Nenad Stošić se bavi prodajom i otkupom automobila, a kada je jednom prilikom kupio audi A6, od čoveka koji je potom otišao u inostranstvo, doživeo je neprijatnost, kada je otišao da registrujeauto na sebe. Tu je saznao da to ne može da uradi, jer je prethodni vlasnik imao dug od 80.000 dinara prema JKP Infostan, a naplatu duga preuzeli su izvršitelji.
S obzirom na to da nije mogao da kontaktira sa bivšim vlasnikom, bio je prinuđen da plati dug umesto njega kako bi mogao da registruje automobil, pa zato savetuje druge da pre kupovine obavezno provere i prodavca i automobil.
Notari ne proveravaju zabranu
Kako biste izbegli ovakve troškove, potrebno je da date prodavcu novac, overite kupoprodajni ugovor kod notara, platite porez na prenos vlasništva Poreskoj upravi, a onda vam na šalteru u policijskoj stanici kažu da taj auto ne možete da prenesete na sebe zato što prodavac ima dug, zbog kojeg su izvršitelji blokirali prodaju...
Problem nastaje kada se prenos vlasništva obavlja u policiji, a ne kod notara overavanjem ugovora ili u Poreskoj upravi plaćanjem poreza na prenos apsolutnih prava. Notari ne proveravaju da li je stavljena bilo kakva zabrana na predmet prodaje. Oni proveravaju samo da li se poklapaju podaci o vozilu u ugovoru i saobraćajnoj dozvoli, i identitet kupca i prodavca. Poreska uprava takođe ništa ne proverava - samo naplaćuje porez na prenos. Dakle, plaćanje ovog poreza ne znači automatski i prenos vlasništva.
Na sajtu Agencije za privredne registre obavite pretragu sudskih zabrana.
1. Proveravate vlasnika
Obavezno pored imena i prezimena unesite i JMBG. Imajte u vidu da sistem nije savršen i da su moguće greške. Savetujemo da prvo proverite prodavca, pošto postoji mogućnost da nije upisana posebna zabrana na automobil, nego neka generalna.
2. Proveravate da li vozilo ima zabranu otuđenja
U padajućoj listi treba izabrati prvu opciju "Pokretna stvar koja ima registracioni broj". Zatim se pojavljuju sledeće opcije za unos podataka kao na slici ispod:
Proverite za svaki slučaj na više načina, posebno po registarskom broju i po broju šasije (obavezno), kao i kombinacijom podataka. Sistem nije savršen i moguće su greške.
"Rupe" ipak postoje
Problem je u tome što potvrdu o plaćenom porezu na prenos ne možete da dobijete istog dana. Možda ćete je čekati veoma dugo (mada situacija može drastično da se razlikuje od grada do grada). A bez potvrde o plaćenom porezu na prenos apsolutnih prava ne možete da prenesete vozilo na svoje ime u MUP.
Stoga su iz sajta Polovni automobili Agenciji za privredne registre uputili sledeće pitanje:
"Da li ja kao kupac automobila, ukoliko na dan kada je potpisan i kod notara overen kupoprodajni ugovor, taj automobil nije bio upisan u Registar sudskih zabrana, imam pravo da neometano prenesem apsolutna prava nad tim automobilom na sebe, ako u periodu između potpisivanja ugovora i završetka procedure prenosa vlasništva dođe do upisivanja tog automobila u Registar sudskih zabrana? Konkretnije, šta ako ja proverim automobil, sve bude u redu, overim kupoprodajni ugovor i isplatim novac prodavcu, a zatim nakon 10-ak dana na šalteru u MUP-u kada odem da prenesem vlasništvo na sebe saznam da je nakon overe kupoprodajnog ugovora automobil upisan u Registar i MUP odbije da prenese vlasništvo na mene kao kupca, tj. novog vlasnika?"
Možete da tužite, al na pravdu i da čekate dugo
Možete da tužite prodavca i najverovatnije ćete pobediti na sudu. Međutim, suđenje može da traje veoma dugo, a ostaje i pitanje kada ćete i da li ćete uopšte ikada dobiti svoj novac od osobe koja vas je zbog neplaćanja dugova ili rata kredita i dovela u ovu situaciju.
Odgovor koji su dobili glasi:
Propisano je da svako ima pravo da zahteva izvod o podacima iz Registra i izvod kojim se potvrđuje da Registar ne sadrži podatke o ili zabrani otuđenja, odnosno opterećenja pokretne stvari (npr. vozila). Dalje, propisano je da se niko od trenutka upisa ne može pozivati da nije upoznat sa zabranom otuđenja, odnosno opterećenja pokretne stvari, niti da mu nisu bili poznati podaci koji su o njoj upisani u Registar. Propisano je i da se pretpostavlja da je kupac pokretne stvari koja je predmet zabrane otudenja, odnosno opterecenja koja nije upisana u Registar savestan.
Dakle, savesnost kupca pretpostavlja se po zakonu. Napominjemo da ukoliko neko osporava savesnost kupca, mora to i da dokazuje pred sudom, ali da je to vrlo kompleksno pravno pitanje, pri čemu odgovor na isto izlazi iz okvira materije registracije.
Izvršni poverilac (npr. izvršitelj) dužan je da bez odlaganja zatraži upis u Registar privremene mere zabrane otuđenja i opterećenja vozila. Međutim, postoji mogućnost da u Registru ne pronađete automobil na koji je stavljena zabrana, pošto je zabrana stavljena na celokupnu imovinu dužnika, a što opet zavisi od toga kako sud definiše meru zabrane. Zato je veoma važno da detaljno raznim parametrima proverite i auto i vlasnika/prodavca.
Takođe, treba imati u vidu da se baza podataka Registra sudskih zabrana puni postupno, srazmerno dinamici podnošenja prijava, što opet ostavlja vremena dužniku da proda auto za koji zna da će uskoro dobiti zabranu. Pritom kupac ne može proverom u Registru da vidi da je taj auto sporan. Kupiće ga, a problemi će uslediti kada pokuša da ga prenese na svoje ime ili kasnije.
Kada prodavac da automobil kao zalog pri uzimanju kredita
Neretko se dešava da kada završite kompletnu proceduru kupovine, prenesete automobil na sebe, pa vam ga nakon šest meseci oduzmu zbog toga što ga je prodavac dao kao zalogu (garanciju) kod uzimanja kredita. Ovo se dešava pošto naši propisi ne zabranjuju da se proda automobil koji je založen kao sredstvo obezbedenja kredita.
Kada prethodni vlasnik, od kojeg ste kupili automobil, prestane da plaća rate kredita, banka pokreće postupak prinudne naplate. Vozilo se vama oduzima i predaje banci, a ostaje samo da tužite prodavca.
(MONDO/RTS)