• Izdanje: Potvrdi
Emisije
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

ELEKTRIČNI TROTINETI - BEZBEDNOSNI PROBLEM (ANKETA)

Još jedan u nizu tekstova MONDA o bezbednosti u saobraćaju. Električni trotineti su sve popularniji na ulicama naših gradova. Ali, njihova vožnja nije detaljno regulisana. Da li mislite da treba?

 Izvor: MONDO/Predrag Vujić

/autor teksta: Igor Velic, master inž. saobracaja/

Ovo sve popularnije prevozno sredstvo predstavlja novinu i izazov za vozace, bicikliste i pešake, pa je definisanje uslova ponašanja od presudne važnosti. Cilj bi trebalo biti uspešno i bezbedno ukljucenje novih ucesnika u saobracaj.

Sa ovom vrstom vozila u javnosti i na društvenim mrežama došle su i bezbroj vrsta polemika i rasprava. U prilog tome govore i rezultati ankete koja je sprovedena na našem portalu.

Anketa

Da li vozite električni trotinet?

  • Da, sjajna stvar, olakšano mi je kretanje

    22.32% (684)

  • Ne, ali razmišljam da kupim

    31.97% (980)

  • Ne, nerviraju me ovi što ih voze, brzi su i bahati

    45.71% (1401)

Da li vozite električni trotinet?

Rezultati

Naime, 41% ispitanika smatra da su vozaci trotineta bahati i da ih nerviraju, 23% ispitanika smatra da je to odlican vid prevoza, dok 36% razmišlja da ih kupi.

Takode, otvorila su se i bezbroj pitanja i nedoumica. Kuda mogu da se krecu, kojom brzinom, ko sme da ih vozi, da li je potrebna dodatna zaštitna oprema, kakva signalizacija je neophodna, da li vozaci trotineta moraju da poznaju signalizaciju i pravila saobracaja, da li ih zakon prepoznaje?

U poslednje vreme kanal YouTube su preplavili klipovi sa nepropisnim ponašanjem vozaca e-trotineta i saobracajnim nezgodama u kojima ucestvuje ova kategorija ucesnika u saobracaju.

POGLEDAJTE SNIMAK

Električni trotinet nezgoda
Izvor: YouTube/HiveKrZ

Nova tehnološka dostignuca i masovna upotreba elektricnih trotineta iznenadili su gradane i zakonodavstvo ne samo kod nas, vec i širom Evrope i sveta, i još nema jednoglasnog stava, vec svaka zemlja ovaj problem definiše I rešava na svoj nacin.

Takode, postavlja se pitanje zašto vec nemamo sveobuhvatnu studiju i niz istraživanja koja bi se bavila ovom vrstom prevoza. A kako bi se donelo zadovoljavajuce zakonsko rešenje takve stvari su jednostavno neophodne.

Naravno, potrebno je i uporediti iskustva drugih država što se tice zakonodavstva i što se tice saobracajnih nezgoda. Kad kažem uporediti ne mislim prepisati kako kod nas ima obicaj da se radi.

Prošle godine u javnosti su izašle informacije da je oformljena radna grupa koja ce se pozabaviti ovim problemom i da nas ove godine cekaju izmene zakona kojima bi se regulisao ovaj vid prevoza. Generalni utisak je da dominiraju dva razlicita gledišta - jedni ih vide kao bicikle a drugi kao mopede.

Ako prihvatimo stanovište da su e-trotineti najbliži biciklu, onda shodno tome na njih bi se primenila sva pravila kojima se difiniše kretanje bicikla. Samim tim e-trotineti moraju da se krecu biciklistickom stazom ili trakom, ukoliko postoje. Ako ne postoji posebna staza ili traka smeli bi da koriste kolovoz u širini od najviše metar od desne ivice kolovoza. Dakle, e-trotineti ne smeju da se krecu po trotoaru, pešackoj stazi, pešackoj zoni i trgu (iako je to svakodnevna pojava).

Sa druge strane ako prihvatimo stanovište da su e-trotineti najbliži mopedu, shodno tome na njih bi se primenila sva pravila kojima se difiniše kretanje mopeda i uslova koje mora da ispuni. Samim tim e-trotineti mogu da se krecu biciklistickom trakom ukoliko postoji, dok im je vožnja biciklistickom stazom i trotoarom zabranjena.

