NEVEROVATNO! MORATE NA ŠALTER, MAKAR VAS NOSILI! Lazar PLATIO da mu nepokretnu sestru dovezu do banke zbog 1 papira!

Za podizanje nove platne kartice ili prebacivanje ovlašćenja morate da se pojavite lično na bankarskom šalteru - i po cenu života.

Shutterstock/Yuliasis

Upravo ovako klijenti banaka u Srbiju kometarišu činjenicu da banke od bolesnih, nepokretnih, penzionera i ljudi u teškom fizičkom stanju, traže da se pojave lično u tačno određenoj ekspozituri, kako bi mogli dobili svoj zarađeni novac ili da ga proslede drugom članu porodice.

Procedura koja je uvedena iz bezbednosnih razloga, kako niko drugi ne bi mogao da preuzme vaš novac bez ovlašćenja, napravila je pakao za pojedine korisnike koji je trajao nekoliko meseci.

Oni su u Beogradu morali da prenesu svoje nepokretne članove porodice na adresu banke, plate put, nosila, kolica i transport, i sve to zbog jednog potpisa na bankarskim papirima. S druge strane, postoje i slučajevi kada banke izlaze u susret i šalju službenike na kućnu adresu, ali to zavisi samo od toga - koliko sreće imate. 

Lazar Rašić (38) iz Mladenovca tvrdi da je nedavno imao veliki problem da podigne novac umesto sestre i plati njene troškove lečenja, iako je imao ovlašćenje za to. 

"Kada mi je sestra bila u bolnici zbog operacije kičme morao sam da platim njene račune i kredite. Ali, dok je bila u bolnici istekla joj je kartica. U ekspozituri banke su mi rekli da je će joj kartica biti isporučena. Kada sam kao ovlašceno lice došao po karticu, pošto nije stizala na kućnu adresu, rekli su da ona mora lično da dodje po nju. Ona posle operacije nije mogla da hoda, da se penje uz stepenice, a na sve to, u blizini banke u kojoj je jedino mogla da podigne karticu, nije bilo nijednog parkinga", priča za MONDO Lazar Rašić. 

Problem bi donekle bio rešen samo da banka pošalje novac u drugu ekspozituru, ali oni to nisu hteli da urade, tvrdi naš sagovornik. 

"Tri meseca nije mogla da podigne svoj novac u trenutku kada joj je najviše trebao. Jedino što su nam rekli da možemo da tražimo da pozovemo službena lica iz suda da dođu na našu adresu, što je koštalo pareno. Morali smo sestru da dovedemo u kolicima. To je jedna od najdramatičnijih situacija. Kada dođe do toga da ovlašćeni članovi porodica moraju da angažuju i papreno plate medicinski transport za nepokretne, to je veliko mučenje i poniženje",objašnjava on. 

S druge strane, ima i drugačijih iskustva, pri čemu se ispostavlja da sve zavisi od "dobre volje" banaka. Jedan od čitalaca našeg portala Milan Todorović ispričao je za MONDO svoje iskustvo.

"Kada sam imao situaciju da majka nije mogla da dođe do banke da potpiše ovlašćenje za korišćenje računa, jer je bila u staračkom domu, poslali su službenika banke koji je išao sa mnom lično do nje da se ovlašćenje potpiše. Objasnili su da pravila štite vlasnika računa od zloupotreba i da se traži potvrda od lekara o nepokretnosti osobe. Trebalo je lično utvrditi njen identitet da bi meni produžili punomoć. Sada imam punomoćje da raspolažem njenom penzijom, ali ono ne važi za podizanje nove kartice", objašnjava Milan Todorović. 

S druge strane, drugima se u istoj banci dešavalo da nisu hteli nikoga da pošalju za istu stvar. Nakon samo nekoliko meseci, pravila su se promenila, kaže čitalac. 

"Kolega mi je objasnio da su u istoj banci službenici insistirali da se njegova baba lično pojavi, kako bi se uverili da je živa, kako bi se dobilo ovlašćenje. Nije pomagalo ni to što su im priložili overenu potvrdu o životu. Na kraju smo jedva uspeli da službenik banke izađe na teren i uveri se da je žena živa. Pristali su, ali pod uslovom da oni obezbede auto za prevoz njihovog službenika, kojim ce biti dovezen i odvezen, kao i da mu plate dnevnicu za izlazak na teren, što su i učinili", kaže Milan Todorović. 

Predstavnik organizacije potrošača "Efektiva“ Dejan Gavrilović podseća da za sada da postoje dva načina za davanje ovlašćenja drugoj osobi, koja nakon toga podjednako može da koristi bankarski račun.

"Prvi način je da klijent ode sa drugom osobom kod službenika banke, koji ih identifikuje. Drugi način, kada nije moguće da klijent dođe u banku iz bilo kojih razloga, jeste da se radi overa punomoćja preko notara. To znači da je potrebno da notar izađe na teren, dođe u kuću klijenta i na licu mesta overava specijalno punomoćje, čija forma se dobija preko banke. To je usluga koja je obično potrebna penzionerima i osobama koje nisu u mogućnosti da odu do banke, i takva usluga se plaća o trošku klijenta",  kaže Gavrilović za MONDO. 

Banke bi morale da obezbede službenika koji odlazi na teren po potrebi, naročito zbog toga što takve situacije nisu masovne, kažu iz "Efektive".

"Banke nam naplaćuju sve i svašta i toliko zarađuju na nama, da nije u redu da ne mogu da obezbede nijednog službenika koji bi bio ovlašćen i obučen za izlazak na teren. To isto radi i notar, zašto ne bi mogao i službenik banke. Postoje ljudi koji ne mogu da dođu do banke iz bilo kojih razloga, i kada postoji potreba da službenik ode kod nepokretnog lica, to bi trebalo da se obezbedi", tvrdi Gavrilović. 

Dodatni problem je što i kada dobijete ovlašćenje, to ne važi za sve bankarske usluge, pa je korisnik svejedno primoran da dođe do banke, čak i kada nema fizičke mogućnosti za to.

"Možete da koristite karticu ali za podizanje nove, klijent mora da dođe u banku, što je nekima nemoguće. Tako dolazimo do situacije da ljude dovoze u kolicima. Takvi slučajevi nisu česti ali pokazuju odnos prema klijentima. Kada je nešto potrebno banci, to se radi brzo, efikasno i sve se naplaćuje. Kada je potrebna usliga klijentu, procedura je komplikovana, sve ide sporo, i još se parenije naplaćuje", obkjašnjava Gavrilović.