Klijenti koji posumnjaju da postoji nepravilnost u radu banaka i da su oštećeni, mogu da se upute žalbu službi Narodne banke Srbije. U prvih šest meseci ove godine, prema podacima Sektora za zaštitu korisnika finansijskih usluga, rešeno je 868 pritužbi korisnika na postupanje banaka. Među žalbama su i one vezane za reklamacije zbog transakcija karticama, pošto su pojedine banke uvele paprene nakanade kada se utvrdi da su pritužbe neosnovane.

Sedam finanskijskih ustanova je na spisku banaka za koje je utvrđeno da su radile nezakonito. Najveći broj žalbi građana odnosio se na kredite.

Poslednja statistika pokazuje da je od svih reklamacija 685 je proglašeno neosnovanim, a u 183 slučaja je potvrđeno da su klijenti bili u pravu.

"Na postupanje u vezi sa kreditima odnosi se 58,8 odsto pritužbi, na platne račune i takve usluge - 24 procenta, a na platne kartice 13,2 odsto reklamacija", stoji u podacima NBS.

Na osnovu njihove analize, na probleme sa gotovinskim kreditima žalio se 221 klijent, na potrošačke 35, dok je 88 žalbi u vezi sa stambenim kreditima. Na druge vrste kredita napisano je još 128 prigovora. Problema sa platnim karticama bilo je u 115 slučajeva, a toliko ih je i stiglo do Sektora Centralne banke. Među njima su i pritužbe vezane za reklamacije zbog transakcija,  jer su pojedine banke uvećele takse na 1.000 dinara kada se utvrdi da su neosnovane.

"U periodu od januara do kraja juna 2021. godine postupali smo po 26 pritužbi koje su bile vezane za reklamacije zbog transakcija platnom karticom, od čega je bilo 17 neosnovanih pritužbi i devet osnovanih, dok je u 2020. godini ukupno bilo 37 ovakvih pritužbi, od čega 22 neosnovane i 15 osnovanih", objašnjavaju u NBS.

"Napominjemo da u slučaju kada je pritužba korisnika osnovana, Narodna banka Srbije preduzimajući mere iz svoje nadležnosti između ostalog nalaže banci da otkloni nepravilnost na način da račun korisnika vrati u stanje u kome bi bio da nije bilo nepravilnosti, a to uključuje i da banka izvrši povraćaj svih naplaćenih naknada", dodaju.

Od početka godine, pa do kraja juna pritužbi na sve finansijske ustanove, koje je NBS rešila, bilo je ukupno 1.393, a osim na banke, odnosile su se i na društva za osiguranja, davaoce finansijskog lizinga, dobrovoljne penzijske fondove. Najviše žalbi - 62,3 odsto, odnosilo se na postupanje banaka, 37,3 odsto na društva za osiguranje, 0,2 na davaoce finansijskog lizinga, a po 0,1 odsto na postupanje platnih institucija i društava za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima. Rešeno je 519 pritužbi korisnika na postupanje društava za osiguranje, a najveći broj ovih pritužbi se odnosio na auto-odgovornost - 35,6 odsto i osiguranje od posledica nesrećnog slučaja - 19,7 odsto. Primljeno je 75 predloga za posredovanje, a strane u postupku posredovanja prihvatile su 13 predloga.

(MONDO/Novosti)