Situacija na terenu nam govori da se e-trotineti mogu videti svuda, na kolovozu, trotoaru, biciklistickoj stazi i traci, parkovima, pešackoj zoni itd. Voze ih sve starosne kategorije od dece do odraslih, ukljucujuci i strance koji su u turistickoj poseti našoj zemlji.

Sada se postavlja pitanja da li deca poznaju pravila prvenstva prolaza kroz raskrsnicu, da li znaju da postupaju po svetlosnoj saobracajnoj signalzaciji, da li znaju da citaju znake i oznake na kolovozu i da po njima postupaju, da li znaju kojom se trakom vozi, da li mogu da iskontrolišu brzinu koju ova vozila mogu da razviju itd.

Dobar deo njih se ponaša kao da za njih ništa ne važi, ne poštujuci nikakvo pravilo. Prevoze po više lica, koriste slušalice i mobilne telefone, voze pod dejstvom alkohola, nemaju nikavu zaštitnu opremu, voze preko pešackog prelaza itd. Kao što može da se primeti pitanja i nedoumica ima mnogo na koja nam nadležni ne daju adekvatne odgovore.

Prošle godine u medijima su se pojavile izjave nadležnih da je preporuka da se krecu trotoarom brzinom kretanja pešaka 6 km/h i biciklistickim stazama. Ako se dozvoli kretanje e-trotineta trotoarom ko ce meriti i kontrolisati tu brzinu? Da li to znaci da kada ljudi izlaze iz zgrade da ce morati da se uveravaju (pogled levo, desno, pa opet levo) kako ih neko na trotoru ne bi povredio?

Trotinetiste su na Zapadu nazvali "tihe ubice". Necujni su, prilaze sa leda i pešaci ih jednostavno ne ocekuju da se krecu trotoarom. Sa druge strane, brzine kojima se krecu uopšte nisu male i lako mogu dovesti do teških povreda I smrtnog ishoda. U pojedinim zemljama, poput Francuske, Nemacke i Austrijee-trotinetima je zabranjeno kretanje trotoarom. Dok je u Belgiji i Sloveniji dozvoljeno.

Prošle godine više od 300 Parižana je povredeno u nezgodi sa e-trotinetom. Dok je u Los Andelesu za samo godinu dana 250 vozaca e-trotineta završilo u bolnici, a troje je poginulo.

Pogledajte video prilog nepropisne vožnje e-trotinetom (izvor youtube/ Nyziko Sensei)

Električni trotineti
Izvor: YouTube/Nyziko Sensei

U nastavku teskta pokušacu da dam odgovore na sva gore postavljena pitanja, držeci se aktuelnog Zakona o bezbednosti saobracaja (ZOBS) i Pravilnika o podeli motornih i prikljucnih vozila i tehnickim uslovima za vozila u saobracaju na putevima. Da bi znali kuda mogu da se krecu, ko sme da ih vozi i koja pravila važe prvo moramo utvrditi kakvo je to vozilo.

Kakvo je vozilo trotinet sa elektricnim pogonom? Da li je bliži biciklu ili mopedu?

U ZOBS-u stoji da je vozilo sredstvo koje je po konstrukciji, uredajima, sklopovima i opremi namenjeno I osposobljeno za kretanje po putu;

- Bicikl je vozilo sa najmanje dva tocka koje se pokrece snagom vozaca, odnosno putnika, koja se pomocu pedala ili rucica prenosi na tocak, odnosno tockove;

- Moped je motorno vozilo sa dva tocka cija najveca konstruktivna brzina, bez obzira na nacin prenosa, ne prelazi 45 km/h, pri cemu radna zapremina motora, kada vozilo ima motor sa unutrašnjim sagorevanjem ne prelazi 50 cm3, ili sa motorom cija najveca trajna nominalna snaga ne prelazi 4 kW kada vozilo ima elektricni pogon.

Dakle, prema iznetom, trotinet sa elektricnim pogonom koje trenutno vidamo su mopedi u smislu propisa. Samim tim to vozilo sme da se krece po svim javnim putevima, osim autoputa i motoputa, i iskljucivo po kolovozu.

