje 😊