Zbog rastuće inflacije, banke su povećale cene svojih usluga i već uveliko obaveštavaju klijente o većim naknadama vezano za plaćanja. Narodna banka ukazuje da su u odnosu na prošlu godinu povećani prihodi banaka od provizija. Banke upozoravaju da, naizgled kratkoročna dobit, dugoročno može negativno da utiče na njihovo poslovanje i odlazak klijenata.

"Recimo rentiranje, zakup prostora, to je jedan trošak koji raste, zatim imamo plate pojedinih stručnjaka koji su specijalisti za održavanje složenih informacionih sistema. Te stručnjake ne traže samo banke nego i druge kompanije kojima je taj kadar potreban", kaže Vladimir Vasić, generalni sekretar Udruženja banaka Srbije.

Ukazuje i da je jak uticaj nove krize koja je pokidala pojedine lance snabdevanja.

"S obzirom da se čipovi proizvode na jednom mestu naravno da je to uticalo i na input koji se zove hardver i to sigurno 20 do 30 odsto", kaže Vasić.

Povećani troškovi održavanja sistema uticali su na povećanje cena usluga građanima, a iz Narodne banke upozoravaju da će nadzirati banke da li poštuju ugovorne obaveze sa klijentima:

"Narodna banka Srbije će nadzirati da li se banke pridržavaju odredaba ugovora zaključenih s klijentima, kao i da li posluju u skladu s propisima. Kao institucija nadležna za očuvanje stabilnosti, Narodna banka neće dozvoliti da se na bilo koji način naruši postignuta finansijska stabilnost i ugrozi sistem štednje u zemlji", navodi NBS.

Klijentima će, kažu, nastaviti da olakšavaju prebacivanje iz banke u banku ako to žele. Banke, kažu upućeni, već dve godine ne ostvaruju profit kakav žele njihovi akcionari.

"Mislim da se prevashodno opravdanje nalazi u tome što su opali prihodi od kamata. I da se banke na taj način preorijentišu zbog smanjene profitabilnosti u 2021. godini. To je za nekih skoro 20 odsto manja profitabilnost u odnosu na period pre korone. Reper je 2019. godina i da se ta rezerva traži u povećanju ovih fiksnih proovizija i naknada koje neosetno i neprimetno svi plaćamo", rekao je Zoran Grubišić, profesor Beogradske bankarske akademije.

Po zakonu, klijenti moraju da budu na vreme informisani i da imaju mogućnost izbora. Od 2019. godine, Narodna banka objavljuje uporedne tarife za sve platne usluge. One postaju sve značajniji kriterijum za odabir banke, jer u kamatama za pozajmice više nema bitne razlike.

(MONDO/RTS)