Ne sme da se krece po trotoaru, pešackoj stazi, trgu, biciklistickoj stazi niti pešacko-biciklistickoj stazi. Ali može da se krece u biciklistickoj traci, jer je to jedna od saobracajnih traka gde se pored bicikala mogu kretati i mopedi i laki tricikli.

korona virus zaštitne maske maska elektirčni trotinet grafit Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Da li to znaci da e-trotinet mora biti registrovan?

Prema svemu gore navedenom, da bi ucestvovao u saobracaju trotinet sa elektricnim pogonom mora biti registrovan, što takode znaci da mora biti tehnicki ispravan, a vlasnik osiguran od odgovornosti za štetu pricinjenu trecim licima prema Zakonu o obaveznom osiguranju u saobracaju...

Da se odmah razumemo, pisac ovih redova nije za nove namete države prema gradanima pošto živimo u teškom siromaštvu. I nije za novi danak prema ovoj vrsti vozila. Ali, svakako, tehnicka ispravnost vozila je jedan od uzroka saobracajnih negoda. To nam otvara pitanje ko ce proveravati ispravnost e-trotineta (kocioni sistem, tockove, svetla itd.)? Prema ZOBS-u, vozilo koje ucestvuje u saobracaju mora imati ispravne sve uredaje i propisanu opremu.

Da rezimiram, e-trotinet kao moped u smislu propisa, obavezno mora imati kocnice na svakom tocku, svetlo za osvetljavanje puta, poziciono svetlo i katadioptere pozadi, sirenu ili zvonce, a može imati i pokazivace pravca i stop svetlo (ako je brži od 25 km/h).

Pogledajte video prilog saobracajne nezgode sa e-trotinetom (izvor youtube/ Murat Akbaba)

Električni trotinet nesreća
Izvor: YouTube/ Murat Akbaba

Ko sme da vozi trotinet sa elektricnim pogonom?

Prema ZOBS-u, vozac je lice koje u saobracaju, na putu, upravlja vozilom. Motornim vozilom može samostalno da upravlja vozac koji ispunjava propisane uslove (starosne, zdravstvene…) i ima važecu vozacku dozvolu za upravljanje vozilom one kategorije kojim upravlja. Dakle, za upravljanje trotinetom sa elektricnim pogonom potrebna je vozacka dozvola kategorije AM. Starosni uslovi za upravljanje ovom kategorijom su 16 godina života.

Primera radi u Holandiji su za e-trotinete propisane registarske tablice, a uslov za upravljanje je starost vozaca od najmanje 16 godina, vozacka dozvola i obavezno nošenje kacige za one koji mogu da razviju brzinu vecu od 25 kilometara na sat.

Vozaci mopeda (e-trotineta) u organizmu ne smeju imati psihoaktivne supstance ili alkohol. Takode, ne smeju koristiti mobilni telefon i slušalice na ušima. Za vreme vožnje vozac mora nositi na glavi zakopcanu homologovanu zaštitnu kacigu, na nacin propisan deklaracijom proizvodaca kacige.

Jedna zanimljiva ali važna odrednica ZOBS-a nigde ne kaže da na vozilu sa dva tocka, pa ni mopedu mora da se sedi!

Pogledajte video prilog o prvom testiranju vazdušnog jastuka za e-trotinete (izvor youtube/Autoliv)

Električni trotinet vazdušni jastuk
Izvor: YouTube/Autoliv

Aktuelni zakon koji sam citirao u ovom tekstu daje dobar deo odgovora na sva pitanja u vezi e-trotineta. Možda nacin na koji je nešto regulisano nije dobar ili su neke odredbe dvosmislene i nepotpune i svakako su potrebne izmene i dopune, ali neka pravila ipak postoje i moraju se poštovati. Za sada, u zakonu e-trotinet nije definisan kao posebna vrsta vozila, kad ce biti i da li ce biti je pitanje. Ali po svemu navedenom u smislu propisa najbliži je mopedu.

Idealano pravno i zakonsko rešenje bi bilo da se sa jedne strane omoguci bezbedno ucestvovanje u saobracaju e-trotineta, a sa druge strane da podstakne upotrebu tog prevoznog sredstva, jer smanjuje gužvu, ne zagaduje životnu sredinu, nema problema sa parkiranjem itd. Prilican broj zemalja subvencioniše i daje druge vidove pogodnosti za ovaj vid prevoza.

