Erbas Beluga, jedan je od aviona sa najčudnijim izgledom na svetu. Prvi put je poleteo 1994. godine, ušao u službu 1995. U naredne četiri godine izgrađena su još 4 ovakva aviona.

Njihov primarni zadatak je da transportuju Airbus delove proizvedene širom Evrope, spremne za finalnu montažu u Tuluzu ili Hamburgu. Avion je takođe dostupan za kargo čarter letove i korišćen je za prevoz različitog specijalnog tereta, uključujući komponente svemirske stanice, velike i veoma delikatne umetničke predmete, industrijske mašine, pa čak i helikoptere.

Beluga XL3 (2).jpg
Photoflash303/Shutterstock 

Teretni prostor na modelu A300-600ST je prečnika 7.1 m i dužine 37.7 m, maksimalna nosivost aviona je 47 tona. Maksimalna težina pri poletanju je 153.9 tona i slična je onoj kod A300, što pokazuje da je Beluga namenjena za velika, ali relativno mala opterećenja. 

Kako prenosi CNN, Beluga je konačno dobila svoju aviokompaniju pod nazivom "Airbus Beluga Transport". Ovaj avion zamenjen je prostranijim i naprednijim modelom pod imenom Beluga XL.

"To je veoma poseban dizajn, jer je to zapravo transformacija A300-600 kome je uklonjena cela glava, a zatim opremljen specijalnim školjkama trupa, većim vratima i namenskom opremom za letenje", rekao je Benoa Lamonije, predstavnik kompanoje.

"Beluga XL je zasnovan na mnogo modernijoj platformi, A330. Od 2018. godine napravljeno je šest XL modela, a najnoviji će vrlo brzo biti isporučen internoj Erbas avio-kompaniji. Beluga XL može u potpunosti da zameni Beluga ST na internoj Erbas mreži, tako da ST mogu postati dostupni za alternativnu uslugu", objasnio je Lamonije.

Pošto je tovarni prostor Beluge ST 50% veći i 10% širi od običnih teretnih aviona, poput Boeinga 747-8F, on se generalno koristi za transport obimnih predmeta kao što su sateliti, helikopteri, avionski motori, simulatori letenja, jedrilice i vojna vozila.

Letenje na Belugi može biti malo drugačije nego na redovnim avionima, napominje Lemonije.

"Može da se ponaša osetljivo na vetru zbog svoje velike glave, i zato je potrebna posebna obuka za pilote", kaže on.

Jedno od ograničenja je domet od 3.000 kilometara, što znači da putovanja od Evrope do Sjedinjenih Država zahtevaju do dve stanice za punjenje goriva.

Drugo ograničenje odnosi se na maksimalnu težinu tereta od 40 metričkih tona. Pošto je Beluga dizajnirana prevashodno za zapreminu, rivali poput Antonova AN-124 mogu da nose tri puta veću težinu, a nekadašnji najveći avion na svetu, AN-225, imao je kapacitet za neverovatnih 250 tona.

BONUS VIDEO:

Kurir ISKUSTVO ZA PAMĆENJE: Kako je leteti jedrilicom bez motora? U ovaj avion sme se samo sa padobranom…

(MONDO/N.D.)