Elektrotehničar Tomislav Micić pričao je u Jutarnjem progamu o predračunima koje bi majstori trebalo da izdaju, ali i dva neobična primera u kojima su upravo oni bili oštećeni u kontaktu s mušterijama.

Prema novom Zakonu, majstor je dužan da izda predračun za popravku skuplju od 5.000 dinara ali većina njih to još uvek ne radi, rekao je on.

"U praksi, svodilo se do sada na usmeni pregovor pre same opravke. Uvek bi se trebalo najpre dogovoriti koliko će nešto koštati, i kada se oko toga usaglasimo nema nesporazuma. Najčešće je to verbalni dogovor bez papira, kraće opravke tako funkcionišu. Mislim da bi trebalo da bude regulisano to da ne dođe do preterane naplate, neočekivane, od strane majstora. Da naručilac ne dođe u situaciju da za manju opravku dobije enormno visok račun, a to se dešavalo zaista. Zakon je zato i uveden da bi se potrošači zaštitili", rekao je on.

Kako mi da znamo koliko stvarno vredi neka usluga?

"Naručioci naših poslova i usluga zovu nekoliko majstora, i onda realnu cenu procene kao najpovoljniju ponudu. Ali to je i pitanje kvaliteta, niska, primamljiva cena ne garantuje uslugu na nivou", rekao je on.

Postoji li "cenovnik" majstora i kako se cene formiraju?

"Svi se to pitaju, ja se vodim iskustvom dosadašnjim pri formiranju cene. Koliko vredi usluga, a koliko je spreman realno da plati neko ko mi traži tu uslugu. Svi želimo da zaradimo što bolje, ali uvek se vodim poslovicom, želim da naplatim što više ali tako da me ponovo zovu. Važno je naći takav balans", rekao je on i dodao da ljudi već pitaju za predračun kada se raspituju za popravku.

"Ljudi već prepoznaju kako da pitaju za to kada nas zovu. Već preko telefona kažu, recimo, treba mi to i to, koliko će to koštati? Postave isto pitanje na više adresa, nekoliko majstora, i onda se opredele za nekog od njih", rekao je on.

Ali kada majstor dođe, pa na licu mesta uvidi da je popravka komplikovanija?

"Meni preko telefona kažu da im trebaju dve stvari, a kada dođem vidim da ih ima pet. Pa mi traže, majstore kad ste već tu, može li i šesta? Takve stvari se dešavaju ali je praksa onda da vidim kakva je situacija, da li ima više popravki nego što je telefonom rečeno, odmah im kažem da to neće biti ta cena. Biće veća ako ima više posla, ali se dogovor pravi pre pristupanja poslu. Ne može posle iznenađenje, da kažemo jedno a naplatimo drugo", rekao je on.

elektricar
TV Prva/screenshot 

"Čuo sam od kolega majstora, jedan interesantan primer. Kolega koji savesno radi svoj posao, odradio je popravku, uložio i materijal i vreme. Čim je završio, gospođa koja je naručila uslugu je uputila mig sinu, mužu, ne znam šta joj je bio, on je otvorio vrata a tamo dve doge. Majstor mi je rekao da je jedva uspeo da pobegne. Ma kakva naplata u tom trenutku, bio je čovek srećan što se izvukao! Ne verujem da ijedan majstor ima vremena da se bakće time da gubi vreme da bi isterao nešto, on se okrenuo i otišao", rekao je on.

"Naručilac usluge bude revoltiran i tek tada traži račun, a do tada se usmeno sve dogovaralo. Ali ako dođe do situacije da je majstor nepošten, da nije rekao cenu unapred, e onda se traži račun", kazao je on i naveo još bizarniji primer.

"Imam i tu primer, jedna mlada žena je imala lep stan, roditelji su ga kupili, ona mi je pričala da joj se sa vodoinstalaterom svašta dešavalo. Procureli su lavabo i sudopera, dvojica su došla, zamenila gumicu i zaptivače za 15 minuta. Ona je pitala koliko košta, oni rekli - 24.000 dinara! Pošto je dobrostojeća, nastupili su tako, pretpostavljajući da će platiti. Devojka je zvala majku, nije imala dovoljno novca kod sebe, zbunila se. Majka kaže, daj mi majstora na telefon! Tražila je broj njihovog šefa, i kada je dobila posvađala se s njim, na kraju je spušteno na 6.000 dinara. Ali, i to je previše", rekao je on.

(MONDO)