Kako kupiti auto na lizing i koje su to razlike u odnosu na to kada se automobil kupuje na kredit, otkriva predsednik izvršnog odbora Erste lizinga Vuk Vučević, u MONDO podkastu Keš ekspert. Pogledajte celu epizodu!
Na pitanje da li kredit ili lizing, naš sagovornik na početku otkriva da uvek treba da pođemo od toga sa kolikim kešom raspolažemo, pa na osnovu toga da donosimo sve dalje odluke.
"Da, to je staro dobro ekonomsko pitanje, pre svega kada ljudi pitaju da li da kupim za gotovinu ili da kupim na kredit ili leasing. Ajde prvo gotovinu da stavimo, jer s druge strane stavimo kredit i leasing. Znači što se tiče gotovine, stvar je vrlo jednostavna. Ako ti imaš gotovinu koju možeš da iskoristiš, da uposliš, da ti donosi neki prinos, ti onda treba da uporediš prinos koji će ti donositi ta gotovina i koliko treba da platiš kamatu da uzmeš automobil na kredit ili leasing. Ukoliko ti, i onda tu je da da vidiš koji je odnos između te dve stvari, a ukoliko ti nemaš nigde da uposliš tu gotovinu, onda naravno da je preporuka da kupiš predmet iz gotovine. To nema nikakve veze sa industrijom iz koje ja dolazim, nešto to je čista ekonomska logika, da novac treba da ide tamo gde se najviše oplođuje, najviše doprinosi i pojedincu, a onda i društvu", otkriva Vučević.
On je dalje objasnio koja je to razlika između kredita i lizinga i ko je zapravo vlasnik tog predmeta u prvom i drugom slučaju.
"Suština, osnovna razlika između kredita i lizinga je što kod kredita postaješ i ekonomski i pravni vlasnik, a kod lizinga postaješ samo ekonomski, a pravni postaješ tek na kraju kada ga otkupiš. To je prva i osnovna razlika. Ima još jedna razlika, ali ona na nju dosta utiče da li je vrednost automobila manja ili veća. Ukoliko je mala vrednost automobila, kad kažem mala, mislim tu negde do 10.000 evra, veliki broj banaka odobrava takve kredite da ne traže kasko osiguranje. A kod lizinga se za sve automobile, bez obzira da li su do 10.000 ili je veća vrednost, traže kasko osiguranje. I šta još nešto može da se desi? Kod kredita, ukoliko su veće vrednosti automobila, a sada su automobili često i preko 100.000 evra, banka može da traži da upiše zalogu, što znači da ti jesi ekonomski i pravni vlasnik, ali banka ima zalogu, ta ručna zaloga, to je ono kao hipoteka kod nekretnina", ističe Vučević i dodaje:
"Tako da, razlika bude samo u saobraćenoj dozvoli, gde u saobraćajnoj dozvoli kod lizinga piše da je vlasnik Erste Leasing, a korisnik Jelena Gavrilović, a kod kredita će samo pisati Jelena Gavrilović, a ako je uspostavljena zaloga, pisaće tamo u registru zaloga, neće pisati ništa u saobraćajnoj dozvoli. Eto, to je onako da kažemo osnovna razlika. Koje su koristi da tebi piše to u saobraćajnoj? Suštinski suštinski nema neke veće razlike. Jedina razlika je što kod lizinga je to svake godine kad produžiš registraciju mora da dobiješ papir sa kojim možeš da produžiš registraciju gde ti mi ovlašćujemo da produžiš registraciju", objašnjava Vučević.
Kasko osiguranje i njegov uticaj na ratu
Za razliku od kredita, kod lizinga je obavezno kasko osiguranje i budući da se plaća u okviru rate, utiče na njenu visinu.
“Kasko osiguranje ima za cilj zaštitu i davaoca i primaoca lizinga, ono što se od nas zahteva jeste da u efektivnu kamatnu stopu obuhvati sve ove troškove kojima smo pričali, uključujući i kasko osiguranje. Međutim, kasko osiguranje mi ne znamo sa sigurnošću koliko će koštati ti naredne četiri godine. Jer na to utiče da li si ti imala neke štete delimične itd. Mogu da se i promene neki uslovi na tržištu osiguranja i onda osiguravajuće društvo menja premijsku stopu. Tako da mi prema ponudi koju za tebe pribavimo, pribavimo ti nekoliko ponuda osiguranja, ti izabereš onu koja ti se najviše sviđa. I to ti je još jedna obaveza", ističe Vuk Vučević i dodaje:
"Međutim, ti kad dobiješ ponudu, ti suštinski dobiješ ponudu za tu prvu godinu i to je sigurno toliko. Međutim, kolika će biti u drugoj i trećoj godini, kažem, zavisi i od kretanja premijske stope na tržištu, ali i od toga kako ćeš ti voziti, da li ćeš imati štete, samim tim da li ćeš imati taj neki malus ili bonus. Tako da, mi u svakom slučaju moramo da uključimo celokupan period, prepostavimo neko normalno kretanje premijske stope i mi ti to uključimo u takozvanu efektivnu kamatnu stopu.
Vučević dalje dodaje da ta efektivna kamatna stopa treba da prikaže koliko će vas ukupno sve koštati u odnosu na nabavnu vrednost vozila", naglašava.
"Nekada ta kalkulacija može da bude kompleksna i tako dalje, tako da mi onda imamo savet za ljude koji pitaju kako da oni uporede, pa jednostavno mi im kažemo, evo, vrlo jednostavno, dali ste u učešće, imate toliko rata, pomnožite sa iznosom rate, dobićete opet neku sumu i saberite otprilike koliko ćete plaćati kasko osiguranje, recimo ako je četiri godine, četiri godine, registracija, jela, koliko košta, mada to i da si kupila za gotovinu imala bi, ali ove stvari sabereš, podvučeš crtu i pogledaš koliko je to ukupno novca. Uporediš sa cenom vozila, bruto cenom vozila i vidiš koja je razlika i to je odgovor koliko te to košta na četiri godine", zaključuje Vučević.
BONUS VIDEO: