Na etiketi, na prednjoj strani teglice od 175 grama krupnim slovima piše "Namaz sa Crnim tartufom". Na poleđini ovog proizvoda ispisano je: "Materije koje se u njemu nalaze obnavljaju sive ćelije, na taj način poboljšavaju sposobnost učenja, pamćenja, koncentracije i mentalne izdržljivosti".
Upravo su te sposobnosti bile neophodne momku iz Novog Sada, Nikoli Stanišiću (27), kada je u septembru 2017. godine uložio sve što je imao i pokrenuo proizvodnju namaza od šumskih (organskih) pečuraka koji spadaju u visoko kvalitetnu "premijum hranu".
Pečurke nabavlja od kompanija sertifikovanih za prikupljanje i obradu plodova čije se otkupne stanice nalaze po planinama Srbije. Namazi se prave u fabričkom pogonu u naselju Veternik do kojeg stižu sa neke od oko 200 planina u Srbiji među kojima čak 15 prelazi visinu od 2.000 metara.
Proizvod je namenjen svima koji žele zdravo da se hrane jer šumske pečurke se ne mogu uzgajati u veštačkim uslovima - uspevaju samo u prirodi, u organskom okruženju. Namazi su posni, veganski, bezglutenski, visoko proteinski, niskokalorični i pogodni za dijabetičare (0% šećera).
"Osnova namaza su šumske pečurke jer spadaju u najzdravije plodove prirode. Proizvodimo ih u pet različitih ukusa od sorti: Vrganj, Lisičarka, Crna truba, Smrčak i Crni tartuf", priča Nikola.
Osim pečuraka u namaze stavljaju leblebije, himalajsku so i hladno ceđeno maslinovo ulje. Robna marka ovih namaza je "Šumska tajna", a start ap je ubrzo po osnivanju prerastao u kompaniju "Stanišić Bio".
Ključ dobrog biznisa je stabilna proizvodnja sa dobrim kapacitetima za izvoz. Verujući da njegova firma ima dobar tržišni potencijal, Nikola je obilazio sajmove, susrete kupaca i proizvođača i preko tih kontakata upoznavao je inostrano tržište prehrambenih proizvoda.
"Bio sam učesnik prvog procesa nastanka kompanije kada smo kroz poslovne inkubatore i habove dobijali savete i pordršku neophodne za startap: kako da postavimo tehnologiju, da uspostavimo dizajn, kako da osiguramo finansije i kako da otvorimo pristup tržištu i izvozu", objašnjava Nikola.
Namazi "Šumske tajne" su se posle samo godinu dana našli u 300 maloprodajnih objekata u Srbiji i u dva izvozna kanala. Već krajem prve poslovne godine izvozili su u Češku i Crnu Goru, a već od početka 2019. godine namazi su putovali na tržišta Belgije, Slovenije i Amerike.
"Šumska tajna" je do novih investicija i širenja došla i uz pomoć programa EU za podršku startap inicijativama na Zapadnom Balkanu EU4TECH.
Nikola je sa svojim timom u okviru pomoći "EU4TECH" i uz pomoć iskusnih stručnjaka ojačao kompaniju i uredio poslovne planove te dobio priliku da upozna investitore.
"Iskustvo i podrška EU u okviru EU4TECH su fantastični i preporučio bih svim početnicima u biznisu da što više obrate pažnju na te mogućnosti. Najvažnije u biznisu danas je dospeti do novog znanja i kontakata jer samo to razvija biznis. Očekujem podršku EU za svoj kao i za biznis ostalih vlasnika startapa iz Srbije, naročito mladih".
Ovaj startap bio je jedan od 30 projekata sa zapadnog Balkana koje je podržao EU4TECH. Proizvođači namaza od pečuraka imali su svog predstavnika i na čuvenom Leader Project 2019 gde su učestvovale neke od najvećih kompanije iz Srbije. Tokom dvonedeljne obuke i upoznavanja sa tehnikama primene velikih svetskih inovacija, Nikolin tim razvio je konkretne planove unapređenja menadžmenta u kompaniji.
Startap u Srbiji
Prema poslednjem globalnom istraživanju startap sistema za 2019. koje je uradio Startap Genome, u Beogradu i Novom Sadu postoji između 200 i 400 startapova koji se nalaze u prvoj fazi razvoja. U poslednje dve godine sistem startapa u Srbiji značajno je porastao, a najrazvijenije oblasti su gaming i blockchain. Tehnološki startapi u Srbiji imaju poreske olakšice u dvostrukom iznosu troškova istraživanja i razvoja, uz postojanje posebnog poreskog režima sa povoljnom poreskom stopom od samo 3 odsto. Vrednost ekosistema i investicija srpskih startap poslova u ovom istraživanju procenjen je na 303 miliona dolara, dok je svetski prosek 5 milijardi dolara.
Nikola veruje da su četiri faktora bila ključne u razvoju njegovog startapa do izvoznika kakav je sada:
- autentičan i ukusan proizvod kao zdrava ponuda za doručak i kao dodatak uz meso i paste;
- osobine proizvoda u skladu s trendom tržišta: veganski, bezglutenski, niskokalorični, pogodan za
dijabetičare;
- profesionalan i energičan tim mladih ljudi koji stoji iza ovog posla;
- veliki potencijal poslovne ideje i otvorenost ka međunarodnim projektima.
Od juna ove godine namaze od pečurki moguće je kupiti u onlajn prodavnici www.sumskatajna.rs gde se odnedavno nalaze i planinski čajevi, prirodni voćni namazi i med sa različitim ukusima. Nikola planira da formira poseban sektor "Šumska tajna - Organic" gde će prodavati isključivo sertifikovane, organske proizvode.
"Budućnost prehrambene industrije je u organskoj hrani i online prodaji", predviđa Nikola.
***Evropska unija donirala je Srbiji više od 3,6 milijardi evra od 2000. godine i najveći je donator i najznačajniji partner u modernizaciji društva i insitucija. Sredstva EU korišćena su za reforme brojnih oblasti: infrastruktura, obrazovanje, poljoprivreda, kultura, privreda, industrija, mala i srednja preduzeća, energetika, državna administracija, socijalna inkluzija, zaštita od poplava, životna sredina. Evropska unija opredelila je više od 200 miliona evra za podršku tržišnoj ekonomiji Srbije. EU promoviše inovacije u oblasti nauke i tehnologije i podržava povezivanje istraživanja i razvoja sa tržištem. Podrška EU stimuliše razvoj preduzetništva i povezuje poslovnu, akademsku i naučnu zajednicu. Ove aktivnosti imaju za cilj povećanje broja radnih mesta, poslovnih šansi i konkurentnosti proizvoda.
/Tekst je objavljen u okviru saradnje MONDO portala i EU Info centra u Srbiji/