Dečak na slici s malom plastičnom formulom u ruci - verovatno nema boljeg objašnjenja motivacije i uzroka za ono što je u životu smislio i uradio Mate Rimac.
Tom fotografijom Mate Rimac je zapoceo svoju prezentaciju na "We Are Developers" konferenciji u Becu.
"Uvek sam voleo te autice i kasnije automobile, nemam objašnjenje za to", kaže Rimac.
Na slajdovima se redaju slike i na jednoj od njih je Nikola Tesla, misticna figura i preteca današnje tehno-civilizacije i uzor mnogima, pa i našem sagovorniku.
Ipak, i pored ovakvog životnog uvoda, ko bi rekao da ce se pored Zagreba stvoriti firma koja proizvodi najbrže, a po mišljenju mnogih, i najljepše elektricne automobile na svetu. Oni su "ferari" ili "lamborgini" novog vremena. Umesto buke motora, tu je umirujuci zvuk elektrike. Kompjuter na tockovima, ali ne manje lep ili manje "maco". San decaka IT civilizacije.
Pre desetak godina Rimac je ucestvovao na auto-trkama sa zelenim BMW-om. Nakon eksplozije benzinskog motora, odlucio je zeleni BMW postane i "zeleni". Prionuo je na naizgled sulud posao da svom trkackom vozilu ugradi elektricni pogon. Ocekivano, naišao je na cudenje i podsmeh.
"Nemoj da voziš blizu nas da nas ne udari grom", šalili su se drugi vozaci. Danas, 2018. godine podsmeh je verovatno nestao zbog svega što je postigla kompanija "Rimac automobili".
Danas automobil sa oznakom Rimac, koji je razvila istoimena firma momka rodenog u Livnu sa prebivalištem i sedištem u Zagrebu, košta oko dva miliona evra i prema sopstvenim recima, ni ovaj inovator, preduzetnik, inženjer i sanjar nema dovoljno para da ga kupi.
Ko kupuje Rimac automobile?
"Klasicna ekipa. Ima onih koji vec imaju 20 automobila pa im je ovo 21. a kupuju ga zato što je drugaciji i zato što je osveženje. I "ferari" i "lamborgini" su drugaciji ali imaju klasicni pogon. A ovo je nešto skroz drugo", zapoceo je razgovor za MONDO.ba, Mate Rimac.
"Kupuju ljudi koji nikada nisu imali sportski auto, ali sada prvi put imaju izbor koji pokazuje njihov lajfstajl. To su recimo direktori tehnoloških kompanija."
Rimac automobili ima pogone u Hrvatskoj i u Kini, planiraju da grade i u Sloveniji. Zanimljivo je da su pre cetiri godine zamalo otišli iz maticne zemlje jer cinilo da nemaju drugog izbora.
"Po svim pravilima trebalo je da budemo u bankrotu 10 puta. Nismo mogli platiti plate i dobavljace", rekao je Rimac.
Ali pojavila se slamka spasa…
"To je valjda kao u kockanju: dajemo sve i više nemamo šta izgubiti. U najgorim trenucima ja sam bio iskren prema ljudima i govorio im u kakvoj smo situaciji. Jednom nam se to desilo kad smo imali oko 200 zaposlenih ljudi i tad sam mislio da ce nas ljudi napustiti, ali otišao je samo jedan. Nisam mogao da verujem, ali to je možda stvarno zato što smo bili ful iskreni. Uglavnom, 2014. je bila jedna takva situacija. Nemacka nam je nudila do dodemo i skoro smo otišli, ali je uleteo jedan investitor, prvi od znacajnih, i dao nam investiciju. Da je došao sedam dana kasnije otišli bismo vec u Njemacku", iskren je Rimac.
"Imao sam taj inat da pokažem da možemo uspeti kod kuce. Sad i ne želim da se preselimo jer hocu da ovo radim u Hrvatskoj. Da je lako - nije. Da je super teško – nije ni to. Ovo je globalni svet, mi smo u EU, od Minhena do nas let traje sat vremena, a od Londona sat i po."
Iako su do samo tri godine bili tamo neki start-up iz Hrvatske, sada investitori dolaze njima "na prag" jer oni su Rimac automobili.
Mate Rimac nam je objasnio šta je presudilo da udu u kategoriju "glavnih igraca".
"Puno toga dobrog moraš da napraviš, ali ne smeš puno toga upropastiti. Mi jesmo imali dosta i loših poteza, ali uvek smo bili jedan stepenik iznad granice potpune katastrofe. Znate kako, ako se jednom pojaviš na sajmu u Ženevi niko te nece zapamtiti ako te nema i sledece godine. Moraš godinama imati rezultate. Aston Martin ako je zadovoljan onim što smo uradili za njih, reci ce Meklarenu; ako napraviš nešto dobro za Mekralen, znace, na primer, Seat i tako dalje. Presudne su godine dokazivanja i rezultata. Ništa drugo."
