Usluge mobilnog bankarstva sve su traženije, kako u svetu, tako i kod nas, zahvaljujući činjenici da korišćenje internet bankarstva mnogima uštedi jako puno vremena, međutim, ne treba zaboraviti da u toj usluzi, kao i većini koje se nude putem interneta, ima opasnosti koje definitivno ne smemo zanemariti.

Mobilno bankarstvo je u našoj zemlji i pre pandemije krenulo da uzima maha, ali nakon pojave korona virusa, došlo je do velikog procentualnog rasta broja korisnika, čemu su banke morale da se prilagode, a klijenti da postave pitanje: "Koliko je bezbedan vid plaćanja putem mobilnog telefona?”.

Ekspert iz oblasti sajber bezbednosti Adel Abusara objašnjava za MONDO da je reč o enkriptovanim komunikacijama koje su vrlo sigurne, a da je plaćanje putem mobilnog bezbedno koliko i vaš telefon.

Postoje lažne aplikacije banaka

"Banke su se potrudile da plaćanje putem mobilnog telefona bude jednako bezbedno kao kada odete u samu banku i tamo vršite plaćanje. Svakako, vodi se konstantna bitka mačke i miša, odnosno između onih koji pokušavaju da implementiraju neku novu tehnologiju i onih koji se trude da nađu načine da iskoriste slabosti te tehnologije. Ipak, ovde je najvažnije da se osigurate da ste skinuli aplikaciju koja je zvanična aplikacija banke, jer se dešava da upravo tu dođe do problema", savetuje menadžer za politike sajber bezbednosti PWC Srbije objašnjavajući da hakeri postavljaju u internet prodavnice nešto što jako liči na zvaničnu aplikaciju banke, a koja u sebi sadrži određeni malver (virus) koji omogućava skidanje podataka korisnika.

undefined
printscreen/youtube/n1 

Dodaje i da banke rade monitoring kako se takve stvari ne bi dešavale, ali da se ponekad dogodi, ako banka nije bila dovoljno brza, da se pojavi aplikacija koja liči na zvaničnu aplikaciju banke, mada to zapravo nije. Kako kaže, važno je i da se prilikom mobilnog plaćanja ne koristi javni wi-fi, već internet sa svog mobilnog telefona, ali na prvom mestu treba zaštititi telefon na adekvatan način.

"Najvažnije od svega jeste da zaštitite svoj telefon, jer u slučaju gubitka, ukoliko niste postavili šifru zaključavanja ili ga na neki drugi način zaključali, onaj ko ga uzme može da koristi e-banking za svoje potrebe. Podaci govore da mali procenat ljudi u Srbiji, samo 40-50 odsto njih, zaključava svoj telefon", navodi ekspert PWC Srbije Adel Abusara.

Paterni nisu sigurni

Kada su u pitanju načini zaključavanja telefona, prema rečima sajber stručnjaka, paterni nisu najsigurniji jer se lako "provale", kao ni šifra ili pin kod koji obično sadrže nedovoljan broj cifara.

"Najsigurniji način zaključavanja jeste biometrija, ali ima dosta ljudi koji ne vole da na taj način zaključavaju svoj telefon smatrajući da tim putem ostavljaju svoje privatne podatke kompanijama. Takođe, ukoliko koristite mobilno plaćanje, bitno je i da se instalira neka bezbednosna aplikacija koju pojedini telefoni već imaju. Takve aplikacije omogućiće vam da locirate telefon ili da obrišete sve podatke koje neko može da iskoristi", kaže ekspert koji za kraj i korisnicima mobilnog plaćanja savetuje da podešavanja u mobilnoj aplikaciji postave tako da dobijaju obaveštenja o svakoj transakciji, odnosno SMS poruku svaki put kada je izvršeno plaćanje.