Slušaj vest

Hrvatsko primorje posetilo je u julu 144.879 turista manje nego prošle godine, prema podacima Hrvatske turističke zajednice. Što se tiče noćenja, beleži se 117.941 noćenje manje. Manje je dolazaka u svim županijama osim u Dubrovačko-neretvanskoj.

Kad je reč o noćenjima, u plusu su Istra, Splitsko-dalmatinska i Dubrovačko-neretvanska županija. Međutim sve više kuća namenjene boravku turista u Hrvatskoj ostaje prazno.

Anketa

Da li ove godine idete na more?

Šta je uzrok takvog pada? Razlozi su višestruki, ali može se izdvojiti nekoliko faktora koji su doveli do toga.

Ekonomski pad u Nemačkoj

Jadran Hvar.jpg
macherstudio/Shutterstock 

Na Jadranu je manje gostiju i zato što ima manje turista iz Nemačke zbog tamošnjeg privrednog pada. U julu ove godine došlo je 635.370 nemačkih turista, a lani je ta brojka iznosila 688.776. To je 53.406 gostiju manje ovog jula. U segmentu noćenja ove godine beleži se njih 4.850.454, dok je lani ostvareno 5.084.117 noćenja.

Spomenimo i da je jun, barem što se tiče nemačkih turista, zabeležio značajan pad. Prema Državnom zavodu za statistiku, turisti iz Nemačke ostvarili su 19.4 posto manje dolazaka i čak 32.1 posto manje noćenja nego u jun 2023. godine.

Dolasci na Jadranu - snažan rast cena

Kriza na nemačkom tržištu tek je jedan argument koji može dati odgovor na pitanje zbog čega je došlo skoro 145.000 turista manje samo u julu. U svim raspravama o padu broja turista u jeku sezone spominje se drastičan rast cena.

"Ljudi pišu da to nije čudno jer pašticada košta 30 evra,gazirano piće 5 evra, kugla sladoleda 3.50 evra, pivo 7 evra..."

O poskupljenju govore i službeni ekonomski podaci. Potrošačke cene u Hrvatskoj bile su u julu 2.2 posto veće u odnosu na isti mesec prošle godine, dok su cene restorana i hotela na godišnjem nivou porasle za 9.5 posto.

Snažan rast cena

Index je istražio koliko košta letovanje od sedam dana, odnosno šest noćenja, za četveročlanu porodicu. U Rovinju bi takva porodica na smeštaj u hotelu, jedan obrok dnevno u restoranu i kuglu sladoleda potrošila 3.797 evra. Jeftinije će proći u apartmanu s iznosom od oko 1.500 evra.

Ostale mediteranske destinacije su se prilagodile

U konkurentskim zemljama se definitivno više vodi računa o aktualnom trenutku, prate stanja na bazi tromjesečja, vode se razne analize. Jednostavno se tržište drugačije osluškuje. Tako je u konkurentskim zemljama došlo do korekcije cena. Kod Hrvatske te reakcije nema.

Španija je reagovala dobro, videli smo povoljne rezultate koje imaju. Vidimo da je Grčka sa cenama reagovala, tu je i Albanija sa cenama, koja godinama vodi uspešnu kampanju upravo na osnovi povoljnih cena, pišu tamošnji mediji.

BONUS VIDEO: Da li znate značenje hrvatskih reči

MONDO Da li znate značenje hrvatskih reči

(Mondo/Index/Miloš Škrbić)