Pokretanje start-up firmi masovno, ali, kao i kod nas, tako i u Hrvatskoj one se mahom bave softverom. Taj proizvod je lako prodati i izvoziti i napraviti. I za automobil je potrebno znanje ali i pravi materijal: plastika, metal, kablovi, elementi, motor…
"Najzeznutiji deo je što su kod pravljenja automobila u pitanju ljudski životi. Ako pogrešiš možeš ugroziti ljudske živote", rekao je Rimac za MONDO i dodao ni kvalitetan proizvod nije garancija uspeha.
"Sve ovo je bila jedna suluda ideja i šanse su nam bile male, ali to je bila moja strast. Postoji milijardu nacina da se zaradi novac a ovo je jedan od najgorih. Znate li koji je najbrži nacin da postanete milioner? Budeš milijarder, a onda kreneš praviti automobile. To je baš teška industrija, ali bio sam dovoljno lud da krenem u to. Snašli smo se, preživeli najgore. To apsolutno nije racionalna odluka pogotovo zbog ugleda auto-industrije. Tek kada smo predznak 'car company' promenili u 'tech company' investitori su poceli da dolaze jer niko nece da investira u "zasicenu pricu". Za automobilsku industriju važna je mala marža, a to iziskuje velike investicije. Pogotovo je trusno podrucje u oblasti pravljenja sportskih automobila."
Ovo nas je podsetilo na situaciju u kojoj se nalazi "Tesla motors". Da li su i druge kompanije koje prave elektricne automobile u takvoj situaciji i da li su uslovno receno „predodredene“ da budu stalno u minusu zbog odnosa investicija i neizvesnog terena na kojem treba da ostvare dobit?
"Koliko ja znam mi smo jedina profitabilna firma koja proizvodi elektricne automobile, ali ne zato što smo tako hteli vec zato što nismo imali novca. Ford potroši šest milijardi dolara za razvoj automobila. Tesla, odnosno Ilon Mask je imao i ideju i m*da. Verovatno se neko drugi ne bi usudio. Oni su kao relativno mala firma sagradili ono najbitnije, a to je velika mreža punjaca, i u celom svetu imaju preko 1.500 mesta za punjenje automobila. BMW verovatno nema ni 100", pojasnio nam je Rimac situaciju u kojoj se nalazi Ilon Mask.
"Ako gledate kvartalne rezultate nikad takve stvari necete postici. Tesla je imala veliko samopouzdanje u smislu: mi cemo to napraviti bez obzira na sve. Ako želite investirati u nas morate biti svesni toga i tacno to su i napravili. Oni mogu postati profitabilni ako žele da uspore taj rast investicija, ali da bi se došlo do toga gde su sad sve je to bilo neophodno. Tesla je automobil koji je pokrenuo celu ovu industriju. Pre Tesle niko nije hteo uložiti u elektricni automobil. Da toliko paze na finansijske rezultate ne bi mogli napraviti mrežu punjaca svuda po svetu. Najlakše je reci da oni gube novce zato što ne valjaju."
Rimac smatra da ce i kod nas zaživeti elektricni automobili, i pored velike popularnosti i svojevrsne kulture "dizela, kubikaže i goriva".
"Mnogi ljudi nece promeniti mišljenje dok ne probaju ovakva vozila. Tu isto treba malo edukacije kupaca, da razumeju da njima ne treba 600-700 kilometara dometa automobilom, da ne trebaju da brinu oko infrastrukture punjenja, ako kuci imaju gdje puniti vozilo. Potrebno je da prode vreme dok svako ne proba elektricni auto i vidi njegove prednosti".
Rimac ocekuje da prava revolucija doci sa autonomnom vožnjom i promenom paradigme vožnje.
"Autonomna vozila ce promeniti stvari. Više necemo biti vlasnici vozila. Ti auti ce biti elektricni i tada ce doci prava velika promena. Ipak, trebace da sve ovo mnogo više vremena nego što ljudi misle. Recimo, po nekim optimisticnim predvidanjima, 2040. ce na tržištu novih automobila 30 odsto biti elektricnih. Niko ne zna stvarno šta ce se desiti. Mislim da industrija mora da se uzdrma, a to ce se desiti sa autonomnom vožnjom. A tada te više nece biti briga za koliko brzo ubrzava auto, kako skrece i kako koci jer tako isto ne znaš kako tramvaj ide. To ce okrenuti industriju naglavacke. Tada kupci nece biti pojedinci nego Uber, Gugl, Epl ili druge kompanije." – zakljucio je Mate Rimac u ekskluzivnom razgovoru za MONDO.
Na proteklom sajmu automobila u Ženevi predstavljen je novi model Rimac automobila – "C_Two". U pitanju je elektricni automobil ciji elektricni motori razvijaju ukupno 1.914 konjskih snaga, uz obrtni moment od neverovatnih 2.300 Nm. Maksimalna brzina je 412 km/h, a do "stotke" mu treba manje od dve sekunde, tacnije - 1,85 sekundi.
Pogledajte galeriju slika novog "rimca":
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobracaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.