Najproblematicniji deo bice utvrdivanje saobracajne površine za kretanje ove vrste vozila (kolovoz, trotoar, biciklisticke staze i trake...). Kako god da se odluci, pešaci ce negodovati što se vozi trotoarom, biciklisti što se vozi njihovim stazama, dok na kolovozu iz hiljadu i jednog razloga za trotinetiste nije bezbedno kretanje.

Takode, veliki problem bice što u gradovima u Srbiji ne postoje biciklisticke staze i trake, tako da ce trotinetisti biti primorani da voze trotoarom ili kolovozom.

Ako nam se ne svida ili ne odgovara trenutna kategorizacija vozila po ZOBS-u i Pravilniku o podeli motornih I prikljucnih vozila da e-trotinet definišemo kao moped onda ce biti neophodno utvrditi šta je e-trotinet, kako bi se napravila što jasnija razlika u odnosu na motorizovane dvotockaše poput mopeda i motocikla.

Svakako bi trebalo da se odredi i starosna granica za vožnju ove vrste vozila, kako se ne bi dogodilo da deca upravljaju njima. Takode, potrebno je propisati zaštitnu opremu, zabraniti upotrebu mobilnih telefona i slušalica i vožnju pod dejstvom alkohola.

magla, smog, zagađen vazduh, trotinet Izvor: MONDO/Stefan Stojanović

Cilj bi trebalo da bude da se projektuje takav saobracajni sistem u kojem necemo imati povredene i smrtno stradale ucesnike u saobracaju.

A koliko smo daleko od takvog sistema govori podatak da je od 1981. do 2018. godine u Srbiji, u saobracajnim nezgodama život izgubilo 43.000 ljudi, dok je više od 600.000 povredeno. Mi, svakako, kao društvo ne smemo da prihvatimo ljudske i materijalne gubitke u ovom obimu.

Naš problem je što stvari rešavamo tek kad se dese i ne cinimo ništa da neke stvari predupredimo. Za sada kod nas niko nije smrtno stradao u nezgodi sa e-trotinetom. Ako se to desi, a pitanje je vremena, postavlja se pitanje ko ce biti odgovoran?

Anketa

Da li treba dozvoliti kretanje e-trotineta trotoarom i biciklističkim stazama?

  • Da, ali samo na biciklističkim stazama, nikako na trotoaru

    35.71% (50)

  • Da, samo treba ograničiti njihovu brzinu

    19.29% (27)

  • U zakonu treba sve detaljno regulisati

    19.29% (27)

  • Ne, treba ih zabraniti

    14.29% (20)

  • Ne, treba da voze po kolovozu

    11.42% (16)

Da li treba dozvoliti kretanje e-trotineta trotoarom i biciklističkim stazama?

Rezultati

/autor teksta: Igor Velic, master inž. saobracaja, osnivac i urednik portala posvecenog bezbednosti saobracaja www.sigurnestaze.com/

***U tekstu su korišceni podaci iz strucne analize gospodina Nenada Jevtica sa pravnog portala "Šta je problem sa trotinetima na elekricni pogon?".

SERIJAL: BEZBEDNOST U SAOBRACAJU

Inicijalizacija u toku...

Komentari 29

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Bole

Kao i obicno, treba neko da pogine da bi se problem regulisao zakonom. Pazi kako vozis! Mozda zakon ponese i tvoje ime.

Deki

Fenomenalna analiza. Gospodo sredite prvo saobraćajnu infrastrukturu umesto. Napravite biciklističke staze i trake, uredite trotoare i pešačke zone. Obezbedite deci u osnovnoj školi obuku za bicikl. Uložite malo u saobraćajno vaspitanje i obrazovanje. Dignite novo obuke u auto školi na viši nivo itd. A da, vama treba godinu dana da donesete promene zakona kako bi regulisali kretanje trotineta. Problem je što po svim ti ministarstvima i agencijama sede ljudi koji su došli preko veza i političkim guranjem a ne kvalitetom svog rada i svog znanja.

Marina

Meni su debilni, posebno kad voze tamo gde mi normalni odemo da se rekreiramo. D..e ne mrdaju, vegetiraju, a smetaju.

MONDO REPORTAŽA